rolin Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Jeg driver med videoredigering. Kjøpte et Canon HV20 i fjor og er veldig godt fornøyd med det. Kjører de årlige redigerte videoene ut på DVD - R. I dag skulle jeg ta en DVD og importere den i Pinnacle 11. Det viste seg at det var feil på DVDen (det sa pinnacle). Prøvde å kjøre den på DVD spilleren og den stoppet opp. Vet jeg burde kjørt det inn på tape etter at jeg var ferdig, men det hadde jeg ikke gjort. Har en egen harddisk til dette, men den blir full så jeg slettet alt det gamle. Og der var det jeg skulle ha tak i. Må nå kjøre det inn på nytt fra orginaltapen og redigere det på nytt. Hvorfor er det feil på DVDen? Kan være mange grunner selvsagt. Men skal jeg bruke -R eller +R? Har aldri skjønt forskjellen. Mange ganger har jeg det problemet at DVDen streiker. Prøver de på flere spillere. Lenke til kommentar
josef_stalin Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Om du bruker -R eller +R har lite å si. -R har en ørliten fordel i at den fungerer på litt flere DVD-spillere (spillere laget før brenning ble vanlig) mens +R har en ørliten fordel i at den har marginalt bedre feilkorrigering ved brenning. Det som har veldig mye mer å si er at du kjøper DVD-plater, pluss eller minus, av høy kvalitet. Etter hva jeg har lest er det beste du får tak i Verbatim-plater som er laget i Japan (sjekk etter "made in" på pakken). Disse er produsert av et selskap som heter Taiyo Yuden som har et meget godt rykte. De fleste Verbatimene er laget i Taiwan eller Singapore, (produsert av Mitsubishi tror jeg) disse er også gode men ikke like gode som de Japanske. Unngå Verbatim laget i India. Det finnes gode plater fra andre merker, det viktige er ikke merket på pakken men fabrikken som har laget platene. Dette kan være vanskelig å finne ut, men Verbatim laget i Japan er et "safe bet". Det kan hende du må lete i flere butikker før du finner dem. Et annet potensielt problem er brenneren din. En dårlig brenner lager dårlige plater. Spesielt mange laptopbrennere er svake. I så fall kan du kjøpe en ekstern brenner i full størrelse (dvs. samme størrelse som brukes i stasjonære pcer) Uansett er ikke DVDer utrolig holdbare. Gode plater brent med gode brennere kan holde i mange år hvis de oppbevares og behandles riktig, men brente plater er overhodet ikke et trygt lagringsmedium. Viktige ting er det alltid lurt å ha lagret to forskjellige steder. Lenke til kommentar
rolin Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 (endret) Tusen takk for flott svar Josef. Der fikk jeg svar på ting jeg har lurt på i årevis Takk Om du bruker -R eller +R har lite å si. -R har en ørliten fordel i at den fungerer på litt flere DVD-spillere (spillere laget før brenning ble vanlig) mens +R har en ørliten fordel i at den har marginalt bedre feilkorrigering ved brenning. Det som har veldig mye mer å si er at du kjøper DVD-plater, pluss eller minus, av høy kvalitet. Etter hva jeg har lest er det beste du får tak i Verbatim-plater som er laget i Japan (sjekk etter "made in" på pakken). Disse er produsert av et selskap som heter Taiyo Yuden som har et meget godt rykte. De fleste Verbatimene er laget i Taiwan eller Singapore, (produsert av Mitsubishi tror jeg) disse er også gode men ikke like gode som de Japanske. Unngå Verbatim laget i India. Det finnes gode plater fra andre merker, det viktige er ikke merket på pakken men fabrikken som har laget platene. Dette kan være vanskelig å finne ut, men Verbatim laget i Japan er et "safe bet". Det kan hende du må lete i flere butikker før du finner dem. Et annet potensielt problem er brenneren din. En dårlig brenner lager dårlige plater. Spesielt mange laptopbrennere er svake. I så fall kan du kjøpe en ekstern brenner i full størrelse (dvs. samme størrelse som brukes i stasjonære pcer) Uansett er ikke DVDer utrolig holdbare. Gode plater brent med gode brennere kan holde i mange år hvis de oppbevares og behandles riktig, men brente plater er overhodet ikke et trygt lagringsmedium. Viktige ting er det alltid lurt å ha lagret to forskjellige steder. Endret 14. januar 2008 av rolin Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 I dag skulle jeg ta en DVD og importere den i Pinnacle 11. Det viste seg at det var feil på DVDen (det sa pinnacle). Regner med at du er klar over at om du har lagret videoen på DVD'en som filer som kan spilles av på en vanlig DVD brenner, så må de konverteres før du kan bruke de på vanlig måte på datamaskinen? Jeg vet ikke om Pinnacle gjør dette automatisk. Hvis ikke, søk etter "DVD to AVI" på Google for eksempel, så finner du en del alternativer. Tenkte bare jeg skulle nevne det, i tilfelle det var uprøvd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå