Crytrus Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Hei, jeg har veldig lyst til og bli god i tegning/maling. Men har ikke det største talentet. Jeg lurer på om det i det heletatt er mulig og lære deg og tegne/male. Eller om dette MÅ være medfødt. Har noen triks eller tips om hvordan man kan bli god i tegning/maling? Noen hjelpemidler som kan være nyttige som ikke er altfor dyrt! Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Finnes ingen flere hjelpemidler enn øyet og en blyant (evt. pensel) Jeg har den oppfatningen at det meste kan læres, men noen har bedre evne til å lære enn andre. Eneste rådet jeg kan gi er å stå på, og begynne med å tegne/male enkle ting som f. eks. et eple eller en bok. Når du føler du mestrer det, kan du prøve deg på litt mer komplekse ting Lenke til kommentar
slash Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Talent spiller en mye mindre rolle enn dedikasjon og lærevilje. Lenke til kommentar
Korpmettaren Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Hva med en bok? 'Lær deg å tegne ****'.. Koster ikke alt for masse, og fungerer veldig. Ellers har jeg den følelsen at det er nokså medfødt. Kommer ikke på noen andre muligheter. Lenke til kommentar
Akira Kurosawa Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Jeg har noen venner som gikk på tegning på videregående som bare klarte å tegne strekmenn og peniser før, jeg pleide å mobbe dem litt siden jeg kunne tegne noe som hvertfall så ut som en hjort og ikke en hund med horn. Nå derimot, er det omvendt. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Hei, jeg har veldig lyst til og bli god i tegning/maling. Men har ikke det største talentet. Jeg lurer på om det i det heletatt er mulig og lære deg og tegne/male. Eller om dette MÅ være medfødt. Har noen triks eller tips om hvordan man kan bli god i tegning/maling? Noen hjelpemidler som kan være nyttige som ikke er altfor dyrt! Tegning er dels teknikk, dels talent, dels innsikt. ALLE som kan BEVEGE sine fingre på en NOENLUNDE normal måte, og har øyne som kan se, kan lære seg teknikken. Teknikken kan deles i tre: - Å tegne fra virkeligheten: Replisere det man ser i 3D på et 2D medium. Dette er det definitivt enkleste å lære seg, og ofte det som folk som ikke kan tegne synes er mest "imponerende". Det er egentlig ikke noe imponerende. Med litt arbeid kan du lære deg å tegne portretter og stilleben på et par-tre måneder. Jeg anbefaler på det sterkeste at du bruker boken Å Tegne er å Se, av Betty Edwards hvis du vil oppnå resultater så raskt som mulig. Denne er brilliant i sine teknikker om hvordan å lære seg å se hvordan verden egentlig ser ut, og dermed greie å replisere det i 2D. - Å bygge opp tegninger fra fantasi: Dette handler om å kunne replisere virkeligheten uten å se etter noe. Dette gjøres ved å analysere virkeligheten ned til enkle byggeklosser. For å greie dette må du hovedsaklig studere anatomi perspektiv. Det finnes utallige anatomi og perspektivbøker, men i motsettning til forrige kategori har jeg ingen enkelt bok å anbefale. Jeg liker personlig veldig godt George Brigdemans sin serie med anatomibøker, men det er en smaksak. For å virkelig kunne ha nytte av slike bøker bør man også kunne tegne fra virkeligheten, fordi du aldri kommer til å finne nok bøker til å analysere og bryte ned byggeklossene av alt du kommer til å tegne gjennom et liv. Så du må ha evnen til å selv kunne tegne noe fra livet, og så bryte det ned slik at du kan replisere det i alle situasjoner og fra alle vinkler senere. Anatomi og perspektiv, særlig det sistnevnte, er litt som matematikk eller å lære seg å skrive. Det kan virke vanskelig, men det er egentlig bare enkle systemer, og til og med noen med dysleksi eller dyskalkuli kan lære seg rettskriving og matte godt nok til å kunne bruke det. Det samme er sant for tegning. Enn om du er så godt som "blind" for hva som utgjør en "god" tegning, enn om hånden din ikke vil gå de rettninger som du vil at den skal, kan du likevel med nok arbeid lære deg det. - Billedforståelse: Den minst konkrete og kanskje viktigste av ferdighetene. Dette handler om komposisjon, strek, stil, fargelære, forenkling, symbolisme, effekter, osv. Igjen finnes det utallige bøker, men her vil jeg kanskje heller anbefale å bare fordype deg i billedkunst av alle slag, finne ut hva de faktisk gjør i bildene sine, og prøve å finne din egen stil. Uten billedforståelse vil de to forrige punktene være verdiløse, og du vil ikke kunne tegne en "god" tegning, men heldigvis så fungerer det så enkelt at hvis du lærer deg de to forrige punktene så vil du allerede ha lært deg mye om billedforståelse. Hvis du bruker 8 timer om dagen på å studere tegning i alle dens former, bruker bøker, tegner akt, stilleben, og kroki, tegner landskaper, og fordyper deg i alle tegnere og malere du liker(eller ikke liker), så kan ALLE lære seg å "tegne som en Gud" på rundt 1 års tid. Det er ikke stort vanskeligere enn det. Og siden vil du bare bli bedre og bedre. Og det er der talent og innsikt kommer inn. Talent er bare hvor naturlig ting kommer for deg. Dette kan ikke akkurat læres, men de fleste vil finne ut at de har talent i alle fall til noen av elementene som inngår i tegning. Hvis du ikke har talent til noe, så ville jeg ikke bekymret meg likevel. Talent er bare en heldig snarvei. Innsikt er det viktigste. Dette handler bare om å forstå seg selv, mennesker, samfunn, verden, og universet, og dermed kunne tegne noe som appelerer til andre, eventuelt ha en noenlunde idè om hva som kommer til å appelere til hvem. De aller fleste har en god del innsikt, og forstår f.eks hvorfor Pokemon ofte appelerer mer til barn enn Van Gogh gjør. Enn hvor mye innsikt du har så kommer du uansett ikke til å appelrere til alle. Og til og med hvis du mangler all innsikt vil du kunne appelere til mange bare med teknikk og stil. Og dette kan bare læres ved å leve, og prøve, og feile. Hvis du ikke vil investere i bøker, så anbefaler jeg å søke på Andrew Loomis, siden han laget en hel serie med bøker om tegning som nå er gratis på internett. Jeg har selv ikke brukt bøkene, så jeg kan ikke si noe konkret om dem, men jeg har hørt de anbefalt fra mange fantastisk dyktige tegnere. Så hovedpoenget mitt er..... Tegneteknikk er enkelt. Som å skrive, lese, regne, sykle, svømme, eller hva som helst. Det er bare en teknikk, og alle kan klare det. Om det blir "gode" tegninger ut av det, altså tegninger som kan appelere til det innerste i andre mennesker, og overleve i århundrer, er noe helt annet. Men alle kan lære seg teknikken. Lenke til kommentar
Uin Viel Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Ja, der har du faktisk alt du trenger å vite. Godt skrevet, forresten. Lenke til kommentar
AmelieTatou Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Hei, jeg har veldig lyst til og bli god i tegning/maling. Men har ikke det største talentet. Jeg lurer på om det i det heletatt er mulig og lære deg og tegne/male. Eller om dette MÅ være medfødt. Har noen triks eller tips om hvordan man kan bli god i tegning/maling? Noen hjelpemidler som kan være nyttige som ikke er altfor dyrt! Hei! Virkelige talenter har en medfødt kreativ og nytenkende egenskap, som jeg i utgangspunktet ikke mener kan læres sånn uten videre. Det er en tidkrevende og årslang prosess å lære å tegne, og derfor mener jeg at en må ha en lidenskap for det. Men at du tegner perfekte mennesker, hus og landskaper betyr ikke at du er en fantastisk tegner, i mine øyne. Tegning, og kunst for den saks skyld, handler mye om terapi og kreativitet. - I allefall for min del, jeg har tegnet helt siden jeg kan huske og det er den beste uttrykksformen for meg, ved siden av fotografering, fordi jeg bruker det til å fortelle hva jeg mener, få følelser ut av hodet og utvikle meg selv. Hvis tegningen er kun ment å være et utad fint bilde som skal henge på veggen fordi det er "fint" så er det ikke alltid jeg blir så begeistret. Et bilde som setter igang følelser og tankene, det er de bildene som er kunst. Nå kom jeg sikkert litt på avsporing for deg, men poenget med alt jeg har skrevet til nå er; hva skal du bruke det til? Det er jo mange bøker du kan lese/se i for å lære deg å "tegne", men du må også huske på at du kan lære det av alt som er rundt deg. Iblant når jeg ser et menneske, føler en følelse, drømmer en drøm, ser en parkbenk eller til og med et tre som gjør inntrykk på meg, får jeg en trang til å få det ned på arket. Hvis du føler det samme, er det bare å sette seg ned, finne din egen strek, noe som er svært viktig. Det er ofte lurt å starte med enkle ting, som en rund ball; tegn formene til ballen og skyggelegg den (lurt med en "modell"), studer den og du må tenke veldig tredimensjonalt; hvordan ser egentlig en ball ut? Den er ikke bare rund, hvis du ser etter. Jeg håper svaret kom litt til nytte. Og jeg vil gjerne avslutte med å si at alle kan tegne, men det er ikke alle som er medfødt kreative. Og dette er ikke et nedverdigende synspunkt, men det handler rett og slett om at vi alle er forskjellige. Noen tar matte lett - jeg suger i matte. Mvh Amelié Lenke til kommentar
mr_Flibble Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) Boka til Betty edwards kan jo hjelpe deg mye. http://www.drawright.com/ http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...6164&rom=MP At virkelige talenter har en medfødt kreativ og nytenkende egenskap er bare tull, men det er min mening. Endret 29. januar 2008 av mr_Flibble Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå