Gå til innhold

Diverse spørsmål om filserver: Kabinett, HW, OS etc.

Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Har en god stund hatt en gammel stasjonær PC stående som har fungert som filserver. Føler nå at det er tid for litt oppgradering. For det første er kabinettet ganske slitent, og egentlig ubrukelig med tanke på utvidelse av lagringskapasitet, så det må byttes til noe mer praktisk. Jeg har kikket litt rundt, og synes så langt at Yeong Yang Server Cube virker meget interessant. Det virker veldig praktisk, med tanke på at det har egne rom for disker og annen HW.

Jeg har imidlertid ett meget viktig krav til et nytt kabinett: Støynivået. Har ikke mulighet til å stue vekk serveren i en bod eller noe slikt, og siden serveren kommer til å stå på hele døgnet, må støynivået være på et minimum. Har noen erfaring med dette kabinettet og kan si noe om støynivået? Ser at man kan kjøpe støydempingsmatter til kabinettet. Vil disse utgjøre noen særlig forskjell? Harddiskene er jo også en vesentlig kilde for støy, så jeg ser helst at det er gode muligheter for å vibrasjonsisolere de. Hvordan gjøres dette? Er man nødt til å bruke 5¼"-brønner for å få til det? I såfall blir Yeong Yang kabinettet litt upraktisk, da det bare har 6 5¼"-brønner, men hele 9 3½"-brønner.

Det hadde dessuten vært greit om jeg kunne bruke så mye HW som mulig fra den gamle PC-en. Den inneholder et MSI 865PE Neo2 hovedkort, en Intel Pentium IV 2,8 GHz prosessor, 1 GB RAM, og et NVIDIA GeForce4 MX 420 skjermkort. Vil dette fortsatt duge? Savner imidlertid en HDMI-utgang for å koble serveren til en LCD-TV. Hva må til for å få til dette? Nytt skjermkort? Hovedkort? Har på følelsen av at hvis jeg først skal bytte ut en av delene må jeg plutselig bytte ut en god del mer også. Men tilbake til det med støynivå. Prosessorviften støyer åpenbart også en del. Er det mulig å bytte til passiv kjøling, eller vil det gi for høye temperaturer?

Har også tenkt litt på å sette opp et RAID-5 array. Har nå 3x 250 GB WD-disker. Hvis jeg setter opp disse i RAID-5, og senere kjøper meg en 500 GB-disk, kan jeg tilføye denne i arrayet, eller vil den da bli regnet som enda en 250 GB-disk (har veldig begrenset peiling på RAID)? Hva må jeg ha av HW for å sette opp et RAID? Trengs det noe programvare?

Når det gjelder OS og nødvendig programvare er jeg litt usikker. Den PC-en som fungerer som filserver nå har surret og gått på Windows XP som ble kjøpt sammen med den, og har for så vidt fungert helt fint. Har brukt VNC for å kontrollere maskina fra min laptop, og lagt til diskene som nettverksdisker i min datamaskin for å få tilgang til filene. Er dette den vanlige måten å gjøre ting på, eller hva er mest hensiktsmessig? Når jeg eventuelt får oppgradert serveren litt, tenkte jeg på å bruke Windows Server 2003 som OS, da jeg har en lisens på dette liggende. Vil det gjøre nytten, eller bør jeg bruke noe annet? Har fått intrykk av at mange mener det er blasfemi å bruke Windows på en server, men jeg har ikke peiling overhodet på Linux. Har også hørt en del om at Windows er uegnet pga. filsystemet, hva vil dette si i praksis?

Dette ble litt mye, men håper jeg kan få noen gode tips. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en god stund hatt en gammel stasjonær PC stående som har fungert som filserver. Føler nå at det er tid for litt oppgradering. For det første er kabinettet ganske slitent, og egentlig ubrukelig med tanke på utvidelse av lagringskapasitet, så det må byttes til noe mer praktisk. Jeg har kikket litt rundt, og synes så langt at Yeong Yang Server Cube virker meget interessant. Det virker veldig praktisk, med tanke på at det har egne rom for disker og annen HW.

Jeg har imidlertid ett meget viktig krav til et nytt kabinett: Støynivået. Har ikke mulighet til å stue vekk serveren i en bod eller noe slikt, og siden serveren kommer til å stå på hele døgnet, må støynivået være på et minimum. Har noen erfaring med dette kabinettet og kan si noe om støynivået? Ser at man kan kjøpe støydempingsmatter til kabinettet. Vil disse utgjøre noen særlig forskjell? Harddiskene er jo også en vesentlig kilde for støy, så jeg ser helst at det er gode muligheter for å vibrasjonsisolere de. Hvordan gjøres dette? Er man nødt til å bruke 5¼"-brønner for å få til det? I såfall blir Yeong Yang kabinettet litt upraktisk, da det bare har 6 5¼"-brønner, men hele 9 3½"-brønner.

Det hadde dessuten vært greit om jeg kunne bruke så mye HW som mulig fra den gamle PC-en. Den inneholder et MSI 865PE Neo2 hovedkort, en Intel Pentium IV 2,8 GHz prosessor, 1 GB RAM, og et NVIDIA GeForce4 MX 420 skjermkort. Vil dette fortsatt duge? Savner imidlertid en HDMI-utgang for å koble serveren til en LCD-TV. Hva må til for å få til dette? Nytt skjermkort? Hovedkort? Har på følelsen av at hvis jeg først skal bytte ut en av delene må jeg plutselig bytte ut en god del mer også. Men tilbake til det med støynivå. Prosessorviften støyer åpenbart også en del. Er det mulig å bytte til passiv kjøling, eller vil det gi for høye temperaturer?

Har også tenkt litt på å sette opp et RAID-5 array. Har nå 3x 250 GB WD-disker. Hvis jeg setter opp disse i RAID-5, og senere kjøper meg en 500 GB-disk, kan jeg tilføye denne i arrayet, eller vil den da bli regnet som enda en 250 GB-disk (har veldig begrenset peiling på RAID)? Hva må jeg ha av HW for å sette opp et RAID? Trengs det noe programvare?

Når det gjelder OS og nødvendig programvare er jeg litt usikker. Den PC-en som fungerer som filserver nå har surret og gått på Windows XP som ble kjøpt sammen med den, og har for så vidt fungert helt fint. Har brukt VNC for å kontrollere maskina fra min laptop, og lagt til diskene som nettverksdisker i min datamaskin for å få tilgang til filene. Er dette den vanlige måten å gjøre ting på, eller hva er mest hensiktsmessig? Når jeg eventuelt får oppgradert serveren litt, tenkte jeg på å bruke Windows Server 2003 som OS, da jeg har en lisens på dette liggende. Vil det gjøre nytten, eller bør jeg bruke noe annet? Har fått intrykk av at mange mener det er blasfemi å bruke Windows på en server, men jeg har ikke peiling overhodet på Linux. Har også hørt en del om at Windows er uegnet pga. filsystemet, hva vil dette si i praksis?

Dette ble litt mye, men håper jeg kan få noen gode tips. :)

Ser jo ut som et bra valg synes nå jeg da, er lenge siden jeg var på microplex

Lenke til kommentar

Den HW'en du har er mer enn god nok for en filserver.

Hvorfor skal du koble den til en LCD-TV? Skal du bruke den som mediasenter også?

HDMI: Det enklest er nok å kjøpe ett skjermkort med HDMI-støtte og en DVI-HDMI-kabel. Mulig det eksisterer AGP-skjermkort med HDMI-utgang, men ingen i prisguiden har det. En løsning er da:

https://prisguiden.no/product.php?productId=82633

+

http://www.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=526442584

En 500GB disk i ett raid-5 array med 4x250gb'er vil ikke kunne gi 500gb, litt usikker på om den gir 250, eller ingenting, men 500 får du ikke.

P4 2.8Ghz er nok heller ikke mulig å kjøre uten aktiv vifte, men er mulig at du kan slippe unna om du har store kabinettvifter som blåser på ribba.

Men hvorfor skal du ha ett så gigantisk kabinett til en filserver med 3-4 harddisker?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB
Den HW'en du har er mer enn god nok for en filserver.

Hvorfor skal du koble den til en LCD-TV? Skal du bruke den som mediasenter også?

HDMI: Det enklest er nok å kjøpe ett skjermkort med HDMI-støtte og en DVI-HDMI-kabel. Mulig det eksisterer AGP-skjermkort med HDMI-utgang, men ingen i prisguiden har det. En løsning er da:

https://prisguiden.no/product.php?productId=82633

+

http://www.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=526442584

Liker å ha mulighet for å kjøre film rett fra serveren til TV'en. Er det noen andre måter som er mer praktisk enn å bruke kabel fra serveren? Spesielt med tanke på hvis serveren ikke blir stående i samme rom som TV'en senere.

Men hvorfor skal du ha ett så gigantisk kabinett til en filserver med 3-4 harddisker?

Kommer etter all sannsynlighet til å utvide med flere disker senere, men kanskje jeg heller skulle gå for et mer ordinært servertower? Men det virker da ikke så ekstremt stort med sine 34x34x44 cm.

Lenke til kommentar

Det er et lite "HTPC"-kabinett med 1 stk. 120mm-vifte i bakkant. Utforming og plassering av vifta og ventilasjonsåpninger gjør at luftstrømmen går over CPU. Jeg vet at dette oftest ikke er tilfelle i større kabinetter, men det bør bevise at det er mulig med passiv kjøling (eller redusert hastighet på CPU-vifte) om man tar hensyn til luftflyt. Evt. om man bruker trakter, vegger e.l. for å styre luftstrømmen.

Lenke til kommentar
Kommer etter all sannsynlighet til å utvide med flere disker senere, men kanskje jeg heller skulle gå for et mer ordinært servertower? Men det virker da ikke så ekstremt stort med sine 34x34x44 cm.

Ah, beklager, har alltid sett for meg de boksene der som veldig store.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Sett at jeg får lyst til å bytte ut hovedkort, prosessor og skjermkort: Hva vil være et bra oppsett for å få HDMI-tilkobling, mange PCI-spor for kontrollerkort, samt noe som er stillegående og lite varmeutviklende?

Lenke til kommentar

Windows på filserver bør du styre unna. Jeg sier ikke dette på religiøst grunnlag, men fordi filsystemet NTFS er det eneste filsystemet som fortsatt har problemer med fragmentering av filer. Alle andre filsystemer for Linux/BSD/UNIX har løst det problemet. Dessuten er NTFS minst pålitelig.

Lenke til kommentar
Hvilke konkrete problemer er det snakk om?

At filer lagt på en NTFS-partisjon har en tendens til å bli fragmentert. NTFS har ikke mekanismer for å forhindre fragmentering. De andre filsystemene finner ut hvor på disken operativsystemet kan skrive en fil slik at alle blokker som tilhører en fil ligger kontinuerlig etter hverandre på disken. Så lenge partisjonen har ledig nok plass vil fragmentering på de fleste partisjoner ikke oppstå. NTFS gjør ikke dette, og skriver filen til disk på første og beste stedet, uten å sjekke om det faktisk er nok plass der filsystemet starter skrivingen. Dermed er det større sjanse for at fragmentering av filer oppstår, hvilket gjør det tregere å lese en fil fra disken enn om filen ikke hadde vært fragmentert. I tillegg kan partisjonstabellen til en NTFS-partisjon plutselig forsvinne. Min erfaring er at dette skjer oftere med NTFS-partisjoner enn med andre filsystemer. NTFS bygger på gammel teknologi og det har skjedd lite med NTFS helt siden Windows 2000 ble lansert. Og NTFS brukes fortsatt i Vista.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Har du i såfall et OS å anbefale? Sett at jeg har fortsatt vil ha muligheten til å kjøre film rett fra serveren til TV, og at jeg har så godt som null peiling på Linux. :)

Lenke til kommentar
Har du i såfall et OS å anbefale? Sett at jeg har fortsatt vil ha muligheten til å kjøre film rett fra serveren til TV, og at jeg har så godt som null peiling på Linux. :)

Jeg skal sette opp en ren, dedikert filserver og da kommer jeg til å bruke Solaris 10. Det gjør jeg fordi at jeg da får en filserver i enterprise-klasse, med utmerket stabilitet og fleksibilitet. Og jeg kan få glede av filsystemet ZFS, et grensesprengende filsystem som slår bena under alle gamle måter å tenke filsystem på. Skal også bygge opp en multimediamaskin som streamer fra filserveren over Gbps nettverk. Filserveren skal ikke direkte stå for fremvisning av film, det er det multimediaboksen som gjør. Vil ha en maskin som kun fungerer som filserver. Solaris 10 er ikke et typisk nybegynnervennlig operativsystem á la Ubuntu, men Solaris gir meg muligheter jeg bare kan glemme med GNU/Linux og Windows, for den saks skyld. Her kan du lese om hva ZFS egentlig er for noe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Så den beste løsningen ville være å la serveren være dedikert kun til serverbruk, for så å heller sette opp f.eks. en HTPC i tillegg?

Lenke til kommentar
Så den beste løsningen ville være å la serveren være dedikert kun til serverbruk, for så å heller sette opp f.eks. en HTPC i tillegg?

Helt klart. Jeg har hatt en kombinert filserver/multimediaboks løsning i lang tid, og det er ikke så gunstig. Med en delt løsning kan du sette filserveren et sted der den ikke er i veien, og så ha en bitteliten HTPC-boks som streamer fra filserveren. Den kan du gjerne ha i stua. En filserver har typisk mer enn en disk, og det får du ikke plass til i et HTPC-kabinett. Dessuten, skal du være sikker på at filene ligger trygt bør man installere et OS hvor stabilitet og sikkerhet er i høysetet. Og det går nødvendigvis på bekostning av brukervennlighet og fancy funksjoner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Hvordan blir det da med streaming? Kan man streame trådløst over f.eks. 802.11n, eller bør man bruke kablet nett?

Lenke til kommentar
Hvordan blir det da med streaming? Kan man streame trådløst over f.eks. 802.11n, eller bør man bruke kablet nett?

Så lenge det bare er streaming vil selv 802.11g nett være nok. Men for filoverføring er nok WLAN betraktelig tregere enn kablet nett, f.eks. Gbps ethernet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Må si dette høres interessant ut. Hvis jeg skulle hatt en kombinert server/media-løsning, så måtte jeg nok byttet ut litt HW for å få HDMI-tilkobling, og få ting mer lydløst og slikt, så da hadde jeg fått en del gammel HW til overs. Da kan jeg vel nesten like greit beholde det jeg har nå til en filserver, og bruke det jeg uansett hadde kjøpt nytt til en billig HTPC. Men da har jeg et spørsmål: Hva er et billig og fungerende oppsett til en HTPC kun til avspilling av media, og som samtidig er lydløst?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...