RamGuy Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Da var det på tide å "hive" den bærbare jeg fikk fra skolen, og anskaffe en egen bærbar-PC Jeg har sett litt rundt, tenkt mye på behovet mitt osv og kommet frem til noen alternativer. Jeg vil nok trolig vente til de forskjellige alternativene dukker opp med muligheten for valg av Intel sine nye "penryn" prosessorer, som forhåpentligvis ikke er så alt for lenge til Det jeg har tenkt mye på, er jo hva jeg har brukt den bærbare jeg har fått fra skolen til. Og jeg må jo ærlig innrømme at jeg savner den, det er litt stusslig uten en bærbar, selv om jeg sitter med en god stasjonær-PC, så er det litt rart å miste den "mobile / portable" muligheten jeg har hatt i en bærbar-PC i over 2år nå. Det å ikke ha muligheten til å ta den med inn i stua og se på TV samtidig som jeg surfer og chatter, eller kunne sett meg ned i kjellerstua og slappe av med PC-en, ta den med opp i senga for å se på en film eller være her på forumet de nettene jeg ikke får sove osv.. Alle de mulighetene forsvinner uten en bærbar-PC tilgjengelig. Og det helt utrolig hvor mye du savner det når de mulighetene plutselig er borte etter så lang tid, du merker egentlig ikke hvor praktisk det er med en portabel maskin før du mister de portable mulighetene. Nå sitter jeg jo inne på rommet på den stasjonære, noe som helt ærlig føles mye mer asosialt, enn å sitte i stua og andre steder. Jeg erger meg over de store tastene som er på det stasjonære tastaturet, enn de behagelig små og flate som var på den bærbare osv.. Så tiden er helt klart moden for å skaffe meg en egen bærbar-PC. Den første vurderingen jeg gjorde, var egentlig hvor stor skjerm jeg ønsket. Jeg hadde først en 15.4" (4:3) bærbar-PC fra skolen, for så å få en 14.1" (widescreen). Og jeg må si at det var større forskjeller på skjermen enn jeg hadde trodd. Jeg forventet ikke at forskjellen på en 15.4" og en 14.1" skulle virke så veldig stor, men jeg må si at når jeg se de ved siden av hver andre så er faktisk 15.4" en del større enn 14.1", men denne følelsen skyldes kanskje også at jeg gikk fra en 4:3 skjerm, til en widescreen skjerm. Men for all del, rent praktisk så følte jeg jo ikke att 14.1" var for lite på noen måte. Tenkte strengt att ikke over det, og jeg fant det mer behagelig med widescreen enn 4:3. Jeg gikk vell også fra 3.5kg ned til 2.4kg, men dette merket jeg ikke stort til. I praksis så tenkte jeg ikke stort over vekt forskjellene de gangene jeg bar rundt på maskinen osv.. Så jeg har funnet ut at jeg overhode ikke har noen spesielle behov for en stor skjerm, det skader jo ikke med en 15.4" heller, større skjerm gir meg jo bare bedre plass på skjermen, men jeg har heller ikke noen problemer med at den er litt mindre. Så det jeg egentlig fant ut, er at 14.1" og 15.4" tiltross størrelsesforskjellen egentlig ikke har noen praktiske forskjeller for meg, så fremt til det er en widescreen skjerm. Det er nok viktigere at det er litt kvalitet på skjermen, og jeg har egentlig funnet ut at jeg trives bedre med en "glossy" enn en "matt" skjerm. Men det spiller ikke så alt for stor rolle det heller. Videre tenkte jeg på de "mobile / portable" behovene. Jeg drasser som oftest bare maskinen med meg rundt om kring i huset, så om den veier 4kg og er litt stor, eller veier 1.5kg og er utrolig lett og liten er ikke så farlig. Det føles jo kanskje en smule mer behagelig med en litt mindre og lettere maskin, men altså jeg har ikke problemer med å bære 4kg et par meter rundt om kring i huset. Når det kommer til batteri levetid, så er det jo greit at den ikke er dau på 30minutter, men jeg har jo stort sett alltid laderen lett tilgjengelig, så batteriet burde ikke være så stort problem, bare det holder seg innenfor rimelighetens grenser. Det eneste måtte jo være i lengre bilturer da, hvor jeg kunne tatt med meg den bærbare for å se en film eller noe på bilturen, og det funger heller dårlig om maskinen er død på 1time. Men en film tar jo som oftest godt over 2timer disse dager, så de fleste bærbare PC-er ville jo slite med å klare å vise en hel film. Når det gjelder bruksområdet, så bruker jeg den bærbare til stort sett alt mulig. Alt fra Photoshop, Soundbooth osv.. til nettsurfing og chatting. Det er som oftest greit å ha muligheten til å gjøre det meste hvor jeg måtte ønske, uten å være avhengig av å isolere meg inne på rommet å bruke den stasjonære. Eneste jeg ikke gjør på en bærbar, er å spille. Da bruker jeg heller den stasjonære, da jeg foretrekker store skjermer, skikkelig mus og tastatur osv.. For ikke å snakke om at maskinvaren på en bærbar er jo ikke ment for spilling. Jeg ville aldri vurdert å installere spill som Call of Duty 4, Crysis osv på en bærbar, da jeg syntes slike spill er helt meningsløse på en bærbar. Det eneste måtte bli Football Manager, litt Warcraft III osv.. Men slike spill krever jo nesten ingen ting av skjermkortet, så de fungerer jo greit på nesten hvilken som helst av dagens bærbare maskiner, så det er jo ikke noe problem. Ergo så blir det; raskest mulig prosessor, minne, rask harddisk osv som havner i fokus, og ikke skjermkort. Bare det er mulig å se filmer og slikt så er jeg fornøyd. Så jeg har funnet frem fem forskjellige alternativer til aktuelle maskiner: #1: Dell XPS M1330 (N01X3305) ("Ultraportabel 13.4") #2: Multicom ASUStek G1S (15.4") #3: Apple MacBook Hvit ("Ultraportabel 13.3") #4: Multicom Compal JFT00 ("Ultraportabel 12.1") #5: Multicom ASUStek Z37S ("Ultraportabel 13.3") Det var mine heldige fem utvalgte Nå går vi litt mer i dybden på de forskjellige: En ting som er felles for samtlige maskiner er at de alle vil ha 4GiB RAM, Draft N støtte på det trådløse nettverkskortet og vil kjøre Vista Ultimate 64bit. ------------------------------------------------- #1: Dell XPS M1330 (N01X3305) ("Ultraportabel 13.4"): Total pris: 12'250kroner (11'250 for maskinen + ca 1'000 for 4GiB RAM sett som jeg kjøper separat) Fordeler: Jeg hadde aldri trodd at jeg ville vurdere enn DELL, da de som oftest koster en del iforhold til maskinvare, på grunn av at de står DELL på den, og på grunn av all garantien osv du får med på kjøpet, som jeg ikke har noe spesielt behov for, men prisen på denne er jo helt akseptabel. Dette er jo en veldig lett og liten maskin, veier under 2kg. Den har også en veldig tynn "WLED" skjerm som Dell har valgt og kalle det, som jeg har hørt at skal ha bedre og skarpere bilde enn de fleste av konkurrentene. Og med første øyekast syntes jeg ikke utseende er så alt for ille heller. Også har den HDMI, som kan er en fordel når jeg skal koble den til HDTV-en vår. Og med ett 9celler batteri, så vil jeg tro at batteriet varer i en god stund. Ett GeForce 8400M GS sparker vell også bedre ifra seg enn ett Intel GMA X3100 skjermkort. Ulemper: Om det ikke blir mulighet for å velge en Intel Core 2 Duo T9300 eller T9500 på denne, så er det beste jeg kan velge en T7500 på 2.2GHz, som ikke er det raskeste av de jeg har funnet frem. Det er heller ikke mulighet for å juster webcam'en uten å måtte bevege på hele skjermen, og det skaper nesten alltid litt problematikk, samtidig oppløsningen på webben ikke var spesielt imponerende heller. Det er heller ikke mulighet for å velge en 7200RPM disk, som ville gitt noen små ytelses fordeler enn den 5400RPM disken jeg ender opp med. Spesifikasjoner: Intel Core 2 Duo T7500 2.2GHz (håper på mulighet for penryn prosessorer før bestilling) 4GiB 800MHz RAM GeForce 8400M GS 128MB DDR3 200GB 5400RPM S-ATA HDMI Gigabit LAN Draft N støtte 8-i-1 minnekort leser 13,3-tommers UltraSharpTM WXGA-skjerm med TrueLifeTM 0,3 MP kamera WLED skjerm 9 cellers batteri --------------------------------------------------------------------------- #2: Multicom ASUStek G1S (15.4"): Total pris: 14'708kroner Fordeler: Om det ikke blir mulighet for å velge den nye penryn prosessorene i den nærmeste fremtid, så har denne den raskeste prosessorene av de maskinene jeg har funnet frem, en Intel Core 2 Duo T7700 2.4GHz. Den har også en rask 7200RPM harddisk, samt den kraftigste skjermkort løsningen av av alle alternativene med sitt GeForce 8600M GT 256MB DDR3. Denne har også HDMI, samt en høy oppløst 15.4" glossy skjerm. Ulemper: Den har ikke allverdens til batteri levetid, og er den dyreste av alle alternativene. Og den har samme problematikken med justeringen av webcammen som DELL XPS M1330 Spesifikasjoner: Intel Core 2 Duo T7700 2.4GHz (håper på mulighet for penryn prosessorer før bestilling) 4GiB 667MHz RAM GeForce 8600M GT 256MB DDR3 200GB 7200RPM S-ATA HDMI Gigabit LAN Draft N støtte 3-i-1 minnekort leser 15.4" Widescreen WSXGA+ 1680x1050 skjerm (glare) 1.3MP webcam 4800 mAH batteri ----------------------------------------------------------------- #3: Apple MacBook