Gå til innhold

Diplomatyrket, jobbmuligheter osv

EchoMaker

Anbefalte innlegg

Heisann!

Tenker mye på å jobbe som diplomat i fremtiden, da jeg har vokst opp med en far som var bankinspektør for IMF(International Monetary Fund). Vi har med andre ord bodd mye i utlandet :)

Hvor mye kan en diplomat(Kan godt nevne hvilke andre muligheter som finnes med denne utdanningen også, og hva de tjener) med følgende kvalifikasjoner:

International Baccalaureate Diploma

Bachelor i Statsvitenskap v/ UiO

Master of Arts in International Relations v/ John Hopkins SAIS (Hvis dette stemmer overens med bachelor-graden.)

Aspirant v/ Utenriksdepartementet (3 årig lønnet "utdannelse")

Vet at faren min, som er samfunnsøkonom, tjente ca. 1.5mil/året på sine utenlandsoppdrag. Regner med at man ikke tjener så mye i staten, men penger er ikke alt. Vet også at den norske Konsulen (som vel telles som diplomat) i Namibia tjener veldig godt.

Bare lurer litt på hva slags muligheter jeg har med nevnte utdanning, og hvor mye man tjener de forskjellige stedene.

Mvh

Christian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lønnen ved utenriksstasjoner starter på lønnstrinn 40 – som tilsvarer 280.000 kroner.

Fant den på nettet da jeg googla diplomat og lønnstrinn.

Edt: Fant en ny link : http://www.jobbfeber.no så går du på yrker og scroller ned til diplomat/utenrikstjenestemann.

og under inntekt så står det:

Inntekt:

Lønn: fra ca. 350.000,- i begynnerstilling.

Toppstillinger, ambassadører o.l. ligger vesentlig høyere, anslagsvis gjennomsnitt 580.000.- men også her avhengig av asennitet og alder, hvilket land du er ambassadør osv. (2007)

Regner med at hvis en etter et par år klarer å komme seg over i FN-systemet, WTO eller IMF så ligger lønnen ganske så mye høyere der.

Endret av Kenny_NOR
Lenke til kommentar

Takker :)

Regner med at man ikke starter på 280.000 kroner, siden man under aspirantkurset tjener 365.000 i året. Krever jobber i FN, WTO eller IMF tidligere erfaring? Så vidt jeg husker binder man seg til ett års arbeid etter fullført aspirantkurs. Er dette nok til å f. eks. søke seg jobb i FN?

Lenke til kommentar

Høyere stillinger i FN krever relevant jobb erfaring ja.

Lønner seg å sjekke innom UD sin side og sjekke underledige stillinger f.eks. OSSE,WTO,FN osv. der kan du se hva som regel kreves av de ulike jobbene, så du får dannet deg et bilde av hva som ca. trengs. Ellers er praktikantopphold/internships en meget god måte å skaffe seg innsikt og erfaringer om hvordan det er. Men dette finner du mer ut om hvis du sjekker nøye igjennom UD's side.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/aktuel....html?id=468706

Eller kan du jo sjekke ut juniorekspert i FN, skal visstnokk være en bra vei inn til FN-systemet, mange som har jobbet seg opp fra bunn og kommet høyt oppe etterhvert.

http://www.fn.no/fakta_om_fn/jobb_i_fn__1/jobb_i_fn

Her er en link om internasjonal karriere:

http://www.fn.no/distriktskontor/vest/inte...skal_jeg_starte

Endret av Kenny_NOR
Lenke til kommentar

Har allerede sagt at jeg ikke er så interessert i penger. Jeg har bestemt meg for å ta "diplomatutdannelse." Jeg er bare nysgjerrig på hva jeg kommer til å tjene som statlig ansatt, og hva det er mulig å tjene med den utdannelsen i det private (forutsatt at jeg jobber med noe av det samme). Penger er ikke grunnen til at jeg velger noe som helst. Men hvis jeg har flere like jobbtilbud, og ett er høyere lønnet, velger jeg så klart det ;)

Åssen frynsegoder er det diplomater har, da?

Lenke til kommentar

Inntekt:

Lønn: fra ca. 350.000,- i begynnerstilling.

Toppstillinger, ambassadører o.l. ligger vesentlig høyere, anslagsvis gjennomsnitt 580.000.- men også her avhengig av asennitet og alder, hvilket land du er ambassadør osv. (2007)

om det er mulig å få jobb i det private som diplomat el. veit jeg ikke

Lenke til kommentar
Har allerede sagt at jeg ikke er så interessert i penger. Jeg har bestemt meg for å ta "diplomatutdannelse." Jeg er bare nysgjerrig på hva jeg kommer til å tjene som statlig ansatt, og hva det er mulig å tjene med den utdannelsen i det private (forutsatt at jeg jobber med noe av det samme). Penger er ikke grunnen til at jeg velger noe som helst. Men hvis jeg har flere like jobbtilbud, og ett er høyere lønnet, velger jeg så klart det ;)

UD ansatte i utlandet (ambasade personell) slipper å skatte av den boligen de bor i hvor de nå enn måtte befinne seg ihvertfall, men har hørt at Stortinget skal fjerne denne frynsegoden nå.

Lenke til kommentar

UD ansatte i utlandet (ambasade personell) slipper å skatte av den boligen de bor i hvor de nå enn måtte befinne seg ihvertfall, men har hørt at Stortinget skal fjerne denne frynsegoden nå.

Gotta love the government. Er jo ikke som om UD ansatte risikerer å bli skutt og drept (host Kabul host)... Oh wait.

Heldigvis er det stortingsvalg i 2009, da :)

Edit: leif

Endret av EchoMaker
Lenke til kommentar
Og det er gjerne typiske "eliteskoler" de går på, med alt det medfører.

Har gått på slike skoler selv, og fått det dekket av IMF. Det er absolutt en fordel, har ingen negative erfaringer. Jeg har lært masse om fremmede kulturer, lært toleranse, drept fremmedfrykt før det fikk erm.. gro, og fikk klart bedre skolegang enn hjemme. Kjedet med i fjerde og femte klasse etter å ha tilbragt 3. klasse i Jordan på internasjonal skole.

Så ja da, er nok en stor fordel for barna. :)

Lenke til kommentar

Noe du må ha i bakhodet er at opptak til skoler som SAIS (som er topprangert) ikke akkurat er samordnet opptak. Vil du ha en vei til høy lønn er det langt lettere måter å få det til på. Å bli diplomat er meget krevende.

SAIS får vel rundt 2000 søknader til under 200 plasser (Washington Campus, andre tall for Bologna). Rundt 90 % av disse har relevant jobberfaring.

Og UDs aspirantkurs har vel antakeligvis enda mindre, eller i det minste tilsvarende lite nøkkelhull.

Mener ikke å råde deg fra karrierevalget ditt, men bare at du skal være bevisst på at det er et ambisiøst mål. Hvis det du egentlig er ute etter er høy lønn burde du velge annerledes. Men ditt resonnement er ikke så galt. Har man en ganske spennende utdannelse (Master fra SAIS-JHU eks.), og med noen års erfaring fra utenrikstjenesten, er man også attraktiv for det private næringsliv. Og det er i det sistnevnte pengene ligger.

PS: Hvis du vil inn på SAIS bør du i tillegg til bachelor i statsvitenskap se på bachelor i samfunnsøkonomi og bachelor i internasjonale studier med fordypning i økonomi. Sistnevnte kan også tilby fordypning i statsvitenskap og historie. Grunnen til at jeg nevner dette er at SAIS helst ser at man har grunnleggende ferdigheter i makro- og mikroøkonomi. I tillegg finnes det jo et vell av spennende utenlandske bachelorer, selv om kombinasjonen Norge/Utlandet er god hvis man ser etter karriere i Norge.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Jeg er klar over at de store pengene ikke ligger i å bli diplomat, men det er noe jeg virkelig har lyst til å drive med.. Regner med at det er viktigere enn hvor mye penger man tjener.

Hmm... Interessant informasjon, det med John Hopkins.. Mener du man burde ha flere bachelorgrader før man søker på SAIS? Dette løpet er allerede en 8 eller 9 årig utdannelse ..

Lenke til kommentar

Nei, ikke flere bachelorgrader. Men det amerikanske utdannelsessystemet fungerer annerledes enn det norske på mange måter, og det er en viss inkompabilitet mellom dem, altså befestet med visse utfordringer å ta en bachelor i Norge for å begynne på graduate studies (Master) i USA. Først og fremst fordi det der er langt vanligere å ha noen års jobberfaring før man går videre og skaffer en mastergrad. I Norge er dette mer uvanlig, en en bachelor gir heller ikke de største mulighetene.

For å kompensere kan du finne noe som ser pent ut på CVen mens du tar bachelor i Norge, som engasjement i organisasjonslivet, gjerne med et internasjonalt tilsnitt. Dette vil telle positivt med i en søknad; skal du søke master i Norge derimot er alt slikt knekkende likegyldig (med et par, svært få, unntak).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...