Gå til innhold

Blir det bedre bilde fra s-video til DVI/VGA/HDMI

Anbefalte innlegg

Hei.

Mitt TV har ikke DVI eller VGA inngang. Men den har S-video og rikelig med HDMI.

Jeg bruker å koble laptopen min til TV for å se på film. Da bruker jeg S-video. Men jeg synes ikke bilde får toppkvalitet. 

Går det ann å kjøpe en kabel som jeg kobler i VGA på dataen og inn i HDMI på TV?

Blir det bedre kvalitet på bildet da?

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Mitt TV har ikke DVI eller VGA inngang. Men den har S-video og rikelig med HDMI.

Jeg bruker å koble laptopen min til TV for å se på film. Da bruker jeg S-video. Men jeg synes ikke bilde får toppkvalitet.

Går det ann å kjøpe en kabel som jeg kobler i VGA på dataen og inn i HDMI på TV?

Blir det bedre kvalitet på bildet da?

Takk

Har vært en del tråder om dette før.

Mener denne saken skal kunne funke :) (Riktignok litt dyr da.)

Bildet tror jeg skal bli bedre enn S-Video, ja :)

Endret av Howen
Lenke til kommentar
Har vært en del tråder om dette før.

Mener denne saken skal kunne funke :) (Riktignok litt dyr da.)

Bildet tror jeg skal bli bedre enn S-Video, ja :)

Litt dyrt? :omg:

Finnes det ikke en billigere løsning?

Noe som kanskje er billigere er VGA -> DVI -> HDMI. Om dette i det hele tatt går vet jeg ikke. :ohmy:

Lenke til kommentar

VGA er analogt mens DVI og HDMI er digitale. Det er ikke mulig å bruke et adapter og få signalet til å virke. For å omforme signalet MÅ man ha en eller annen omformer, feks. som den som ble linket til tidligere.

PS. De skjermkortene som det følger med et DVI>VGA adapter virker fordi DVI porten på disse kortene kan kjøre ut både analoge og digitale signaler.

Lenke til kommentar
Fattern fant en kabel i en biltema-katalog. Det var en VGA-Scart kabel. Vil man få bedre bilde med den enn med S-video?

Dette er noe som har vært diskutert veldig. Konklusjonen har da blitt at det beste valget er en Scart(RGB) er bedre enn S-Video(s-vhs). Uansett bør du kjøpe en kvalitets scart-kabel. :)

Lenke til kommentar
RGB presents a better [TV] signal than the other forms of Component video, S-Video, Composite Video, or RS-170. RGB sends each signal on a separate cable and does not mix the color signals.

Det står her under 'RGB'.

Ellers fant jeg en noen svar i denne tråden.

Noen sier også at S-video er bedre. Men jeg mener RGB etter disse innspillene og av egen erfaring.

Endret av Howen
Lenke til kommentar

Ja, RGB er bedre, men forskjellen er ikke veldig stor...

Hadde ikke giddet å bruke penger på det.

Har TV'en din komponent-inngang (3x RCA kontakter rød/grønn/blå)?

Isåfall er det på mange skjermkort (feks. ATI) mulig å sende ut komponent-signal på VGA utgangen. Komponent er LANGT bedre enn både s-video og RGB, og støtter HD oppløsning (noe hverken s-video eller RGB gjør).

NB! langt fra alle skjermkort støtter dette. Google litt på ditt skjermkort og se om det er mulig.

Lenke til kommentar

Skal man kople PC-en til en TV ved bruk av RGB-signaler må skjermkortet klare å kjøre 15kHz horisontalt (HSYNC). De fleste skjermkort klarer dog minimum 30kHz uten videre og noen skjermkort kan "tweakes" til å kjøre 15kHz. Får man dette til kan man få et veldig bra bilde, dog med lav oppløsning.

Lenke til kommentar

DVI (digital) til HDMI finnes. Bl.a. hos komplett og på Biltema. Skal du ha et VGA-signal om til et HDMI så må du til med en form for ADC (Analog to Digital Converter) noe som trolig er veldig dyrt, om det i det hele tatt finnes. SOm nevnt tusen ganger andre steder; VGA er analogt og HDMI (og DVI) er digitalt. Og det er ikke bare-bare å konvertere mellom de signaltypene.

Lenke til kommentar
DVI (digital) til HDMI finnes. Bl.a. hos komplett og på Biltema. Skal du ha et VGA-signal om til et HDMI så må du til med en form for ADC (Analog to Digital Converter) noe som trolig er veldig dyrt, om det i det hele tatt finnes. SOm nevnt tusen ganger andre steder; VGA er analogt og HDMI (og DVI) er digitalt. Og det er ikke bare-bare å konvertere mellom de signaltypene.

Over i tråden har jeg allerede linket til en converter som gjør dette mulig(Den her). Dog så er den litt dyr(ca.980kr + frakt).

Endret av Howen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...