Gå til innhold

2x 500gb eller 1x750gb?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal på et lite lan og trenger mer plass til pcen. Har 250gb + 500gb ekstern nå. Jeg bruker 250gb`n til program, men eksterne til oppbevaring av diverse ting.

Jeg lurer på om hva som vil yte best. 2 disker på 500gb, eller èn på 750gb. Hva ville du kjøpt?

Her er de fire alternativene jeg har sett på:

Samsung T166 500gb

Western Digital SE16 500gb

Samsung Spinpoint F1 32mb cache 750gb

Western Digital SE16 16mb cache 750gb

Har cache`n mye å si? Hva vil funke best til raid? Lurer på å bruke det, men er usikker på sikkerheten :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om jeg kjører raid 0 og en disk blir ødelagt blir jo data også ødelagt.

Er det stor forskjell på ytelse. Mellom raid og ikke raid?

Ytelesen blir omtrent dobblet, mens søke hastgheten blir litt dårligere(ikke merkbart).

Hvis du er redd for data så da må du jo ta aktivt sikkerhetskopiering uansett om du har raid 0 eller ikke. Evnt raid1, eller bruke 3 identiske disker i raid (5?)..

Jeg pleier alltid å sikkerhetskopiere dokumener\bilder\mail på dvd og mozy.com

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt diverse RAID-0 konfigurasjoner tidligere, både PATA og SCSI. Det som er viktig for deg å huske på, er å ikke legge viktige data på disse diskene uten å ha skikkelig backup. RAID-0 er en "accident waiting to happen" og en feil på en av diskene vil føre til alt all data på begge forsvinner.

Du vil få endel bedre ytelse, men risikoen og potensialet for mye mikk og knot er stor - men for all del - prøv det ut og se hva du synes. Du kan alltids gå over til 1TB med vanlig konfigurasjon senere.

Lenke til kommentar
Jeg har kjørt diverse RAID-0 konfigurasjoner tidligere, både PATA og SCSI. Det som er viktig for deg å huske på, er å ikke legge viktige data på disse diskene uten å ha skikkelig backup. RAID-0 er en "accident waiting to happen" og en feil på en av diskene vil føre til alt all data på begge forsvinner.

Du vil få endel bedre ytelse, men risikoen og potensialet for mye mikk og knot er stor - men for all del - prøv det ut og se hva du synes. Du kan alltids gå over til 1TB med vanlig konfigurasjon senere.

Man mister data like my om èn disk ryker, eller om et raid-0 opsett ryker. Har man èn film på en disk og disker klikker, da mister man filmen. Har man èn film på et raid-0 opsett, og raidet klikker, så mister man filmen. Samma hva som klikker egentlig :D

Raid er ikkje fullgod backup, men ytelsen er fullgod :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...