runsyv Skrevet 12. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2008 Nå hva syns Dere et av mine første bilder med mitt nye Canon d400 Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 12. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2008 Undereksponert og uskarpt? :-) Lenke til kommentar
runsyv Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. januar 2008 Undereksponert og uskarpt? :-) Takk for tilbakemelding, er helt ny i faget, hva menes med undereksponert, hva må jeg rette på? Lenke til kommentar
ultimatedeskjet Skrevet 12. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2008 Er dessverre enig med han over, men jeg likte veldig godt gjennspeilingen. Stort pluss for det. Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 12. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2008 (endret) Motivet og ideen var ganske bra, men teknisk sett var det ikke noe særlig. At det er undereksponert vil enkelt sagt bare si at bildet er for mørkt. Det er bedre å ta lyssterke, skarpe bilder og heller senke lysstyrken på datamaskinen etterpå for å beholde detaljer om du ønsker et mørkt bilde. Jeg anbefaler enten større blenderåpning (Lavere F-tall) eller lengre lukkertid. Siden bildet var uskarpt anbefaler jeg deg å senke F-tallet og også lukkertiden. F-tallet styrer hvor mye lys som slipper inn i kameraet. Lavere tall = Mer lys. Lukkertiden styrer hvor lenge lyset slipper inn i kameraet. Ønsker du lysere bilder må du enten senke F-tallet eller øke lukkertiden. Edit: Dessuten er du med dette motivet såpass nærme at du bør benytte makrofunksjonen på kameraet for at autofokusen skal treffe. Endret 12. januar 2008 av eskhyo Lenke til kommentar
BooBass Skrevet 12. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2008 Var jo fryktelig uskarpt da. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2008 (endret) Undereksponert og uskarpt? :-) Takk for tilbakemelding, er helt ny i faget, hva menes med undereksponert, hva må jeg rette på? Med undereksponert, så mener vi at det er for mørkt. I ditt tilfelle vil jeg tippe en eller to EV. Med 1 EV mener jeg at du enten åpner blenderen et steg (fra. f.eks 5.6 til 4) eller halverer lukkertiden (fra f.eks 1/250s til 1/125s). Du har kanskje brukt kameraet i Auto; da skal du ha en knapp som heter +/-EV, I dette tilfellet prøv med -1. Nor det gjelder uskarphet, så kan det være at du er for nærme, eller at lukkertiden er for lang. Sistnevnte kan løses med stativ; førstnevnte løses ved at du går lenger unna eller bytter objektiv. Siste forslag krever dog en speilrefleks... Edit: Selve motivet og komposisjonen er bra. Tom Endret 12. januar 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
runsyv Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. januar 2008 Takk for alle tilbakemeldinger, har hatt kameraet 1 dag, men skjønner det er mye å sette seg inni, men man lærer jo litt av god konstruktiv kritikk, et Stativ til slike type bilder er vel heller ingen ulempe? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 13. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2008 Var jo fryktelig uskarpt da. I dag var vi konstruktive... Som sagt, bruk lengre lukkertid, evt større blender for å få mer lys inn til sensor, og bruk gjerne lommelykt når du fokuserer for å få det skarpt. Lenke til kommentar
runsyv Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. januar 2008 vel vel ble knipset litt bilder i dag, gøy er det uansett om halvparten bare kan slettes, dette bildet syns jeg ble kult da Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 13. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2008 Jeg må bare si at du er ganske flink med motiver til å være en så ny fotograf. Lenke til kommentar
BooBass Skrevet 13. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2008 Var jo fryktelig uskarpt da. I dag var vi konstruktive... Ser at kommentaren min var litt lame, beklager. Poenget mitt er vel at bildet er uskarpt, rett og slett. Kanskje det bare må litt fokusering til? Likte det siste bilde. Lenke til kommentar
runsyv Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. januar 2008 Har prøvd å gjort endel av de tingene Dere har rådet med til, ble det ikke litt bedre nå ? Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 13. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2008 Bedre enn hva da? Ser ikke noe lignende bilder i denne tråden. Selve bildet var alt for mørkt etter min mening. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 13. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2008 I dag var vi konstruktive... Den var fin... RandiA Lenke til kommentar
fluefiskern Skrevet 14. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2008 Fortsett å lek med flaskebilde nå til du blir fornøyd Eneste måten jeg lærer på, altså å jobbe med samme motiv opptil flere timer. Studere instillingene man har brukt og hvorfor og hva ting gjør. Tar tid men man har igjen for det. Jeg tror det kan bli vanskelig å få flaskebilde der veldig bra slik det er nå, dette er fordi det er ganske mørkt der ser det ut som, og man har en sterkt lys der som egentlig ikke lyser opp noe ( er det ikke ett telys lignende sak der?). Får du mer lys på motivet så vil jeg tro stearinlyset ikke blir så domminerende og skrikende . Men dette er bare min teori, jeg er vel så langt fra utlært man kan komme Lov å diskutere uansett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå