Gå til innhold

Smoothwall Problem

Anbefalte innlegg

Jeg har innstalert smoothwall på en 133mhz med 32 mb ram. det står to 3com 10mbit ISA kort i den, smoothwall finner begge kortene og alt virker å være hæla i taket og tenna i tapeten, men min windowsburk får ikke tildelt IP.. :cry:

Den registrere at det er ei anna maskin i andre enden, men ikkeno IP får jeg. Jeg er 100% sikker på at det er smoothwall-burken det er noe drit med, for windowsburken får tildelt ip når den blir kobla til den gamle routeren!

Mener selv at konfigurasjonen er i orden,

Skal ha disse IP`ene på internettverket, altså den grønne om jeg ikke tar helt feil.:

10.0.1.2 - 10.0.1.50

gateway skal være 10.0.1.1

Får en statisk IP av min ISP. så den er egentlig grei, men er det noe triks med IPene? er det en spess commando jeg må skrive for å "starte" tjenesten??

på forhånd takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan du ikke bare tildele maskinene faste ip adresser?, er den ene maskinen satt til å mota ip?

Skal bruke den på LAN, da er det kjekt å få IP automatisk 8)

Da den gamle router ga sitt siste sukk når vi ble 24 stykker.. Jeg har satt tp-kablene i riktig kort forresten, så hva er da problemet?

Lenke til kommentar
Legg inn Gateway xxx.xxx.xxx.xx på LAN properties på klientene, og sett de til å "motta ip automatisk"

Jeg har da holdt et LAN en eller 30 ganger før jeg også da.

Var ikke ute etter idiotsvar!

Ingen seriøse her som kanskje kunne hjulpet meg?

Lenke til kommentar

den tp-kabelen som er i rød skal i routeren din, og den som står i grønn skal i en hub/switch (eller pc - da må du bruke en krysset tp-kabel) som du bruker på nettverket ditt. dhcp'en deler ut ip'er til maskinene som står på den grønne sonen.

jeg installerte smoothie hjemme utem problem - alt skal fixe seg selv.

ps.: dhcp må være aktivert ;)

håper det hjelper :)

Lenke til kommentar

Får en statisk IP av min ISP. så den er egentlig grei, men er det noe triks med IPene? er det en spess commando jeg må skrive for å "starte" tjenesten??

Jeg tror alt som skal til er å velge enabled i DHCP-config'en, samt å sette en IP-range, noe jeg antar du har gjort. Såvidt jeg forstår posten din, så får du til å pinge både til og fra routeren, så det høres veldig merkelig ut at det ikke funker.

Hvilken versjon av smoothwall bruker du forresten?

Lenke til kommentar

Jeg har brukt smoothwall i snart 2 år nå og den funker veldig greit, For øyeblikket bruker jeg versjon 1.0. Har selv kjørt den på en pentium 75 med 16 mb ram en gang i tiden uten problem. Jeg bruker selv DHCP uten noe problem.

Har du gi Smoothwallen en ip på den grønne siden (10.0.1.1)? Da bør det være mulig å pinge den.

Får du logget deg inn på smoothwallen fra windowsburken?

eks : http//10.0.1.1:81 eller https://10.0.1.1:445.

Dersom du kommer inn se på oppsettet under SERVICES/DHCP.

Lenke til kommentar
Legg inn Gateway xxx.xxx.xxx.xx på LAN properties på klientene, og sett de til å "motta ip automatisk"

Vel, hvis du skal være så utakknemlig for at noen i det hele tatt prøver å å bruke tid på å hjelpe deg med dine problemer, så er dette den siste gangen jeg kaster bort tida på deg TormodK.

Btw, har du ikke oppdragelse?

Lenke til kommentar

Vel, hvis du skal være så utakknemlig for at noen i det hele tatt prøver å å bruke tid på å hjelpe deg med dine problemer, så er dette den siste gangen jeg kaster bort tida på deg TormodK.

Btw, har du ikke oppdragelse?

Beklager, var litt stressa da jeg skrev det!

Mente ikke å være uhøffelig. Satter pris på at du svarer!

Lenke til kommentar
Jeg har innstalert smoothwall på en 133mhz med 32 mb ram. det står to 3com 10mbit ISA kort i den, smoothwall finner begge kortene og alt virker å være hæla i taket og tenna i tapeten, men min windowsburk får ikke tildelt IP..

Hvordan kabler bruker du? Kjøpte/hjemmelagde? Jeg hadde noe lignende problemer med dhcp-serveren min. Klientene fikk ikke ip hvis jeg brukte dårlige hjemmelagde kabler. Koblet jeg derimot inn en kjøpt kabel, gikk alt som smurt. Vet ikke om dette hjelper, men det var i alle fall kilden til mitt problem.

Lenke til kommentar
Jeg har innstalert smoothwall på en 133mhz med 32 mb ram. det står to 3com 10mbit ISA kort i den, smoothwall finner begge kortene og alt virker å være hæla i taket og tenna i tapeten, men min windowsburk får ikke tildelt IP..

Hvordan kabler bruker du? Kjøpte/hjemmelagde? Jeg hadde noe lignende problemer med dhcp-serveren min. Klientene fikk ikke ip hvis jeg brukte dårlige hjemmelagde kabler. Koblet jeg derimot inn en kjøpt kabel, gikk alt som smurt. Vet ikke om dette hjelper, men det var i alle fall kilden til mitt problem.

Har begge deler, også prøvd begge! :shrug:

Lenke til kommentar

Virker begge nettverkskortene??

Har du 2 forskjellige nettverkskort (merke eller modell), så er det lettere og se forskjell på dem og koble riktig. Kjør Smoothwall installasjonen en gang til. Det tar deg mellom 10 og 20 minutter. Vanlig TP kabel fra modemet til RØD på Smoothwallen og krysset fra GRØNN dersom den går rett til windowsburken eller en vanlig TP (endel HUB-/SWITCHER har også en vender dersom du ikke har riktig kabel) dersom du kobler via en HUB/Switch.

Lenke til kommentar

Jeg tolket den første posten din som at du hadde fått ALT til å virke bortsett fra DHCP. Ser ut som det ikke var riktig... eller?

Får du pinget til/fra smoothwall boksen i det hele tatt?

Kjør cat /proc/interrupts på smoothwall'en og sjekk at eth0 og eth1 ikke bruker samme IRQ.

Lenke til kommentar

Fant ut hva som var problemet, nettverkskortene var ikke riktig konfigurert eller noe(3com 10mbit ISA-kortene that is) fant drivere, men de ville ikke virke. så fort jeg prøvde med et annet kort virka alt, ingen som har erfaringer med SMC EZ 10/100 i smoothwall, smoothwall finner ikke drivere til de, og jeg skulle gjærne brukt de der i stedet, eller evt 3com-korta! men de vil jo ikke virke, har det noe med at det er ISA-kort? har hørt at ISA og Linux ikke henger så bra sammen!?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...