Gå til innhold

Formel for kondensatorer som ikke finnes


Anbefalte innlegg

holder med Zalo Ultra, ser ut til at vi gjorde samme beregning samtidig her (oppdaterte min forrige post). jeg får:

11,4

11,377

11,355

11,332

11,309

...

og fra formelen

V2 = C1/(C1+C2) * V1

ser du at det bare er den gammel spenningen, V1, som har betydning for den nye spenningen V2. formelen er funnet ved å bruke bevarelse av ladning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tilogmed video liggende på nett der man ser motoren går.. både referanse og fulltest..

Har hatt møter med Sintef.. der de ser motoren går og forstår null.. men de "klarer ikke" å måle motoren..

Sånn underforstått: "Vi vil ikke"

Lenke til kommentar

for moroskyld: husker ikke hva det matematiske uttrykket for dette beviset er men:

V1= 11 volt

V2 = C1/(C1+C2)*V1

V3 = C1/(C1+C2)*V2

... rekursjons bevis eller noe...

Vn = (C1/C1+C2))^(n-1)*V1

 

nå trenger en bare finne n for å se hvor mange ganger en kan gjøre dette fra 11 (V1) til 5 Volt (Vn for en gitt verdi av n).

 

970 ganger gir V970 = 1,586V (fra V1 = 11volt) om jeg ikke tar feil, noe som er mindre enn 5volt..

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar

Etter deres formel får jeg 561 ladninger av 1000uF fra 0,5F med spenninger fra 11 til 3,6 Volt.

Stemmer litt bedre med hva som virkelig skjer.. altså 645 ladninger..

 

Det kan være variasjon +- unøyaktighet i 1000uF'en .. eller også 1F'ene...

Endret av MR2i
Lenke til kommentar
jeg laget netopp en enkelt c-program som regner ut regla, og finner at om kondensatoren er ladet opp til 11,4 volt, tåler den 413 tilkoblinger til en 1000µF kondensator før spenningen synker til 5V :)

 

Ah.. ok.. ta følgende da:

 

Bekreft mitt excel med følgende:

 

11 Volt -> 3,6 Volt

Lenke til kommentar

Når man legger sammen alle Joules'ene forbrukt av de 560 pulsene av 1000uF fra 11 til 3,6 Volt, så vil samlet antall Joules være 13,49

 

Skal vi sjå.. og fra fulltesten så får jeg 970 pulser på 11 til 5 Volt.. hmm..

 

11->3,6 : 560 ganger (ca)

 

Glimrende.. da er vi enige.. jeg skrev nettopp 560 i en post samtidig som deg.. :)

Lenke til kommentar

tur jeg har funnet en aldri så liten bug dere ikke har tenkt på...

 

dere antar at kondensatoren lades helt ut mellom hver gang, men det gjør den nok ikke, og da er det klart at dere vil måle flere pulser. motoren vil fungere som en generator også når den går rundt, hvis kondensatoren skal lades helt ut, må spenningen over motoren være null og den vil ikke gå...

 

vil faktisk tippe at motoren deres bruker unødvendig mye energi for å utføre det samme arbeidet som en motor uten denne kontroller kretsen... ingen ting som fri energi...

Lenke til kommentar
tur jeg har funnet en aldri så liten bug dere ikke har tenkt på...

 

dere antar at kondensatoren lades helt ut mellom hver gang, men det gjør den nok ikke, og da er det klart at dere vil måle flere pulser. motoren vil fungere som en generator også når den går rundt, hvis kondensatoren skal lades helt ut, må spenningen over motoren være null og den vil ikke gå...

 

vil faktisk tippe at motoren deres bruker unødvendig mye energi for å utføre det samme arbeidet som en motor uten denne kontroller kretsen... ingen ting som fri energi...

 

Vi antar ikke.. vi har oscilloskop som bekrefter dette. Dessuten er timeren på PLS beregnet til å gi tid nok til at kondensatoren virkelig får ladet seg ut. (12 ms og resistans 2,3 ohm på elektromagneten mener jeg å huske)

 

Oscilloskopbildene kan legges over hverandre og vise at de er nært 100% like..

 

Rotoren har en diameter på 30 cm, og har 8 neodymmagneter på 22mm som gjør at her også vil kondensatoren ha mer enn nok tid til å lades ut mellom hvert 'besøk' av magneter. DVS at hver puls er fra scratch.

 

 

hvis det virkelig er interesse for detkan jeg utvide programmet litt slik at man kan se f.eks hvilken spenning kondensator 2 har når den kobles til, for at den skal klare 960 utladinger...

eller hvor mange utladinger det kan gjøres hvis spenningen i kondensator 2 er litt over 0V..

 

Njaa.. vi vet vel at 970 utladninger ikke går fra 11 til 5 Volt allerede vel? :)

Lenke til kommentar

begynner å bli litt nysgjerrig nå...

kunne vært interessant å se kurve for spenningsforløpet på kondensator C3 og strømmen gjennom spola/motor L1 måle med oscilloskop. Vet ikke hva dere har målt o.l., men C3 og L1 kan lage en krets som oscillerer og en kan få et annet utladningsforløp enn hva en tror. En spole vil også motvirke utladning av kondensatoren (i starten) og det er derfor ikke rett å bruke en RC model for utladningen. tipper dere har brukt noe slikt som t=RC = 2,3*1000uF og 100% utladning etter ca 5t ~ 12ms... spolen gjør at dette er feil... må ha med induktansen til spolen i utregninga...

Lenke til kommentar
begynner å bli litt nysgjerrig nå...

kunne vært interessant å se kurve for spenningsforløpet på kondensator C3 og strømmen gjennom spola/motor L1 måle med oscilloskop. Vet ikke hva dere har målt o.l., men C3 og L1 kan lage en krets som oscillerer og en kan få et annet utladningsforløp enn hva en tror. En spole vil også motvirke utladning av kondensatoren (i starten) og det er derfor ikke rett å bruke en RC model for utladningen. tipper dere har brukt noe slikt som t=RC = 2,3*1000uF og 100% utladning etter ca 5t ~ 12ms... spolen gjør at dette er feil... må ha med induktansen til spolen i utregninga...

 

Ja, det er korrekt dette. Men på den annen side, så bruker vi samme komponenter både i referansetest og fulltest. Ergo.. OM det er noe som innvirker på referansetesten så den blir dårligere enn den kunne være.. så vil også samme problem oppstå i fulltesten..

Lenke til kommentar
begynner å bli litt nysgjerrig nå...

kunne vært interessant å se kurve for spenningsforløpet på kondensator C3 og strømmen gjennom spola/motor L1 måle med oscilloskop. Vet ikke hva dere har målt o.l., men C3 og L1 kan lage en krets som oscillerer og en kan få et annet utladningsforløp enn hva en tror. En spole vil også motvirke utladning av kondensatoren (i starten) og det er derfor ikke rett å bruke en RC model for utladningen. tipper dere har brukt noe slikt som t=RC = 2,3*1000uF og 100% utladning etter ca 5t ~ 12ms... spolen gjør at dette er feil... må ha med induktansen til spolen i utregninga...

 

Dessuten ble tiden for lengde av innslaget justert etter oscilloskopet.. ikke beregninger. Og da mens motor både ble tørnet for hånd, og mens den går. Dette for å eliminere at det skal være restspenninger igjen noe sted.

Lenke til kommentar

ja, det er jo et poeng...

el-motorer med høy virkningsgrad er nok framtiden så spennende å se hva dere får til, og ikke minst hvordan... digital designer selv da, så jobber ikke så veldig mye med elektro mekanikk at det gjør noe, så er sikkert mange ting jeg har oversett her som har større innvirkning enn det jeg har kommet på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...