Gå til innhold

Ingeniør innen data/Informatikk

AreMS

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å studere noe med data. Jeg har egentlig ikke spessielt mye datakunnskaper, jeg kan f.eks ingenting om programmering.

Må man kunne programere på forhånd for å studere informatikk?

Jeg har tenkt på NTNU, UiB ellar UiO. Kan noen si meg litt om de forsjellige studie oppbygningene opg stuidemiljøene?

Hvor mange skole poeng jeg får er jeg ikke sikker på, men jeg tror det blir i underkant av 50. Vil det hjelpe meg at jeg har 3MX, 3FY og 3KJ fra før?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har lyst til å studere noe med data. Jeg har egentlig ikke spessielt mye datakunnskaper, jeg kan f.eks ingenting om programmering.

Jeg har tenkt på NTNU, UiB ellar UiO. Kan noen si meg litt om de forsjellige studie oppbygningene opg stuidemiljøene?

Hvor mange skole poeng jeg får er jeg ikke sikker på, men jeg tror det blir i underkant av 50. Vil det hjelpe meg at jeg har 3MX, 3FY og 3KJ fra før?

Takker for svar.

Har tenkt den samme tanken som det du gjør. Men hva er egentlig informatikk?

Og er det mulig med nettstudier av noe av det du nevner?

Må man være spesielt flink? Eller holder det med 4.2 (kommer til å få 4.5) på yrkesfaglig utdanning? (holder det snittet tror du?)....

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Må man være spesielt flink? Eller holder det med 4.2 (kommer til å få 4.5) på yrkesfaglig utdanning? (holder det snittet tror du?)....

Jeg har også lurt mye på hvor flink man må være og hva informatikk går ut på. Slik jeg har oppfattet det er det programmering, operativsystermer, nettverk osv...

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Jeg har også lurt mye på hvor flink man må være og hva informatikk går ut på. Slik jeg har oppfattet det er det programmering, operativsystermer, nettverk osv...

ok, jeg har tenkt dette nettstudiet, ikke neste skolesemester men dog skoleåret deretter..

må få studiekompetanse osv vett....

http://www.it-akademiet.no/nettstudier/it-...ft-av-nettverk/

Dette nettstudie går veldig mye inn på PC, PC-mekking (Hvordan PC-en faktisk fungerer osv), oppsett av nettverk, litt linux oppsett, server oppsett....og litt til..

dette passer meg meget bra...men dette er kun et halvt studie, altså ikke fullt..og jeg får da ikke full støtte fra lånekassen...og ikke like mye penger fra lånekasse..

har tenkt å flytte ned til italia det året, altså mens jeg tar studiet...

Hvis jeg får Full støtte fra lånekassen, blir studien jeg tar, oppimot gratis for meg. Betaler lite selv (Jeg må dog bestå på eksamen, noe jeg forhåpentligvis gjør...hehe)...

Uansett, dette studie er kun 15 timer, og må trolig ha, for å få et fullt studie, oppimot 30 timer i uka....så må nesten dobble antall timer, altså ta et annet studie...ved siden av detta...og det bør være relatert innenfor IKT...og være litt viktig innenfor IKt...

Lenke til kommentar

For å svare kort på om du kan noe informatikk fra før for å studere det er svaret enkelt og greit nei. Hadde selv null kjennskap til informatikk før jeg begynte å studere, får graden bachelor i informatikk med matematikk om 1.5 år nå. Det krever dog litt mer jobbing i starten enn om du kunne en del fra før, men ganske greie begynneremner, og det er uansett viktig å begynne å jobbe en del ganske tidlig i studiene for ikke å falle av uansett om du kan noe informatikk fra før eller ikke.

Lenke til kommentar

Nei, dette trenger man ingen forkunnskaper om. Man starter på scratch sammen med andre. Det er selvfølgelig en fordel å ha programmert før, men ingen nødvendighet.

UiB eller UiO kan jeg ikke si noe om, siden jeg selv er student ved NTNU. Hos NTNU har du en fast ramme de første årene som så og si er basis for de fleste ingeniørstudiene. Etter andre året begynner du å kunne velge fag selv samt studieretning. Kan nevne noen retninger som f.eks databaser, systemutvikling, kunstig intelligens, komplekse systemer og spillutvikling.

Studiemiljøet her i Trondheim er supert. Utrolig masse foreninger og ulike aktiviteter du kan engasjere deg i, også innenfor data. Linjeforeningen Abakus er også veldig aktiv som drar i gang masse aktiviteter slik at du hele tiden blir kjent mye nye folk.

3MX med karakteren 4 eller høyere er et krav for å komme inn på siv.ing hos NTNU. 3FY vil også hjelpe deg. 3KJ vil ikke ha noe å si skulle du velge datateknikk.

Takker for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...