Kanius Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Hei. Jeg går for øyeblikket i mitt andre år på elektro, og har funnet ut at dette virkelig ikke er noe jeg har lyst å holde på med resten av livet.. Eller et eneste øyeblikk etter at jeg er ferdig med studiene i det hele tatt.... Jeg har tenkt en del og funnet ut at jeg har ganske lyst å bli lege. Er det noen mulighet for meg? Tenker jeg må innom en del flere studier for å få generell studiekompetanse, for deretter å gå enda noen år på skole. Noen som har noen idé om hvilken vei jeg bør ta videre for å komme inn i legeyrket? Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 først må du ta ferdig dette året, så komme inn på allmenfaglig påbygging og gå ut men ganske gode karakterer (4-5 i alle fag) og så er det bare å søke legestudier! Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Legeyrket har veldig hoye krav, dvs ihvertfall 5 i snitt tror jeg. Du trenger ogsa flere fag, kjemi tror jeg. Det du trenger, er a fullfore et studie for a fa generell studiekompetanse. Sa ma du ta de fagene du trenger for a kunne soke pa lege, som privatist. Hvis det gar sa darlig som det hores ut som, tror jeg ikke du har 5 i snitt. Og da vet jeg ikke. Er ikke helt helt sikker. Sjekk samordnaopptak for hvilke poeng som trengs. Er ikke sikker pa hvilke ekstrapoeng for realfag. Lenke til kommentar
EchoMaker Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 først må du ta ferdig dette året, så komme inn på allmenfaglig påbygging og gå ut men ganske gode karakterer (4-5 i alle fag) og så er det bare å søke legestudier! Feilinformasjon deluxe, dessverre. Du må gå realfag og få med deg 2FY, 3KJ og enten S2 (lett matte i 2. og 3. klasse) eller R1 (vanskelig matte, trenger ikke R2) Tviler også sterkt på at du kommer inn på medisinstudiet i norge med 4'ere på vitnemålet. Utlandet er en annen sak. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Du må nok ta først et påbygningsår, så et år med realfag. har du da toppkarakterer (ca. 5.5 i snitt), kommer du inn. Hvis du ikke kommer inn, må du søke i primærkvota, og da kan du ta opp de fagene du ikke har seks i som privatist, og så kan du ta et år i militæret, og et år på et åpent studium, så kommer du inn etter hvert. Lenke til kommentar
Kanius Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Hm.. Blir vanskelig dette.. Tviler på at det blir noe millitære på meg siden jeg virkelig ikke har noen interesse for det. Høres ut som at jeg må sette meg ned noen år og bli nerd Lenke til kommentar
Dudli Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Første steget er å komme inn på medisn. Dessverre blir man ikke automatisk lege ved å komme inn på medisin. Det er beintøft, og hvis man ikke motivert til å legge av store deler av dagen til skole, burde du finne på noe annet. Lenke til kommentar
ThePacemaker Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Skal gå relativt greit å dra rett fra elektrofag til medisin. Et år med allmennfaglig påbygning, og du er klar. Men vær for all del obs på at et snitt på godt over tre kreves, i tillegg kommer realfag, som er ganske nødvendig. Lykke til, dette klarer du! Lenke til kommentar
Forfe Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 I motsetning til visse folk som ler seg ihjel av ideen har jeg faktisk gått elektro -> medisin, med påbygging innimellom (så har jeg tatt realfagsfordypning i år, noe man ikke får fullt ut på påbygging), det er absolutt INGENTING som tilsier at det ikke skal gå så lenge karakterene er der. Jeg begynner til høsten, og har nok å gå på på primærvitnemål (altså uten utdanningspoeng osv) til å være trygt over grensen. Om du ikke har gode nok karakterer kan du ta opp de verste fagene. Hvor realistisk det er å oppnå høyt nok snitt er opp til deg. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Snakket med en fyr med lignende dilemma for noen dager tilbake, og han har ambisjonene om å bli kirurg, hjertespesialist, nevrolog og kjevekirurg. Greit å ha ambisjoner, det behøver vi alle, men det å kunne skille mellom hva som er mulig og bare dumt, er en fin egenskap, noe jeg tror din venn ikke helt har klart å tilegne seg. Lenke til kommentar
petterpann Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Hm.. Blir vanskelig dette.. Tviler på at det blir noe millitære på meg siden jeg virkelig ikke har noen interesse for det. Høres ut som at jeg må sette meg ned noen år og bli nerd Dårlig holdning. Du har lyst til å bli lege, men har ingen interesse av militæret? Hva med å f.eks søke førstegangstjeneste som sanitetssoldat? Da har du et veldig godt utgangspunkt dersom du vil bli lege! Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 I denne kategorien kan vi gå ut fra at folk mener alvor med trådene sine. (Hvis ikke så er det lov å rapportere det som trolling.) Realistisk eller ikke, det er ingen grunn til å drive ap med folks ambisjoner. Tvert om, slikt skal man oppmuntre. 5 innlegg er slettet. Reaksjoner på moderering tas som vanlig på PM. BTW: Moderator har selv gått veien fra ufaglært til høyere utdanning etter mange svimete år med motorsykler og gitarspilling, jeg var 26 før jeg gjorde meg ferdig med videregående, og kan underskrive på at det er mulig hvis man bestemmer seg for det. Moren min var husmor til hun var 33, så tok hun artium og begynte på medisin, og ble spesialist og etterhvert overlege i sitt fag. Selvsagt går det an. Lenke til kommentar
Kanius Skrevet 19. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2008 Takker for alle oppmuntrende og hjelpende svar Skal søke på påbygning neste år, så får vi se hvor langt jeg kommer meg. Har allerede gått opp en karakter i snitt etter at jeg fikk idéen om å bli lege. Er vel ikke akkurat en dårlig ting å ha gode karakterer i elektro også, bare for å vise at jeg kan hvis jeg vil Lenke til kommentar
Lyngfisk Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Karakterene dine fra elektro teller like mye med når du søker studium, så du bør helst ha minst 5.5 i snitt derfra også. Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Er vel ikke akkurat en dårlig ting å ha gode karakterer i elektro også, bare for å vise at jeg kan hvis jeg vil Dessverre så har ikke slikt noe betydning. Eneste som betyr noe er antallet poeng du har når du søker. Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Hvis du vil er det jo også en mulighet å reise til utlandet for å studere der. Da slipper du å bruke flere år på å ta opp fag, men det lønner seg nok å ha en del motivasjon, innsatsvilje og fagkunnskaper uansett hvilken retning du velger. Lenke til kommentar
Kanius Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2008 Finnes det noen plasser i utlandet jeg kan studere, som ikke er så altfor langt vekk da? Kommer neppe til å føle meg mye hjemme i et land som Litauen eller Polen, eller hvor enn det er slike studier.. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Litauen og Polen er jo blant de landene som er nærmest I sverige og Finland er opptakskravene like høye som i Norge. Du kan prøve i Danmark. Dog tror jeg fagkravene er de samme, du må ha generell studiekompetanse, fordypning i kjemi og/eller biologi og sikkert ganske mye matematikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå