Gå til innhold

Skal jeg ha lønn for 24. Des og 31. Des?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg jobber i en bowlinghall på deltid. Jeg jobber fast hver mandag (17:00 - 23:00) og annenhver helg. Jeg ble ansatt i oktober, og fikk fast mandagsvakt 1. November, noe jeg fortsatt har. Jeg fikk høre i går at jeg muligens skulle hatt betalt for disse (dvs 24. og 31. Des) vaktene. Husker ikke ordrett hva som ble sagt, men jeg forstod det slik at det ikke er "min feil" at julaften havnet på en mandag, og at bowlinghallen da har stengt. De andre deltidsansatte fikk beholdt sine vakter fordi det var utenom helligdag, mens jeg var uheldig og mine vakter glapp ut. Det høres jo i og for seg fornuftig ut, men verden blir jo aldri rettferdig så jeg har ikke hengt meg så mye opp i det før nå. Jeg fikk også høre følgende scenario for dem som liker å overdrive (og det var det som overbeviste meg):

En alenemor har en 50% stilling fordi kroppen og påkjenningene ikke tåler mer. Hun har akkuratt penger nok til å få alt til å gå rundt, hvordan skal det gå med henne i januar når hun mister halvparten av mandagene sine en måned?

Vi hadde en timeliste for desember på jobben, og det sto klart og tydelig der fra november av at vi hadde stengt på julaften og nyttårsaften, likevel har jeg soleklart gått glipp av to godt betalte vakter på 6 timer hver. Jeg har forhørt meg med en annen, og han sier at det er normalt å få betalt på stengte dager.

Hva sier dere?

Endret av Insty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

litt usikker på hvordan det er når man er deltidsansatt, men hvis man er heltidsansatt skal man ha helligdagsgodtgjørelse for helligdager, det har vært en diskusjon på hvorvidt julaften er en helligdag, tror det er vanlig å få betalt for 4,5 time. nyttårsaften er ikke en helligdag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...