Zulærn Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 (endret) Jeg sliter litt folkens... Øvrige HDD-er i kabinettet før ny HDD innsatt: - 40GB S-ATA, der OS ligger... - 200GB IDE der alt annet ligger.. Så kjøpte jeg en 500GB S-ATA her om dagen. Satte den i.... Når jeg kom til å velge OS (jeg har 2stk liggende innpå), og valgte det jeg bruker, så kom det en error om HDD konfigruasjonen min (full error kan du lese lenger nede i dette innlegget)... Så jeg gikk inn i BIOS og skjekket der.. Da viste det seg at den nye HDD-en hadde lagt seg som Master, slik som den andre S-ATA'en med OS jeg bruker på var... Har hørt at kun OS-HDD-en skal være master.. Stemmer dette? OG er det dette som gjør at XP ikke vil boote når jeg har ny 500GB tilkoblet? Eller er det noe annet? PC-en fungerer helt vanlig når jeg ikke har ny HDD tilkoblet... Håper det er noen oppgraderere her som vet noe om dette lille problemet mitt.. Har tross alt lyst til å bruke den nye HDD-en min .. Her er erroren, om det kan ha noe å si: Windows kan ikke starte på grunn av en harddiskkonfigruasjonsfeil. Kan ikke lese fra den valgte oppstartsdisken. Kontroller oppstartsbanen og disketten. Se Windows-dokumentasjonen om maskinvarekonfigruasjon av disker og i brukerhåndboken til maskinvaren for ytterligere informasjon... Edit: full boot-error er lagt inn.. Endret 14. januar 2008 av Zulboom Lenke til kommentar
Marbash Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Jeg sliter litt folkens... Øvrige HDD-er i kabinettet før ny HDD innsatt: - 40GB S-ATA, der OS ligger... - 200GB IDE der alt annet ligger.. Så kjøpte jeg en 500GB S-ATA her om dagen. Satte den i.... Når jeg kom til å velge OS (jeg har 2stk liggende innpå), og valgte det jeg bruker, så kom det en error om HDD konfigruasjonen min... Så jeg gikk inn i BIOS og skjekket der.. Da viste det seg at den nye HDD-en hadde lagt seg som Master, slik som den andre S-ATA'en med OS jeg bruker på var... Har hørt at kun OS-HDD-en skal være master.. Stemmer dette? OG er det dette som gjør at XP ikke vil boote når jeg har ny 500GB tilkoblet? Eller er det noe annet? PC-en fungerer helt vanlig når jeg ikke har ny HDD tilkoblet... Håper det er noen oppgraderere her som vet noe om dette lille problemet mitt.. Har tross alt lyst til å bruke den nye HDD-en min .. Med den nye HDDen din så fulgte det mest sannsynlig med en liten bruksanvisning, og en jumper som sitter "bak" på HDDen. Alle HDDer som kommer fra fabrikk står som "Master". For å bytte om dette må du sjekke bruksanvisningen og sjekke hvordan jumperen skal stå for at den nye HDDen din skal fungere som slave. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Hvilke disker i bios som er maste/slave 1'st 2'nd 3'rd osv er uten betydning. Det som tydligvis skjer er at når du setter inn din "nye" disk så endrer hovedkortet ditt rekkefølge automatisk over hvilken disk det bootes fra. Du må se etter en opsjon som heter noe ala' HDD boot order . Deretter flytte din OS disk til først (øverst) i lista ,gjøres vanligvis med PgUp/PgDn tastene. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 ... Alle HDDer som kommer fra fabrikk står som "Master". For å bytte om dette må du sjekke bruksanvisningen og sjekke hvordan jumperen skal stå for at den nye HDDen din skal fungere som slave. Det er jo snakk om en SATA disk, og da er master / slave helt irrelevant. Lenke til kommentar
Zulærn Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) Med den nye HDDen din så fulgte det mest sannsynlig med en liten bruksanvisning, og en jumper som sitter "bak" på HDDen. Alle HDDer som kommer fra fabrikk står som "Master". For å bytte om dette må du sjekke bruksanvisningen og sjekke hvordan jumperen skal stå for at den nye HDDen din skal fungere som slave. Har lest litt rundt omkring, og der står det at S-ATA disker velger slikt selv.. Altså: jumpern på S-ATA disken min bestemmer om den skal bli konfigruert for S-ATA1 (den tidligeste.. denne jeg har, så derfor jeg bruker jumperen min, altså ikke for å velge Master eller Slave.. BTW: fulgte ikke med noen bruksanvisning til HDD-en, bare en klistrelapp med "Made in Thailand".. Ellers står det litt info på selve HDD-en, som sagt over her.. Hvilke disker i bios som er maste/slave 1'st 2'nd 3'rd osv er uten betydning.Det som tydligvis skjer er at når du setter inn din "nye" disk så endrer hovedkortet ditt rekkefølge automatisk over hvilken disk det bootes fra. Du må se etter en opsjon som heter noe ala' HDD boot order . Deretter flytte din OS disk til først (øverst) i lista ,gjøres vanligvis med PgUp/PgDn tastene. Når PC-en kommer til den svarte skjermen med hvit skrift over alt, der det står informasjon om alt mulig (første som kommer opp på skjermen når jeg starter PC), så trykker jeg F11, og velger den HDD-en jeg skal boote fra.. Da går det 2 sek, og så kommer det til der jeg velger OS (har 2 innlagt).. Så velger jeg OS, og så kommer den jævla erroren opp (den kan du lese i første emnetråden).. Men er det i BIOS du mener at jeg skal finne HDD boot order (elns)? ... Alle HDDer som kommer fra fabrikk står som "Master". For å bytte om dette må du sjekke bruksanvisningen og sjekke hvordan jumperen skal stå for at den nye HDDen din skal fungere som slave. Det er jo snakk om en SATA disk, og da er master / slave helt irrelevant. Ja!! Ikke sant? Så WTF er det som gjør at XP ikke vil boote når jeg har ny HDD satt inn? Endret 13. januar 2008 av Zulboom Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Får du det fremdeles ikke til? Er rimelig sikker på at løsningen er som syar2003 sier. Lenke til kommentar
JaBBe Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Du må nok endre bootrekkefølgen på diskene, som nevnt i tråden. Jeg ville lagt inn os på den nye disken uansett, for den er sikkert hakket raskere :O) Lenke til kommentar
Zulærn Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Du må nok endre bootrekkefølgen på diskene, som nevnt i tråden. Jeg ville lagt inn os på den nye disken uansett, for den er sikkert hakket raskere :O) Ja, men hvordan gjør jeg det? Som jeg har nevnt over så velger jeg å boote fra den HDD-en med XP på da! Er det noe i BIOS jeg må ordne eller? Peiling noen? Lenke til kommentar
Elendil Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Hadde liknande problem sjølv. Systemet reagerte på at eg hadde kobla til SATA kontakten for OS disken ein anna plass enn kvar den stod. Evnt. prøv det folk har sagt, du ordner det i BIOS ved å sette OS disken din øverst på lista. Exit and Save. Lenke til kommentar
holvik Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Ja du må i bios og sette OS disken din som "1st boot device" (eller noe i den dur). Lenke til kommentar
Zulærn Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Hadde liknande problem sjølv. Systemet reagerte på at eg hadde kobla til SATA kontakten for OS disken ein anna plass enn kvar den stod. Den tok jeg ikke helt.. Hva mener du med det? Kan det ha noe å si hvilken S-ATA kontakt jeg har koblet den til på hovedkortet? Det du mener? Lenke til kommentar
Maelwedd Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Jeg vet ikke hvilken bootloader du bruker (den som du kommer til når du kan velge OS), men det kan være at når du satt i den nye disken så forandra du på hvordan den 'teller' disker, sånn at den prøver å starte OSet du velger fra feil harddisk. Lenke til kommentar
Zulærn Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) Jeg vet ikke hvilken bootloader du bruker (den som du kommer til når du kan velge OS), men det kan være at når du satt i den nye disken så forandra du på hvordan den 'teller' disker, sånn at den prøver å starte OSet du velger fra feil harddisk. Slik at det som hovedkortet en gang regnet som en HDD, er en annen en nå? Men jeg tar å prøver å finner noe i BIOS jeg.. Back in 15mins... Edit: Har vært inne i BIOS nå, og satt rett HDD på rett prioritet... Men likevel.. Når jeg har valgt OS, så kommer den feilmeldingen opp igjen.. Endret 13. januar 2008 av Zulboom Lenke til kommentar
Maelwedd Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Slik at det som hovedkortet en gang regnet som en HDD, er en annen en nå?Men jeg tar å prøver å finner noe i BIOS jeg.. Back in 15mins... Akkurat. Jeg er ganske ny på dette selv, men kanskje dette kan hjelpe. Hvis du bruker Grub så kan du få opp en kommandlinje, der kan du bla midlertidig forandre på hvilken disk du skal boote fra, da er det bare å prøve seg fram. Hvis du bruker den som kommer med Windows (i alle fall Windows XP), så tror jeg du må boote inn i Recovery Mode fra installasjonsCDen, der syns jeg å huske at det ligger et verktøy som kan skanne alle diskene dine og fikse det. Lenke til kommentar
Zulærn Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Slik at det som hovedkortet en gang regnet som en HDD, er en annen en nå?Men jeg tar å prøver å finner noe i BIOS jeg.. Back in 15mins... Akkurat. Jeg er ganske ny på dette selv, men kanskje dette kan hjelpe. Hvis du bruker Grub så kan du få opp en kommandlinje, der kan du bla midlertidig forandre på hvilken disk du skal boote fra, da er det bare å prøve seg fram. Hvis du bruker den som kommer med Windows (i alle fall Windows XP), så tror jeg du må boote inn i Recovery Mode fra installasjonsCDen, der syns jeg å huske at det ligger et verktøy som kan skanne alle diskene dine og fikse det. ok? Hva er Grub? Men uannz.. Det er ikke noe galt med diskene mine.. Det er bare tydligvis noe som er feil med dem i BIOS, og måten de er konfigruerte på.... Det som kommer i feilmeldigen hvertfall... Så er det noen som vet noe som kan få vekk feilmeldingen, slik at jeg kan ta i bruk den nye 500GB HDD-en min? Skal jeg ta å prøve å innstalere OS på den nye 500GB-en min, og slutte å bruke de gamle HDD-ene mine kanskje? (200GB IDE og 40GB S-ATA).. Lenke til kommentar
Maelwedd Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 ok? Hva er Grub? Men uannz.. Det er ikke noe galt med diskene mine.. Det er bare tydligvis noe som er feil med dem i BIOS, og måten de er konfigruerte på.... Det som kommer i feilmeldigen hvertfall... Så er det noen som vet noe som kan få vekk feilmeldingen, slik at jeg kan ta i bruk den nye 500GB HDD-en min? Skal jeg ta å prøve å innstalere OS på den nye 500GB-en min, og slutte å bruke de gamle HDD-ene mine kanskje? (200GB IDE og 40GB S-ATA).. Jeg tror heller ikke det er noe fysisk galt med diskene dine. Det beste tipset jeg kan komme på nå er å kjøre Windows Repair (eller hva det nå heter). Du booter fra Windows CDen og velger Repair. Lenke til kommentar
holvik Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Hvilke disker i bios som er maste/slave 1'st 2'nd 3'rd osv er uten betydning.Det som tydligvis skjer er at når du setter inn din "nye" disk så endrer hovedkortet ditt rekkefølge automatisk over hvilken disk det bootes fra. Du må se etter en opsjon som heter noe ala' HDD boot order . Deretter flytte din OS disk til først (øverst) i lista ,gjøres vanligvis med PgUp/PgDn tastene. Har du prøvd dette ? Dette må gjøres i bios. Har hatt samme "problem" selv mange ganger ,og dette løses ved å gjøre slik syar2003 beskriver. Lenke til kommentar
Zulærn Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 ok? Hva er Grub? Men uannz.. Det er ikke noe galt med diskene mine.. Det er bare tydligvis noe som er feil med dem i BIOS, og måten de er konfigruerte på.... Det som kommer i feilmeldigen hvertfall... Så er det noen som vet noe som kan få vekk feilmeldingen, slik at jeg kan ta i bruk den nye 500GB HDD-en min? Skal jeg ta å prøve å innstalere OS på den nye 500GB-en min, og slutte å bruke de gamle HDD-ene mine kanskje? (200GB IDE og 40GB S-ATA).. Jeg tror heller ikke det er noe fysisk galt med diskene dine. Det beste tipset jeg kan komme på nå er å kjøre Windows Repair (eller hva det nå heter). Du booter fra Windows CDen og velger Repair. Hmm.. Tviler egentlig at det kan ha noe med det å gjøre.. Så folkens.. Er det noen som har et forslag for å få dette fikset så kom gjerne med forslag! Takk for gode svar folkens.. Men har ikke klart å løse problemet mitt enda :S Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Såvidt jeg har skjønt nå så booter du rett disk, dvs BIOS innstilling er OK. Men det er bootmanager som feiler. Mulig bootcfg /rebuild er det du trenger. http://www.computerhope.com/issues/ch000648.htm Lenke til kommentar
Zulærn Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Såvidt jeg har skjønt nå så booter du rett disk, dvs BIOS innstilling er OK. Men det er bootmanager som feiler.Mulig bootcfg /rebuild er det du trenger. http://www.computerhope.com/issues/ch000648.htm Jammen dude.. PCen funker som faen, og XP booter som bare det når den nye HDD-en ikke er koblet til da.. :S men kan jo ta å fixe den første XP-en jeg har innstalert.. Den var det jo noe med boot som var feil på, skal jeg huske.. Så takk for den linken.. Men tviler det er noe med den som kan gjøre at den nye HDD-en er rar.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå