Gå til innhold

hjelp til ny gamer pc, SLI? cpu? hjelp!

Anbefalte innlegg

vurderer ny pc der min gamle viser tegn til at den snart vil gå av med pensjon.

Det skal være en skikkelig spill pc og har tenkt tanken med et skikkelig godt skjermkort og quad core cpu samt enkelte andre vitale deler.

Jeg har ingen kunnskaper og erfaringen med overklokking så holder det beste for meg er de delene som gir mest for pengene uten overklokkings muligheten.

Det jeg lurer på er:

Får du mye mer ytelse av å kjøre 2 x quad core prosessorer på et hovedkort med 2 cpu sockets? merkbar bedre ytelse eller bare bedre når man kjører 300 operasjoner på en gang (noe som ikke så ofte skjer på en spill pc)

Er det mye å hente på å kjøre 2 greie skjermkort i SLI eller bare kjøre et skikkelig bra skjermkort singel? Har bare en skjerm sålangt med 1600x1200 ytelse (har fått intrykket at 2 skjermkort er bra ved veldig store ytelser eller ved f.eks 2 skjermer på en gang)

vurderer anskaffelse av w nye 22" skjermer for den ultimate spillopplevelse!

Er det et spesielt hovedkort/type jeg bør gå for som yter godt i en spill pc?

Er det en spesiell type ram jeg bør se etter for spilling? 2 eller 4gb?

Hører at det er like før det kommer et 2 kjerne skjermkort fra Nvidia, vil dette være top notch og værdt å vente på i forhold til dagens kort?

Håper på masse svar og tips :-)

slabbedasken

Endret av Slabbedasken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har ingen kunnskaper og erfaringen med overklokking så holder det beste for meg er de delene som gir mest for pengene uten overklokkings muligheten.

Da bør du heller satse på en C2D E6850 som har 3.0GHz som standardfrekvens, mot 2.4GHz hos Quad. Hvis du blir lei av spill, lærer deg å overklokke og ser for deg at du vil ha bruk for en CPU som takler at det foregår MYE på en gang, så velger du Quad.

Får du mye mer ytelse av å kjøre 2 x quad core prosessorer på et hovedkort med 2 cpu sockets?

Jeg har surfet side opp og side ned etter hovedkort, og enda ikke sett et som har plass til 2 stk CPU. Men siden du spør så regner jeg med du har lest noe/sett noe om det. Eller bare misforstått noe :) Eller så har jeg oversett noe.

Men hvis det finnes så bør du iallfall forvente mye varme og høyt forbruk av strøm. Kostbart vil det også bli, regner jeg med. Hvor mye mer ytelse det ville gitt aner jeg ikke. En annen ting (uten at jeg skal si det sikkert) er minnet ditt. Ville det klart å holde følge med den enorme datamengden som CPU "spytta ut"?

Som sagt, dette var helt ukjent for meg, så jeg vet ikke.

Er det mye å hente på å kjøre 2 greie skjermkort i SLI eller bare kjøre et skikkelig bra skjermkort singel? Har bare en skjerm sålangt med 1600x1200 ytelse (har fått intrykket at 2 skjermkort er bra ved veldig store ytelser eller ved f.eks 2 skjermer på en gang)

Spørs hva du mener med "to greie" skjermkort. Ikke hvis du mener GeForce 8600-serien.

8800-serien er ikke greie skjermkort, det er BRA skjermkort :) En del av de (GT og GTS) har grei pris, men leverer begge så det holder.

Du har (selvsagt) ikke nødt til å kjøpe 2 skjermkort med det samme. Jeg ville heller gått for ett skjermkort først, testa det skikkelig på spill, og sett om du har bruk for SLI. Men vær nøye med planleggingen, så klart. Det kortet du kjøper må du kjøpe med tanke på at du skal ha ett til, og det må jo være samme sort. GT eller nye GTS vil være bra valg her. Både pga pris og ytelse.

SLI virker sikkert forlokkende på mange, men etter at du har kommet deg gjennom Crysis og COD4 så tenker du kanskje "hva i huleste skulle jeg med to kort?". Test først, kjøp ett til senere. Hvis du må/vil/trenger det.

Når du aktiverer SLI i kontrollpanelet, så kan du bare bruke en skjerm. Det er hele poenget med SLI - mer ytelse på en og samme skjerm. Du kan selvsagt deaktivere SLI når du er ferdig med å spille, så kan du igjen bruke to skjermer.

Er det et spesielt hovedkort/type jeg bør gå for som yter godt i en spill pc?

Her er det mange å velge i. Et par eksempler;

XFX nForce 780i SLI Her kan du t.o.m kjøre trippel SLI hvis du vil de, men da må du velge enten GTX eller Ultra kortet. Kostbart, men sikkert gøy...?

ABIT IN9 32X-MAX WiFi, nForce-680i SLI En del BIOS-krøll med dette kortet, men regner med at de har fått orden på den delen.

Er det en spesiell type ram jeg bør se etter for spilling? 2 eller 4gb?

Her er det også mye å velge i, og noen eksempler også her;

Crucial DDR2 BallistiX PC8500

Corsair TWIN2X 6400 DDR2

Ps! Litt vanskelig å anbefale RAM før du har bestemt deg for hovedkort :)

Ingen problem å kjøre 4GB selv med 32-bit OS. Jo mer RAM, jo kjappere går det. Men du vet sikkert at du "bare" får bruk for ca 3.2GB når maskinvaren har tatt sitt.

Lenke til kommentar

Takker for info :-)

Når det kommer til cpu delen går det nok for en singel prosessor, men vurderer å gå for dette oppsettet:

prosessor:

Intel Core 2 Quad Q9450

LGA 775, 2666MHz, Firekjerne

https://prisguiden.no/product.php?productId=88311

Ville jeg fått merkbar større ytelse med denne her?: https://prisguiden.no/product.php?productId=83385

Synest denne er den som gir mest for pengene før prisen stiger betraktelig pr mhz for de høyere oppe.

Skjermkort:

XFX GeForce 8800GTX 575M 768MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP, 384-bit

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=327330

HDD: 2 x Seagate Barracude 7200.11 32mb 500gb s-ata

https://prisguiden.no/product.php?productId=80179

same en god strømforsyning og fancy kabinett ;-)

Ville dette vært rått?

Føler at Nvidia 9000 serien er like rundt hjørnet der jeg leste noe om en 2 kjerne skjermkort, burde jeg vente på dette?

og så hovedkortet:

XFX nForce 780i SLI, nForce-780i SLI, Socket-775,DDR2,2xGbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)16

https://prisguiden.no/product.php?productId=87141

samt 4gb ram som passer godt til dette hovedkortet :-)

2 x http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334571 kankje? :)

mener jeg leste at 32 bit os ikke får utnyttet 4gb ram, isåfall er det kankje likegreit å gå for 2gb?

Min forrige pc var også bestillt del for del for å få noe virkelig bra som varte lenge, og den har passert 5 år nå så vil ha en god pc som skal vare en stund ;o)

slabbedasken

Endret av Slabbedasken
Lenke til kommentar
prosessor:

Intel Core 2 Quad Q9450

LGA 775, 2666MHz, Firekjerne

Ville jeg fått merkbar større ytelse med denne her?: https://prisguiden.no/product.php?productId=83385

Hvis det er kun i spill du tenker på så er det antall GHz som teller, og jo kjappere jo bedre så klart. Foreløpig trenger ikke spill en firekjerners.

En rask CPU, et godt skjermkort og mye/rask RAM er det som gjelder for å få spill til å flyte. Og et godt og stabilt hovedkort som "liker" at du overklokker det.

Quad kan også overklokkes en hel del, så det blir valgets kvaler.

Tenker du langsiktig er Quad sikkert det beste valget.

Føler at Nvidia 9000 serien er like rundt hjørnet der jeg leste noe om en 2 kjerne skjermkort, burde jeg vente på dette?

Vet ikke når det kommer eller hvor mye bedre det er. Om man skal vente er alltid et spørsmål. Det kommer an på tålmodigheten din ;)

Men du vil klare deg lenge med det GTX-kortet, og med den priskrigen som Nvidia driver med (også mot seg selv virker det som...) så blir du sikkert ikke ruinert når du ønsker å gå over til 9000-serien.

mener jeg leste at 32 bit os ikke får utnyttet 4gb ram, isåfall er det kankje likegreit å gå for 2gb?

Jeg holder på det jeg alltid har sagt; jo mer RAM jo bedre er det. Mine egne tester med 2GB vs 4GB viser iallfall at 4GB gir mye mer ytelse. Selv om du bare får utnytta ca 3.2GB - pga det du sier; 32bit får ikke utnyttet 4GB.

Alternativet er å gå over til 64bit. Men da har du noen som sier at det bare er trøbbel, mens andre bare har lovord å komme med. Så hva som skjer med deg i tilfelle kan jeg ikke spå.

Les mer om det i denne artikkelen fra DinSide

RAM er uansett så billig i dag at det er ikke å kaste penger utav vinduet å kjøpe 4GB.

Lenke til kommentar

Har kommet frem til at jeg mest sannsynlig kjøper 64-bit Vista slik at jeg får full utnyttelse for de 4 gb med ram jeg plasserer i maskinen, var ikke mye det kostet heller: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=43832

Men ville det vært mye å hente på å kjøpe 2 lavere modeller av 8800 serien i sli eller en stk gtx?

ser det er en del kort ute av 8800 serien, men ser jeg bort ifra GTX og ULTRA så er det GT,GS og GTS, hva er best her med tanke på ytelse? høy minnebåndbredde? mye minne totalt på de 2 kortene (2 x 512 istede for 2x384?) osv

Lenke til kommentar

Laget en tråd for en stund siden med en del tester, hovedsaklig Nvidia, som du kan se her.

F.eks 2 stk GT/GTS vil gi bedre ytelse enn ett GTX, iallfall i enkelte spill. Men som jeg sa til deg tidligere så skader det ikke å kjøpe ett kort først, også se om du vil gå for SLI senere. Forskjellen på ytelse mellom GTX og det nye GTS er ikke så fryktelig stor, så om du tenker at det er dumt å kjøpe ett GTS og da bli nødt til å kjøpe ett til av de i SLI (i stedet for 2 x GTX) så blir det mer et spm om budsjett.

Vet du at du har råd til 2 x GTX så er det noe annet.

Lenke til kommentar
Laget en tråd for en stund siden med en del tester, hovedsaklig Nvidia, som du kan se her.

F.eks 2 stk GT/GTS vil gi bedre ytelse enn ett GTX, iallfall i enkelte spill. Men som jeg sa til deg tidligere så skader det ikke å kjøpe ett kort først, også se om du vil gå for SLI senere. Forskjellen på ytelse mellom GTX og det nye GTS er ikke så fryktelig stor, så om du tenker at det er dumt å kjøpe ett GTS og da bli nødt til å kjøpe ett til av de i SLI (i stedet for 2 x GTX) så blir det mer et spm om budsjett.

Vet du at du har råd til 2 x GTX så er det noe annet.

CF master kort, er det et 3 kort som kan brukes i tillegg til et SLI oppsett?

har et xfx geforce 7800gt (AGP) i min gamle maskim, kan jeg dra nytte v det og?

Endret av Slabbedasken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...