TotalBlackOut Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Heisann! Kjøpte en HP Compaq nx9420 laptop høsten 2006, og har veldig lenge vært utrolig fornøyd med det kjøpet! Men i den siste tiden har det blitt helt umulig å spille på denne maskinen. Jeg kan starte et vilkårlig spill, og alt virker fint i noen minutter, men så begynner problemene. Skjermen fryser noen tidels sekunder, og antall fps faller drastisk! Slik holder det seg i 15sek-1min før skjermen igjen fryser noen tidels sekunder, og alt går tilbake til normalt. Slik holder det på så lenge jeg spiller. DETTE GJELDER UANSETT SPILL! Spiller en del UT04 (TO:C), HL2, CS:S osv, spill som ikke skulle være noen problem for PC-en, og som heller aldri har vært det før! Har lastet ned de nyeste driverene fra HP sine sider, så tviler på at dette er grunnen. Har også prøvd å avslutte alle bakgrunnsprogrammer for å være sikker på at lite RAM skal være skyldig. Tror ikke for lite juice er problemet på noen måte, da jeg også får drops i menyene til de forskjellige spillene. Får også en slags "lagg" mens jeg har drops. Ta TO:C som eksmpel. Her er online FPS cappet til 85, og uten drops ligger FPS klint opptil 85 hele tiden. Skjermen fryser og FPS er plutselig nede i 30-40, en framerate som i utgangspunktet ikke skulle være helt uspillbar, men som i aller høyeste grad er akkurat dette. Noen som har en anelse om hva som kan være på ferdet? Any wild guesses? Takker for alle svar, Blacky Lenke til kommentar
Elendil Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Tja. Virus eller spyware? Scan datan for det. Lenke til kommentar
TotalBlackOut Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Tja. Virus eller spyware? Scan datan for det. Kjører full system scan mde AVG antivirus HVER dag, og AVG anti-spyware to ganger i uken, så nekter å tro at dette er grunnen. Any other thoughts? Lenke til kommentar
brukerenerslettet Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) sjekk om det kanskje er noe dritt som eter cpu bruken din. (Taskmanager/oppgave behandler, ctrl+alt+delete) Evt fjern oppstart programmer, som du ikke trenger. (kjør->msconfig) Endret 13. januar 2008 av xninja92 Lenke til kommentar
TotalBlackOut Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 sjekk om det kanskje er noe dritt som eter cpu bruken din. (Taskmanager/oppgave behandler, ctrl+alt+delete) Evt fjern oppstart programmer, som du ikke trenger. (kjør->msconfig) Har prøvd flere ganger å avslutte alle unødvendige programmer i taskmanager, mest for å få mer ledig ram. Prosessorbruk når jeg ikke kjører noen programmer ligger alltid under 5%. Lenke til kommentar
Elendil Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Hmm, da så. Hadde eg vore deg, ville eg skrudd ned innstillingene litt, sjølv om det fungerte fint før. Vanskelig å seie kva som er problemet. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Og fungerer ikke det kan du alltids formatere og innstalere Windows på nytt. Lenke til kommentar
Lightning- Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Prøv en ny driver: XP Home/Pro Vista 32 bit Vista 64 bit Lenke til kommentar
Elendil Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Han hadde lasta ned ny driver. Men keleis driver er ein anna sak. Kva slags driver har du lasta ned TotalBlackOut? Lenke til kommentar
Lightning- Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Han sier han har nyeste driver fra HP. HP pleier ikke å ha nyeste driver Lenke til kommentar
Elendil Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Han sier han har nyeste driver fra HP. HP pleier ikke å ha nyeste driver Haha! Tviler ikkje på det nei. Lenke til kommentar
TotalBlackOut Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Problemet er at jeg ikke får laste ned ati sine egne drivere. Du må gjennom en sjekk først for å se om driverene er kompatible med kortet deii, og hvis de ikke er det blir driverinstallasjonen avsluttet. Har lurt på å laste ned omegadrivers. Fungerer heller ikke å skru ned på innstillinger. Hvis jeg skrur ned på oppløsning får jeg derimot DÅRLIGERE fps! Native-oppløsningen på 1680*1050 ser ut til å gi best ytelse. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) Kan gi noen tips,bare noen spørsmål. Velikehold som defragmere,regcleaner. Gjør du dette? Test hdd og minne. HDD Start->kjør->cmd CHKDSK /f Ved feil CHKDSK /r Hd Tune http://www.passmark.com/products/diskcheckup.htm MINNE http://www.ultimatebootcd.com/ I bios sett korrekt spenning og timings for minne ditt. Boot cd--velg memtest86+ 1.70-- Kjør et par pass,kun 0 feil er ok her. Kan vel glemme det med bios ettersom det er laptop. Men ta deg en titt. Kjør gjerne igjennom lang versjon post logger. Når du trenger hjelp til å få fjernet spyware eller bare sjekke Endret 13. januar 2008 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
TotalBlackOut Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Kjører diskopprydding og defrag, men ikke regcleaner. Prøvde hdd-testen din, men fikk beskjed om at disken var i bruk(?). Veldig uerfaren med alt som ligner på overklokking (endring av volt, timings etc...) Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) Du må svare ja,så blir det tatt neste gang du restater. Har du win cd,kan du ta det herfra. http://itpro.no/art/9467.html Kjører du igjennom langversjon er CCleaner med,denne rydder i registert. Denne defragmerer pagefile og registert. Pagedefrag Dette har ikke noe med oveklokking og gjøre. Dette er standar feilsøking som bør læres. Endret 13. januar 2008 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
TotalBlackOut Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 Bestemte meg i dag for å prøve memtest86+. Lastet ned ultimatebootcd, laget en cd av imaget og startet på nytt. Memtest begynner å kjøre, når 22% og.... ....PC-en slår seg av. Prøvde igjen like etter, og PC-en slo seg nå av etter 2%. Deretter ville ikke PC-en engang slå seg på vanlig uten at jeg tok ultimateboot-CD-en ut av dvd-rom'en. Minnet viste forøvrig 0 feil når PC-en avsluttet. Noen ideer? Blacky Lenke til kommentar
TotalBlackOut Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 *bump* Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Kjølingen under kontroll da? Kan være throttling på cpu/gfx du observerer. Sjekk for støv og kontroller logg temperatur på cpu+gfx med egnet programvare under spilling. Så får du se om eventuelle temperaturtopper sammenfaller med med fps-drop. EDIT: Krøllet med memtest kan indikere at det er annet som feiler, men det skader ikke å prøve. Endret 16. januar 2008 av Muffinman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå