Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke forbindelse med internett...

Anbefalte innlegg

Jeg har fått et problem med datamaskinen min.

En dag fikk jeg plutselig ikke forbindelse til internett lenger. Jeg har testet ut forbindelsen med andre maskiner så jeg vet det ikke er noe i veien med den.

Derimot greier ikke maskinen å motta noe fra internett.

I forbindelses ikonet på verktøyslinja blinker bare den ene skjemen som om maskinen prøver å få kontakt men ikke greier det.

Ellers kommer det ingen feilmeldinger, alt fungerer som det skal med maskinen.

Nettverkskortet blinker og jobber, og ser egentlig ikke ut som det er noe problem med, men her kan jeg naturligvis ta feil.

Har formatert maskinen i håp om at det kunne hjelpe uten at det gjorde noe forskjell.

Noen som vet hva problemet kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kontroller at maskinen er satt til å ta imot IP adresse automatisk.

Dette gjøres under egenskaper for den aktuelle nettverkstilkoblingen.

Deretter velger du Start-Kjør-CMD

I dette vinduet kan du feilsøke.

Ping routers/modems adresse kontrollerer om du har fysisk kontakt.

"ipconfig/renew" vil forsøke å oppdatere ip adresse. Her vil du få en eventuell feilmelding.

"ipconfig/all" gir deg informasjon over tilstanden og instillinger for tilkoblingene/kortene dine.

Kom tilbake hit med eventuelle feilmeldinger du får ut.

Lenke til kommentar

Heisann Cerwell!

Jeg er en kompis av skjeggivara og har vært å sett litt på problemet hos han. Når han Skriver "ipconfig/renew" kommer den samme ip-adressen om igjen. Jeg sa til han at han kunne skrive "tracert" og en ipadresse som vi vet er online, men han fikk bare avbrutt forespørsel. Ingen verdens ting kom opp i listen over den ruten som datamaskinen prøver å få opp. Under "ipconfig/all", ser det ut som om alt er normalt. Jeg sammenlignet denne informasjonen mot den jeg har på min maskin, og det meste var det samme. Vi sliter litt med å finne ip-adressen til routeren han har, for dette er en router/modem som går over en hel blokk. Dermed har vi ikke fått pinget denne. Han har kun et veggutak hvor han putter nettverksledningen i. Alt med nettverkskortet ser normalt ut, og windows gir ingen feilmeldinger. Har prøvd med forskjellige nettverkskort også. KAn det være noe på hovedkortet som er ødelagt/defekt?

Lenke til kommentar

Under "ipconfig/all" vil du se DHCP Server. Dette er normalt din router.

Dette forutsetter at "Ipconfig/renew" går feilfritt.

At renew gir samme adresse er ikke noe problem. Du får alikevel en ny lease.

Om DHCP server ikke er nevnt så må koblingen stilles fra statisk til dynamisk ip.

Prøv først å pinge din router/dhcp server.

Prøv deretter for eksempel "ping hw.no".

Du sier det er et fellesanlegg. Regner med at det er fri bruk uten restriksjoner på vegguttaket?

Lenke til kommentar

Hei igjenn.:)

Fikk ingen feilmelding på ipconfig/renew eller ipconfig/all. På informasjonen som dukket opp virket alt å være i orden.

Derimot fikk jeg feilmelding på ping router/dhcp-server, "ping-forespørsel kan ikke fine vert router" Samme feilmeldingen fikk jeg når jeg prøvde ping hw.no.

Betyr dette at nettverkskortet er ødelagt? For det blinker å styrer på. Det greier å sende pakker, men ikke motta.

Det er fri bruk på vegguttaket ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...