eskorsta Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) Jeg tenkte jeg skulle bytte ut kit-objektivet på mitt Canon kamera, men har gått meg fullstendig vill i de forskjellige typene og merkene. Det virker som det er dobbelt så mange meninger som det finnes objektiver på markedet... Jeg bruker hovedsaklig kameraet innendørs til portrett, men har også tatt en del landskapsbilder. Får fine bilder med kit-objektivet utendørs, men syns de blir alt for mørke inne. Så nå trenger jeg gode forslag til nytt objektiv. Tele vil jeg handle ved en senere annledning. Har ikke så mye behov for zoom. Har sett litt på Sigma 18-50mm F2.8 EX DC Macro, men er dette bra nok for meg? Budsjettet ligger på ca 5000,- Endret 13. januar 2008 av eskorsta Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Sigma 18-50mm f/2.8 er et av de beste objektivene i prisklassen. Et annet alternativ er Tamron 17-50mm f/2.8. Tom Lenke til kommentar
Symbiose Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Jeg har selv Sigma 18-50/2.8, og har utelukkende positivt å si om det objektivet. Er tilsvarende Tamron 17-50, og de gir mest for pengene dersom du ønsker normal-zoom. Du skriver at bildene inne blir for mørke, og at behovet for zoom er lite. Et alternativ da er jo å kjøpe fast-objektiv, eksempelvis Sigma 30/1.4, som i enda større grad vil gi deg mulighet til å ta bilder inne med lite tilgjengelig lys. Jeg vet dog ikke om behovet for zoom er så lite . Lenke til kommentar
eskorsta Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Jeg har selv Sigma 18-50/2.8, og har utelukkende positivt å si om det objektivet. Er tilsvarende Tamron 17-50, og de gir mest for pengene dersom du ønsker normal-zoom. Du skriver at bildene inne blir for mørke, og at behovet for zoom er lite. Et alternativ da er jo å kjøpe fast-objektiv, eksempelvis Sigma 30/1.4, som i enda større grad vil gi deg mulighet til å ta bilder inne med lite tilgjengelig lys. Jeg vet dog ikke om behovet for zoom er så lite . Takk for svar! Blir vel så jeg går for Sigmaen tenker jeg. Har handlet mesteparten av utstyret jeg trenger til RC-hobbyen min fra utlandet, men er dette anbefalt å gjøre på slikt utstyr? Fant dette objektivet på ebay til omtrent halve prisen mot det man får i Norge: http://cgi.ebay.com/Sigma-18-50mm-f-2-8-EX...ksid=p1638.m122 Lenke til kommentar
hskjelle Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Jeg tenkte jeg skulle bytte ut kit-objektivet på mitt Canon kamera, men har gått meg fullstendig vill i de forskjellige typene og merkene. Det virker som det er dobbelt så mange meninger som det finnes objektiver på markedet... Jeg bruker hovedsaklig kameraet innendørs til portrett, men har også tatt en del landskapsbilder. Får fine bilder med kit-objektivet utendørs, men syns de blir alt for mørke inne. Så nå trenger jeg gode forslag til nytt objektiv. Tele vil jeg handle ved en senere annledning. Har ikke så mye behov for zoom. Har sett litt på Sigma 18-50mm F2.8 EX DC Macro, men er dette bra nok for meg? Budsjettet ligger på ca 5000,- Heisann Sigma 18-50/2.8 og Tamron 17-50mm f/2.8 er begge fremragende objektiver prisen tatt i betrakning. Ta en titt på linken http://www.photozone.de/Reviews/Canon%20EOS%20Lens%20Test så finner du grundige tester av begge objektivene. Personlig holder jeg en knapp på Tamron da dette objektivet gir noe bedre skarphet spesielt i hjørnene, samt noe bedre CA verdier. Lykke til. Lenke til kommentar
Symbiose Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Sigma og Tamron er like gode, med minimale forskjeller i karakteristika. Sigma selges for 3295,- på Scandinavianphoto.no, og er, hva jeg kjenner til, det billigste i Norge. Jeg ville ikke kjøpt dette i utlandet, da det vil være noe lettere å få byttet objektivet ved eventuelle feil hvis det er kjøpt i Norge. Hvis du sparer mye er det jo noe du selv må vurdere. Har ikke sjekket linken din, men husk at det kommer norsk mva på toppen av prisen fra utlandet, så jeg tviler på at du kan spare store beløp på akkurat dette objektivet. Lenke til kommentar
eskorsta Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Sigma og Tamron er like gode, med minimale forskjeller i karakteristika. Sigma selges for 3295,- på Scandinavianphoto.no, og er, hva jeg kjenner til, det billigste i Norge. Jeg ville ikke kjøpt dette i utlandet, da det vil være noe lettere å få byttet objektivet ved eventuelle feil hvis det er kjøpt i Norge. Hvis du sparer mye er det jo noe du selv må vurdere. Har ikke sjekket linken din, men husk at det kommer norsk mva på toppen av prisen fra utlandet, så jeg tviler på at du kan spare store beløp på akkurat dette objektivet. Tenkte jeg skulle få satt ned vareverdien litt, men uansett litt mer risky enn feks å handle fra den lokale sjappa.. Hvordan er scandinavianphoto.no på levering og fraktpriser? Lenke til kommentar
eskorsta Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Her er også et med større brennvidde, men er det like bra som overnevnte? Sigma 17-70 f2,8 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Her er også et med større brennvidde, men er det like bra som overnevnte?Sigma 17-70 f2,8 Den har ikke f/2.8 over hele området. Det er et f/2.8-f/4.5. Ok objektiv, men ikke lyssterkt. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå