Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bråk Fra PC Med Tilstrekkelig Informasjon

Anbefalte innlegg

Problem:

Merket idag at PC-en min begynte å bråke skikkelig. Høres ut som en vifte som kjører for hardt eller går helt feil. Har åpnet den og sett om det var mye støv, men det var det ikke...

Skrudde på PC-en mens den var åpen og hørte at bråket kom fra psu'en. Så deretter at psu viften gikk saktere og saktere(så ihvert fall ut som det). Lydene starter ikke med en gang og viften forandrer seg når lydene kommer. De starter tidligere og tidligere for hver gang jeg skrur på PC-en :S Nå kommer de på boot av windows circa. Sitter på en annen data og skriver dette inlegget, siden jeg tør ikke å skru på PC-en i tilfelle den sier "poff" eller kortslutter som har hendt med mange andre her tydligvis:/

Dagen før instalerte jeg den nye nvidia driveren(169.25), vet ikke om det har noe å si. Jeg klokket opp viftene til skjermkortet(pleier å gjøre det) siden jeg skulle spille så dro jeg ut og kom tilbake etter 3timer. Ntune pleier vanligvis å klokke ned viftene etter en stund, men det gjorde den tydligvis ikke... Det var da jeg hørte bråket. Trodde det var skjermkort viften men ingenting skjedde når jeg klokket ned viftene til vanlig, fortsatt samme bråket. Jeg skrudde deretter av PC-en og det virket som om alt gikk greit. Så etter en stund med at alt gikk vanlig kom lyden igjen. Jeg skrudde av og på og lyden startet tidligere denne gang.

Specs:

Dell Dimesion 9200

Skjermkort: Geforce 7950 Gx2 (Dualcore Gpu)

Psu: DELL DIMENSION 9150 375WATT POWER SUPPLY, N375P-00 0K8956 9150. Vet at denne er ganske lav i forhold til det jeg har, men det har fungert i over ett år nå uten problemer :S Er villig til å kjøpe ny gpu(har planlagt å gjøre det lenge) hvis dette skulle være problemet. Noen råd i så fall?

Cpu: Intel Duo(dualcore) 2.4ghz

HDD: 1x WD Raptor 170GB 10k rpm, 1x WD et-eller-annet 300GB(tror jeg) 7500rpm

Ekstra Info:

Har PC-en under en pult med baksiden mot vegg men ikke helt intill. Forresten pleier jeg å fjerne støv og har ikke hatt PC-en stående på om nettene det siste heller, før dette hendte. Har bare overklokket gpu viften

Takk for hjelpen :)

Endret av Zense
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt mulig kondensatorene i strømforsyningen din begynner og bli litt gamle og har litt større tap nå.

I fra eXtreme PSU calculator

Electrolytic capacitor aging. When used heavily or over an extended period of time (1+ years) a power supply will slowly lose some of its initial wattage capacity. We recommend you add 10-20% if you plan to keep your PSU for more than 1 year, or 20-30% for 24/7 usage and 1+ years.
Lenke til kommentar

Kondensator? Har prøvd å komme inn på guiden om psu'er på HW, men kommer ikke inn på den.. Hva er kondensatoren? Hva bør jeg gjøre med dette? Hvis watt kapasiteten til psu'en sank, hvorfor var det da bare viften til psu'en det skjedde noe med? Hva kan skje hvis jeg fortsetter å bruke PC-en som jeg gjør?

Takk for bryet

Endret av Zense
Lenke til kommentar

kondensatorene sin jobb er for det meste og jevne ut spenningene.

Når du tar ut max effekt av en psu "jobber" den på det hardeste og får større tap(les: mer varme) derfor går vista i psuen på høyere turtall for og klare og kjøle psuen nok.

Det som kan skje er at psuen din ikke klarer og levere nok effekt og maskinen din blir ustabil når du spiller/belaster den hardt.

Eller den kan ta kvelden, eventuelt si "poff" elektroniske dibbedutter som blir belastet veldig hardt over tid gjør jo det av og til.

En ny psu til maskinen din koster ikke allverden, og er nok den beste/sikreste løsningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...