Gå til innhold

Prosjekt:Vanntank ute!

Anbefalte innlegg

Her er planen:

Tank på 40-50 liter(muligens x2?), skal stå ute på verandaen. Eheim 1048 pumpe og magnum 462 blokk.

Er dette en god løsning? Dette er primært en "fast" installasjon, og ved LAN skal jeg bruke en portable tank (10-20 liter), og sette ned cpu hastigheten.

Tanken bak denne ideen er at lufta ute er ganske kald (om vinteren iallefall) og da vannet blir veldig kaldt. (ska self bruke frost væske i vannet, slik at det ikke fryser!) Når det gjelder sommer`en med høye tempraturer så skal jeg få tak i 3-4 stk. 190 watt peltier element, og en haug med vifter, og en bil radiator for å få ned tempen.

Noen ideer, syn eller kommentarer på dette? Tips? Erfaringer?

:lol:

En ting! Kondens? Blir det veldig mye kondens med denne løsningen? Fx i 20-30 minus grader? Hva bør jeg bruke får å ungå kondens? Tips?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en noe lignende vannkjøling. Har da ikke tanken ute. den står inne. Men har en relativt stor radiator utenfor vinduet.

Kondens er en stor fare. men man må bare isolere alt som blir under lufttempen. Feks. Cpu blokka, slangene inne.

Det har ikke jeg gjordt. Har tatt sjansen, har gått bra så langt. Nå kjører ikke jeg med vifte på radiatoren, hele tiden, akkurat nå er det -6 grader ute. vannet ligger på 6 grader uten vifte. Setter jeg på viften bli vannet ca -5,5 grader... Så har du bilradiator, som er større enn min. og vifter på den. trenger du ikke ha noen store tanker med masse vann.... er mere enn nok med 4/5 liter i hele systemet. Men husk frostvæske, du trenger litt over 30% for at vannet skal tåle ned mot -25 grader.

Lenke til kommentar

Å grave ned tanken er jo ganske genialt, så sant nok ikke telehiv'en tar den om vinteren :lol:

Frostveska vil vel ta seg av det meste, men å grave den ned ville ha vært det beste :yes:

Bare litt synd hvis du skulle ha pumpa inni tanken å det skulle gå galt :roll:

Lenke til kommentar

Skal du grave ned tanken.. må du ta noen forhåndsregler... Graver du den for langt mot overflaten.. kommer tælan i bakken, til å knuse tanken din.. så du må finne ut akkurat passe dybde som er ideeal for tanken din...

Lønner seg å isloere med Neopren. dette får du kjøpt hos rørlegger eller noen som kanskje driver med airkondtion eller noen annen type for kjøling....

Lenke til kommentar

Okay, Neopren. Er dette dyrt eller?

Fekk magnum blokka og eheim 1048 pumpa idag, men sjekka litt, og fikk bare 120 liter i timen gjennomstrømning, er ikke dette litt lite? Pumpa skal greie 600 liter i timen, men det er jo selfølgelig vanskelig å oppnå dette i praksis. Nå skal det sies at slangen er 10meter (tur-retur), og den lå kveila rundt på golvet. Regner med å få bedre liter pr.time når slagen ligger på plassen sin. Må eg isolere heile cpu`en? Altså allt rundt core`n? Heile blokka? (sidene, toppen) all slange som er i pc`en?

Grave ned tank er uaktuelt, det blir for stor løfte høgde, (har rommet mitt på loftet!) Tanken skal stå på verandaen. Sjøl om det var ein glup ide. Blir nok kanskje noko slikt når eg bygger hus sjøl eingang! :lol:

Junghanz: SIda di virka litt 404 visst du skjønner. :D

Takk for all hjelp folkens! Ska bli morro å fyre igang systemet når det er ferdig!

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke grave ned tanken?, mener på at jeg har sett noen gjøre det med ett brannslukkningsapparat, som var modda til å bli tank..

grav det ned 1,5-2 meter, så har du alltid ca. 4* returvann fra tanken..

Jeg har gjort det :D

Jeg tror det ligger noen bilder her og mer info om det prosjektet ca 10 måneder tilbake i tid. (hvis bildene ikke er slettet fra serveren)

Lenke til kommentar

Ja det kan se ut som om JungHanz har ett lite problem med sida si! :lol:

Har lest at noen bruker goop i sockelen!!!??? (Ved heftige kjøle system vel å merke) men uansett, bør jeg bruke goop i sjølve sockelen? Ikkje sølv goop self! Ellers blir det jo kortsluttning! :lol: Menneh, "vanlig" billig goop leder vel ikkje strøm? Eller? Slik at det ikkje er noen fare å bruke det?

Lenke til kommentar
Ja det kan se ut som om JungHanz har ett lite problem med sida si! :lol:

Har lest at noen bruker goop i sockelen!!!??? (Ved heftige kjøle system vel å merke) men uansett, bør jeg bruke goop i sjølve sockelen? Ikkje sølv goop self! Ellers blir det jo kortsluttning! :lol: Menneh, "vanlig" billig goop leder vel ikkje strøm? Eller? Slik at det ikkje er noen fare å bruke det?

Vel, man kan vel kjøpe den "goop'en" de bruker til Vapochill. Tror 3dfx har det. Det leder hvertfall ikke.

Lenke til kommentar

Nå har eg satt systemet igang her, litt skuffendes resultat! Cpu`en ligger på 39-40c ved load og 36-37c ved idle. 1872 mhz, (208x9), ikke så veldig imponerenes syns eg, men! Venter på ny XP1700 med super stepping fra Danmark!!! (waterheads), skal greie 2,4-2,5 ghz da håper eg!!!

Vapochill er for pyser!Neida, men litt dyrt, og ikkje så anvendlig! (Kan fx ikkje brukas til GPU, NB og CPU samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...