Hvit ("Ultraportabel 13.3") Total pris: 13'300kroner (10'999kroner for maskinen + ca 1'000kroner for 4GiB RAM og + ca 1'300 for 200GB 7200RPM harddisk) Fordeler: Er vell den peneste maskinen av alle alternativene, og jeg får muligheten til å leke meg med Macintosh OSX Leopard, samtidig som jeg lett får dual bootet med Vista, så det åpner jo for en god del artige muligheter. Denne vil også benytte seg av en rask 7200RPM disk som jeg kjøper separat, siden det er noe helt sinnssvake priser Apple skal ha for å oppgradere harddisken for deg. God kvalitet på webcam'er er det også Ulemper: Om det ikke blir mulighet for å velge en penryn prosessor, så sitter jeg med en T7500 prosessor, som ikke er av det raskeste. Når det kommer til spesifikasjonene på denne maskinen, så er det vell egentlig ikke fordeler sammenlignet med de andre alternativene, den benytter Intel GMA X3100 skjermkort, som deler grafikk minne med systemminnet. Og ellers den svakest spesifiserte maskinen av alle alternativene, eneste denne gir muligheten for er å dual boote Mac OSX og Windows. Den mangler vell også HDMI, samt den har det samme justering problematikken med webcam'en som de to foregående maskinene. Forhåpentligvis lanseres det en ny MacBook på MacWorld, så det kommer HDMI, penryn prosessor muligheter og litt sånt. Spesifikasjoner: Muligheten for å dual boote Mac OSX og Windows Intel Core 2 Duo T7500 2.2GHz (håper på mulighet for penryn prosessorer før bestilling) 4GiB 667MHz RAM Intel GMA X3100 144MB DDR2 (som deles med systemminnet) 200GB 7200RPM S-ATA Gigabit LAN Draft N støtte 13.3" Widescreen glossy 1280x800 skjerm iSight webcam -------------------------------------------------- #4: Multicom Compal JFT00 ("Ultraportabel 12.1"): Total pris: 9'483kroner Fordeler: Det minste og billigste maskinen av alle alternativene. Har den raskeste prosessoren T7700 prosessoren (om det ikke blir mulighet for valg av penryn prosessorer), rask 7200RPM harddisk, høyest oppløste webcam Ulemper: Den har sammen med MacBook den svakest skjermkort løsningen, denne også med et Intel GMA X3100 skjermkort, dog med støtte for opptil 256MB delt med systemminnet. Den mangler HDMI, og har den samme justering problematikken på webcam'en. Og en STOR negativ ting jeg har erfart med samtlige Multicom Compal maskiner, er at det er jo umulig å få oppdatert BIOS. Det er ikke mulighet for å gjøre dette i operativsystemet, ei fra en minnepinne (etter hva jeg har forstått), så hvordan skal én få oppdatert BIOS da? Må mann koble til en ekstern diskett stasjon? (noe som jeg dessverre ikke har). Og av en eller annen idiotisk grunn er FN tasten plassert til venstre og ikke til høyre for CTRL tasten? Spesifikasjoner: Intel Core 2 Duo T7700 2.4GHz (håper på mulighet for penryn prosessorer før bestilling) 4GiB 667MHz RAM Intel GMA X3100 256MB DDR2 (delt med systemminnet) 200GB 7200RPM S-ATA Gigabit LAN Draft N støtte 3-i-1 minnekort leser 12.1" Widescreen 1280x800 skjerm (glare) 6 cellers batteri 2MP webcam ---------------------------------------------------------- #5: Multicom ASUStek Z37S ("Ultraportabel 13.3"): Total pris: 12'033kroner Fordeler: Denne benytter også en T7700 prosessor, som er den beste prosessoren om det ikke blir mulighet for å velge de nye penryn prosessorene. Den har også et GeForce 8400M G (skal vell stå GS?) med 256MB (det er vell dedikert DDR3 minne? var svært lite detaljert informasjon å finne på dette skjermkortet). Har også et høy oppløst webcam som kan roteres! Rask 7200RPM disk. Benytter også IntelTurbo minne, som gir noen minimale fordeler. Ulemper: Mangler HDMI, og har også det samme irriterende problemet som Multicom Comapl JFT00, hvor FN tasten er satt til venstre og ikke til høyre for CTRL tasten. -------------------------------------------------------- Så det var de forskjellige alternativene jeg har kommet frem til. Som dere ser ligger prisklassen under 15'000kroner, og jeg hadde ingen store planer om å bruker mer enn rundt 13'000 - 14'000kroner, så fremt til det ikke er en maskin som er virkelig verdt noen ekstra tusenlapper. Er det noen andre maskiner jeg kanskje burde vurdere? Hvilke av alternativene mener dere jeg burde gå for, og eventuelt hvorfor? Og tror dere det vil bli mulighet for å velge en T9300 eller T9500 prosessor i noen av disse i den nærmeste fremtid? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå