Medisinmannen Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Hei. Jeg skal på et lite lan og trenger mer plass til pcen. Har 250gb + 500gb ekstern nå. Jeg bruker 250gb`n til program, men eksterne til oppbevaring av diverse ting. Jeg lurer på om hva som vil yte best. 2 disker på 500gb, eller èn på 750gb. Hva ville du kjøpt? Her er de fire alternativene jeg har sett på: Samsung T166 500gb Western Digital SE16 500gb Samsung Spinpoint F1 32mb cache 750gb Western Digital SE16 16mb cache 750gb Har cache`n mye å si? Hva vil funke best til raid? Lurer på å bruke det, men er usikker på sikkerheten Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 2 stk 500gb i raid 0 yter bedre enn 1 stk 750gb,, men ikke raid yter 750gb bedre bga dataen er "pakket" tettere. Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Du kommer vel bedre ut når det gjelder kr/per GB hvis du går for 2x500GB. Det er bedre at en av to 500GB krasjer enn at en hel 750GB ryker.. Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Om jeg kjører raid 0 og en disk blir ødelagt blir jo data også ødelagt. Er det stor forskjell på ytelse. Mellom raid og ikke raid? Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) Om jeg kjører raid 0 og en disk blir ødelagt blir jo data også ødelagt. Er det stor forskjell på ytelse. Mellom raid og ikke raid? Ytelesen blir omtrent dobblet, mens søke hastgheten blir litt dårligere(ikke merkbart). Hvis du er redd for data så da må du jo ta aktivt sikkerhetskopiering uansett om du har raid 0 eller ikke. Evnt raid1, eller bruke 3 identiske disker i raid (5?).. Jeg pleier alltid å sikkerhetskopiere dokumener\bilder\mail på dvd og mozy.com Endret 13. januar 2008 av freddy85 Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Hvordan vil jeg merke ytelsen? Går kjappere å boote windows? Raskere å skrive data? Har planer om å ta bilder og slike ting på ekstern harddisk, mens andre greier som filmer, musikk og sann på hardiskene i pcen. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Hvordan vil jeg merke ytelsen? Går kjappere å boote windows? Raskere å skrive data? Ja, mye kjappere Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Ok, da har jeg kjøpt en 500gb harddisk fra netshop, samsung T166. Får se hvordan raid 0 funker. Lenke til kommentar
vinzenT Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Tror nok du må ha to harddisker for å kjøre raid... Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Har en på 250gb i pcen nå. Må jeg ha to helt like eller ? :S Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Har en på 250gb i pcen nå. Må jeg ha to helt like eller ? :S ja helst det Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Har en på 250gb i pcen nå. Må jeg ha to helt like eller ? :S ja helst det Raid-0 får man bare størrelsen av den minste disken. Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 Ah ok. Har lagt til enda en disk til ordren Lenke til kommentar
vanligmann Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Jeg har kjørt diverse RAID-0 konfigurasjoner tidligere, både PATA og SCSI. Det som er viktig for deg å huske på, er å ikke legge viktige data på disse diskene uten å ha skikkelig backup. RAID-0 er en "accident waiting to happen" og en feil på en av diskene vil føre til alt all data på begge forsvinner. Du vil få endel bedre ytelse, men risikoen og potensialet for mye mikk og knot er stor - men for all del - prøv det ut og se hva du synes. Du kan alltids gå over til 1TB med vanlig konfigurasjon senere. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Jeg har kjørt diverse RAID-0 konfigurasjoner tidligere, både PATA og SCSI. Det som er viktig for deg å huske på, er å ikke legge viktige data på disse diskene uten å ha skikkelig backup. RAID-0 er en "accident waiting to happen" og en feil på en av diskene vil føre til alt all data på begge forsvinner. Du vil få endel bedre ytelse, men risikoen og potensialet for mye mikk og knot er stor - men for all del - prøv det ut og se hva du synes. Du kan alltids gå over til 1TB med vanlig konfigurasjon senere. Man mister data like my om èn disk ryker, eller om et raid-0 opsett ryker. Har man èn film på en disk og disker klikker, da mister man filmen. Har man èn film på et raid-0 opsett, og raidet klikker, så mister man filmen. Samma hva som klikker egentlig Raid er ikkje fullgod backup, men ytelsen er fullgod Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå