k-ryeng Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 I praksis betyr det at hvis du har en Nikon D40 eller D40x må du ha objektiver merket med IF eller IF-ED (Nikon), AT-X (Tokina) eller HSM (Sigma) for å få autofokus.IF betyr Internal Focus - at objektivet ikke utvider seg ved fokusering. AF-S er betegnelsen for intern fokus-motor (SWM). Tokina har ikke objektiver med intern fokusmotor til Nikon. HSM er korrekt for Sigma. Tamron har per i dag ett objektiv som har innebygget fokusmotor, 18-250mm. Det finnes dog versjoner av den uten, så vær observant, særlig ved bruktkjøp. Lenke til kommentar
akle Skrevet 18. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2008 tusen takk nå ble det straks mye mer forståelig. hører også at det er spekulasjoner i at det straks kommer nye kamraer fra nikon og canon. lurer derfor på om det kan lønne seg og vente litt, og enten kjøpe et helt nytt eller kjøpe en enldre modell, siden de da sikker blir billigere? er selv ikke sikker på hvordan markedet for slr kamera er så er litt usikker. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 hører også at det er spekulasjoner i at det straks kommer nye kamraer fra nikon og canon. lurer derfor på om det kan lønne seg og vente litt, og enten kjøpe et helt nytt eller kjøpe en enldre modell, siden de da sikker blir billigere?er selv ikke sikker på hvordan markedet for slr kamera er så er litt usikker. Spørsmålet er hvorvidt man får tak i de utgående modellene når de nye kommer. Nikon stoppet produksjonen av D40x i desember, er nok ikke umulig å få tak i den nå, men i februar kan det være for sent. Prisene vil neppe synke mye mer uansett, kanskje en hundrelapp eller tre. De nye kameraene vil typisk være en del dyrere enn de utgående modellene, men typisk litt billigere enn forgjengeren var da den kom. D80 lå på drøyt 10500 for 18-70-kit, en evt. etterfølger vil antakelig ligge på rundt 8-9000 for kit. D40x lå på rundt 7000 da den kom, regn med minst 6000 for en evt. etterfølger. Lenke til kommentar
akle Skrevet 18. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2008 skjønner ser at det kan være lurt og kjøpe nå ja Lenke til kommentar
akle Skrevet 19. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2008 (endret) jeg lurte på om det var mulig å ta bilder i raw og jpg samtidig med nikon d40x ser at det er norsk menyspråk på canon er dette og så mulig på nikon og hvor raskt minne kort trenger jeg til nikon d40x er dette foresten et greit nybegyner kamera Endret 19. januar 2008 av akle Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Nikon har vel svensk meny om jeg ikke tar helt feil. Lenke til kommentar
akle Skrevet 20. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2008 tusen takk for all hjelp det ble til at jeg kjøpte Canon 400D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå