Gå til innhold

Måne, stjernehimmel og lukkertider.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo et veldig relativt svar da. Får de som prikker ved korte lukkertider som 1/100 f. eks, men da blir jo neste problem eksponeringen. Er jo egentlig bare å prøve seg fram. Har aldri prøvd det før, men tenker meg likevel at svaret mitt er temmelig riktig og virker i hvertfall logisk. Hva bruker du av blender og ISO? Og ikke minst, hva er lukkertiden din nå?

Lenke til kommentar
Jeg har lagt merke til at en del nattbilder jeg har tatt har fått stjerner smurt utover til en kort stripe grunnet jordas rotasjon. Det jeg lurer på er hvor lav lukkertid man må bruke for å få stjernene som punkter i stedet for striper?

Akkurat hvilke lukkertider man trenger er det bare gudene som vet. Dog trenger du et kamera som tåler høye ISO-hastigheter uten å gi for mye støy.

Lenke til kommentar
Dette leste jeg om ikke for lenge siden.

Jeg mener �huske at den lengste lukkertiden du kan ha er rundt 30 sekunder. Det bør det jo være mulig �teste ut.

Tom

Regner med at du mener for ikke å få stjernestriper og ikke lengste lukkertid kamera kan klare. Snurrer vi virkelig så fort altså? :p

Lenke til kommentar

Hvor lan tid du kan eksponere vil avhenge av brennvidden din, jo kortere brennvidde jo lenger kan du eksponere før stjernene ikke ser ut som punkter lenger. Stjernene nær polen (nordstjernen) vil også bevege seg saktere og tåler lenger eksponeringstid. Med brenvidde på 50 mm (ekvivalent) er øvre grense i området 10-20 sek (som en tommelfingeregel). Du får selv finne ut hvor grenser går med ditt utstyr ved å eksprimentere.

Lenke til kommentar
Dette leste jeg om ikke for lenge siden.

Jeg mener �huske at den lengste lukkertiden du kan ha er rundt 30 sekunder. Det bør det jo være mulig �teste ut.

Tom

Regner med at du mener for ikke å få stjernestriper og ikke lengste lukkertid kamera kan klare. Snurrer vi virkelig så fort altså? :p

Jada, her går det unna - ser du på posten til Ducky1, så ser du at det går enda fortere...

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Hva bruker du av blender og ISO? Og ikke minst, hva er lukkertiden din nå?

Vel det varierer veldig, men jeg legger mest merke til det med lange lukkertider på 1-30 sekunder og høye brennvidder (100-200mm) på et kamera med 1,6x crop-faktor. ISO prøver jeg å holde litt lav (100-400) og blenderåpningen prøver jeg å holde i området f/ 5,6 - 11.

Lenke til kommentar
Hva bruker du av blender og ISO? Og ikke minst, hva er lukkertiden din nå?

Vel det varierer veldig, men jeg legger mest merke til det med lange lukkertider på 1-30 sekunder og høye brennvidder (100-200mm) på et kamera med 1,6x crop-faktor. ISO prøver jeg å holde litt lav (100-400) og blenderåpningen prøver jeg å holde i området f/ 5,6 - 11.

I og med at du fokuserer mot himmelen, så burde vel 5.6 holde ?

Og ISO 400 burde være greit.

Tom

Lenke til kommentar

100-200mm x1,6 og 30sek er *alt* for lang tid for å unngå striper (star trails). Ifølge Michael Covingtons bok om astrofotografi så bør lukkertiden gå ut fra at F30 gir 30s, så må du halvere lukkertiden etterhvert som du dobler fokallengden (F60=15s osv). Selv har jeg lekt litt og kommet frem til at du kan strekke Covingtons tider bittelitt, spesielt om du bor langt nord og tar bilder nær polstjerna. 50mm på 1min ga litt avlange stjerner, men ikke verre enn at stjernebildene er godt gjenkjennelig.

Store Bjørn (Karlsvogna, Ursa Major) går fint med 30-50mm og 1min.

ISO 400-800 og 8-12sek på 100mm burde jo også gå greit..

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...