Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forsøk i naturfag

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger litt hjelp med et forsøk i naturfag, som vi skal lage selv.

Hypotesen skal være klar til i morgen, og jeg har ingen anelse om hva slags forsøk jeg skal ha.

Det kan være hva som helst, så lenge det kan utføres på et naturfagsrom eller kjøkken.

Noen som har noen idéer? Jeg går i 9., forresten.

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hypotese: Tyngdeaksellerasjonen er 9,81 m/s^2. Målet er å sjekke om det stemmer.

Slipp en gjenstand, f.eks. en liten stein, fra en høyde på nøyaktig to meter. Ta tiden på hvor lang tid det tar før den treffer bakken. Regn så ut tyngdeaksellerasjonen:

g=2s/(t^2), der s=2 meter her.

La oss si at stoppeklokka viser 0,64 sekunder, da blir resultatet:

g=2*2/0,64^2=9,77

Prøv også gjerne med høyder på f.eks. s=3 meter, eller slipp steinen fra et vindu fra x antall meter, og gjør helst flere forsøk fra hver høyde.

Feilkilder: Luftmotstand, var fallhøyden virkelig nøyaktig 2 meter, og var tidtakingen virkelig helt på topp?

Endret av bellad76
Lenke til kommentar

Selve forsøket så rimelig kult ut!

Men hva slags hypotese kan jeg fremlegge i morgen, om jeg bestemmer meg for dette forsøket?

Vil det ha noe å si om avisene tørker innendørs? Er bergenser, og det blir ikke mye tørking om de skal ligge ute ^^

Lenke til kommentar
Selve forsøket så rimelig kult ut!

Men hva slags hypotese kan jeg fremlegge i morgen, om jeg bestemmer meg for dette forsøket?

Vil det ha noe å si om avisene tørker innendørs? Er bergenser, og det blir ikke mye tørking om de skal ligge ute ^^

Beklager sent svar. Tror ikke det har noe å si om de tørker inne, det viktige er at de tørker slik at du får tent på de.

Forresten, hva gikk du for?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...