AssMan2003 Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) Har et mer eller mindre delikat problem. For noen uker siden fikk jeg fikk jeg opp den hyggelige meldingen "CMOS checksum error - defaults loaded". Hvis jeg slår av eller restarter maskinen, så får jeg bare svart skjerm på neste oppstart å må resette via jumper for at maskinen skal starte opp. Jeg har prøvd å resette CMOS og bytte batteri, ta alle deler ut å sette inn igjen en etter en, også feilsøkt litt på minnet. Men ser ikke ut til å finne noe løsning. Har også oppdatert BIOS, men får samme feil enda. Jeg har ikke forsøkt å formatere, ettersom det er her enda et problem oppstår. For når jeg skal starte opp for å boote fra xp CD-en så må jeg jo som resette dritet for å idet hele tatt få bootet opp, å dette gjør jo slik at HD blir prioritert før CD i boot rekkefølge. Så jeg får jo ikke bootet fra cd heller. Noen som har noen ideer til hvordan jeg kan løse dette? Er eventuelt hovedkortet søppel? Takker for svar AssMan Endret 13. januar 2008 av AssMan2003 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Prøv med å ikke loade "setup default" , men i bios sin "optimized defaults" etterfulgt av "save". Grunnen er at vanlig default (safe) slår av endel funkjsoner som OS som bla. XP trenger. Lenke til kommentar
AssMan2003 Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Prøv med å ikke loade "setup default" , men i bios sin "optimized defaults" etterfulgt av "save".Grunnen er at vanlig default (safe) slår av endel funkjsoner som OS som bla. XP trenger. har prøvd å kjøre optimized defaults så save, men samme problem oppstår. uansett hva jeg endrer i bios, så saver, blir resatt til default med en gang jeg trykker save (med tanke på at maskinen da restarter etter "save & exit" Lenke til kommentar
PerB Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Har et mer eller mindre delikat problem. For noen uker siden fikk jeg fikk jeg opp den hyggelige meldingen "CMOS checksum error - defaults loaded". Dette kan tyde på at cmos-batteriet er dødt og må skiftes. Det er dette som tar vare på settingene i BIOS. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Har et mer eller mindre delikat problem. For noen uker siden fikk jeg fikk jeg opp den hyggelige meldingen "CMOS checksum error - defaults loaded". Dette kan tyde på at cmos-batteriet er dødt og må skiftes. Det er dette som tar vare på settingene i BIOS. Nå skrev han jo i første post at han hadde byttet CMOS-batteri. Men jeg er enig i at alle ting så langt tyder på et defekt batteri, ja... Lenke til kommentar
AssMan2003 Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 Det stemmer.. batteriet er byttet, men til liten nytte Lenke til kommentar
AssMan2003 Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 Ingen som har peiling? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå