Gå til innhold

Er dette bildet ekte?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har sett det bildet fra Australia tidligere, og det er ekte.

http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap070205.html

Sometimes the sky itself is the best show in town. On January 26 2007, people from Perth, Australia gathered on a local beach to watch a sky light up with delights near and far. Nearby, fireworks exploded as part of Australia Day celebrations. On the far right, lightning from a thunderstorm flashed in the distance. Near the image center, though, seen through clouds, was the most unusual sight of all: Comet McNaught. The photogenic comet was so bright that it even remained visible though the din of Earthly flashes. Comet McNaught continues to move out from the Sun and dim, but should remain visible in southern skies with binoculars through the end of this month (February 2007).
Lenke til kommentar
seff er det ikke ekte, alt ved bildet ser falskt ut!

Ikke så raskt nå. :p

Ut ifra beskrivelsen som er lagt ved bildet (som du finner her: http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap070205.html ) så kan det virke som om det faktisk er ekte:

Explanation: Sometimes the sky itself is the best show in town. On January 26, people from Perth, Australia gathered on a local beach to watch a sky light up with delights near and far. Nearby, fireworks exploded as part of Australia Day celebrations. On the far right, lightning from a thunderstorm flashed in the distance. Near the image center, though, seen through clouds, was the most unusual sight of all: Comet McNaught. The photogenic comet was so bright that it even remained visible though the din of Earthly flashes. Comet McNaught continues to move out from the Sun and dim, but should remain visible in southern skies with binoculars through the end of this month. The above image is actually a three photograph panorama digitally processed to reduce red reflections from the exploding firework.

Edit: SeaLion var visst et hakk raskere :)

Endret av hallgeirl
Lenke til kommentar

Bildet ser ekte ut, og om du ser på menneskene så har han brukt ganske lang eksponeringstid for å få med seg eksplosjonen og lynet. Med andre ord, så hadde ikke lynet og eksplosjonen trengt å skje helt sammtidig.

Edit: leif

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Står jo selv i beskrivelsen at det er tre bilder som er komposisert til ett:

The above image is actually a three photograph panorama digitally processed to reduce red reflections from the exploding firework.

Med andre ord er det bare delvis ekte.

Her er siden på Snope.com, som forøvrig er en side som alle burde sjekke før de sprer usanne myter (tenker ikke på trådstarter, men på mange andre som tror på alt de hører eller leser): Link

Endret av elbeem
Lenke til kommentar
Steike.. Snakk om å treffe blinkskot då..

Det riktige er vel "Steike.. Snakk opm å ha lang eksponeringstid da"

Det er det som er trikset. Kameraet har nok stått på stativ og hatt en eksponeringstid på gjerne rundt 15 sekunder. Min bror har fått en del imponerende bilder fra nyttårsaften med det, og av lyn ;)

Lenke til kommentar

jeg vil tippe det er flere bilder tatt fra samme sted satt sammen til ett.

det er flere grunner til dette, det ser ut som om eksponeringen på venstre side av bildet, så vidt jeg kan se er det ingen "spøkelser" som er der, på høyre side er det en god del av dem.

Det ser også veldig ut som om ALLE på bildet ser på fyverkeriet og ingen på lynet.

synes også at det skjer generellt forfalsket ut, men godt mulig det er ekte.

Det er for dårlig oppløsning til at jeg kan sette fingeren på noe spesiellt mer enn det jeg har gjort

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...