Gå til innhold

Overklokking av E6550 med Abit IP35 HK - 3.024Ghz

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle overklokke PC-en min litt. (eller så mye som mulig og fortsatt kjøre stabilt). Ramser opp litt av oppsettet her:

Intel E6550 2.33ghz

Abit IP35

Corsair PC2-6400 (400Mhz) 4 gig

Thermaltake Blue Orb II CPU-Kjøler

Nå har ikke jeg all verdens erfaring med overklokking så litt hjelp og erfaringer hadde vert til stor hjelp. Jeg har lest litt rundt her på forumet og sett at noen er oppe i verdier som:

FSB: 450Mhz

CPU: E6550 3150Mhz

Vore: 1,40V

Vmch: 1,33V

Tenkte jeg skulle prøve å legge meg litt under dette. Begynne med en OC på 3Ghz. Når det gjelder temp på cpu så ligger den nå stabilt på 20 grader ved original konfigurasjon.

Hvis det er noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre og ikke minst hva jeg IKKE skal gjøre så hadde det vert fint.

Mvh

Disturbed

"Update"

Har nå prøvd litt forskjellige verdier, men de eneste jeg klarer å få maskinen til å kjøre stabilt på er skuffende FSB: 360Mhz som gir meg en cpu frekvens på 2.52Ghz ved 7x multiplisator. En annen merkelig ting er at CPU-Z veksler mellom å vise 6x og 7x multiplisator. Dvs at klokkefrekvensen hopper mellom 2,16Ghz og 2,52Ghz men ligger for det meste med 6x multiplisatoren! Hvorfor? I bios er multiplisator satt til 7x så den skulle da vel ikke hoppet til 6x i cpu-z??

temperaturen ligger fortsatt på 20 grader...

Endret av DisturbedMet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Les annonseringen på toppen av denne siden. Der står det hvorfor den hopper :)

ja jeg så det etter at jeg skrev innlegget så beklager dette.. Men! selv etter å ha slått av EIST og Spees Step i bios så hopper den fremdeles. Får vel prøve å slå av EPM også da..

Men back to topic; ingen som har noen erfaring med OC på dette HK? Det høyeste jeg har klart å stille maskinen hvor den fortsatt er stabil er FSB 360Mhz som tilsvarer en cpu clock på 2,52Ghz. Har ikke turd å skru noe serlig på spenningene ennå. Eneste jeg har stilt på er cpu volten ett hakk opp. (husker ikke verdien i farten). Skulle gjerne ha vert nærmere 3Ghz enn dette da jeg ser det er flere som har klart 3,15Ghz.

Lenke til kommentar

Da har jeg fikset litt på maskinen med bla. ny install av vista 64 bit og nye overklokkingsverdier. Så tenkte jeg skulle informere litt om verdier jeg har brukt i tilfelle det er flere som sitter på samme hardware som meg.

Siden rammen har litt begrensninger på hvor mye den kan klokkes, er den høyeste stabile OC jeg forløpig har fått på CPU 3.024 Ghz. Siden målet i første omgang var 3Ghz så sier jeg meg fornøyd med dette. Jeg har brukt følgende verdier:

External Clock: 432mhz

Multiplier: 7x

Estimated Clock: 3,024Ghz

DRAM speed (CPU:DRAm): 1:1.00 864mhz

PCI Express Frequency: 100Mhz

CPU core voltage: 1,37V

DDR2 voltage: 1.80V

CPU VVT Voltage: 1,20V

ICH 1.50V Voltage: 1.50V

MCH 1.25V Voltage: 1.25V

CPU GTLREF: 63%

Ifølge SpeedFan så ligger temp på 21 grader idle, temp måling i bios viser ca 6-8 grader varmere. Med andre ord ingen problemer med tempen. Disse verdiene gir en performance index i vista på: CPU 5.7 (orig 5.3) Minne 5.9 (orig 5.9)

Håper dette er til litt hjelp for andre overklokkere.

Endret av DisturbedMet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...