Gå til innhold

Den Kalde Krigen


Anbefalte innlegg

Ville den kalde krigen hatt samme utfall som den fikk, hvis amerikanerne hadde støttet vest tyskland (Berlin) og russerne hadde ikke hatt tynt Tyskland for ressurser?

 

Russerne var like jævlig i den kalde krigen som russerne og kineserne, forsjellen var at de var kul mot oss, og uten Vest Tyskland som symbol på hvor "bra" demokratiet var, ville kanskje vi ikke støttet dem så mye, og til de som vil nevne Marshal hjelpen, så tjente jo USA mye mer på handelsavtalene de fikk igjen.

 

De ville kanskje ikke vunnet krigen, siden det var umulig med tanke på at det var europeiske banker som lånte dem penger til opprustingen, og de ville aldri vunnet i en konvensjonell krig, men kunne Russerne hatt et noe bedre "image" på seg med tanke på friheten ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klarer ikke å dra mye informasjon ut av babbelet ditt. Men reagerte på en ting.

 

og til de som vil nevne Marshal hjelpen, så tjente jo USA mye mer på handelsavtalene de fikk igjen.

 

Hvorfor skulle vi nevne Marshallhjelpen? Hva er det du ønsker å diskutere? Hvorfor er det relevant at USA ble den økonomiske vinneren?

Lenke til kommentar
Ville den kalde krigen hatt samme utfall som den fikk, hvis amerikanerne hadde støttet vest tyskland (Berlin) og russerne hadde ikke hatt tynt Tyskland for ressurser?

 

Russerne var like jævlig i den kalde krigen som russerne og kineserne, forsjellen var at de var kul mot oss, og uten Vest Tyskland som symbol på hvor "bra" demokratiet var, ville kanskje vi ikke støttet dem så mye, og til de som vil nevne Marshal hjelpen, så tjente jo USA mye mer på handelsavtalene de fikk igjen.

 

De ville kanskje ikke vunnet krigen, siden det var umulig med tanke på at det var europeiske banker som lånte dem penger til opprustingen, og de ville aldri vunnet i en konvensjonell krig, men kunne Russerne hatt et noe bedre "image" på seg med tanke på friheten ?

 

Regner med at det er amerikanerne som var like jævlige. Klart det. Alt som skjer i verden er en del av et maktspill mellom de ulike landene. I dag har vi en situasjon der Amerika er aktiv i alle verdensdeler for å skaffe seg økonomisk og maktpolitisk innflytelse. Deres fremste konkurrent er ikke lenger Russland, men Kina. Alle som tror på løgnen om spredning av demokrati er naive. Amerika vil ha kontroll, ikke demokrati.

Lenke til kommentar

Skjønt ikke helt dette, USA støttet da vesttyskland. USA ødela ikke ett halvt kontinent (Europa) (regner med at det er dem du mener og ikke russerne to ganger?).

Resten av innlegget fremstår som ganske grøtete så tror nok du må utdype mer. Ellers så ser det igjen ut til at USA er den store skurken i noens øyne som alltid ellers. Alle som ikke innser at de er fæle er naive og amerikanerne er kun ute etter makt og penger.

Lenke til kommentar
Skjønt ikke helt dette, USA støttet da vesttyskland. USA ødela ikke ett halvt kontinent (Europa) (regner med at det er dem du mener og ikke russerne to ganger?).

Resten av innlegget fremstår som ganske grøtete så tror nok du må utdype mer. Ellers så ser det igjen ut til at USA er den store skurken i noens øyne som alltid ellers. Alle som ikke innser at de er fæle er naive og amerikanerne er kun ute etter makt og penger.

Nei, de ødela i stedet i Afrika, Sør-Amerika og Midt-Østen. Det er tre halve kontinenter det :tease:

Lenke til kommentar

De har vert innvolvert i ommrådene ja, men blir helt feil å si at de har ødelagt dem. Skulle jeg gjerne sett dokumentasjon på. USA(med de allierte) hjalp til å bygge opp hele vesteuropa mens russerne okkuperte hele øst(på tross av at de hadde lovet demokrati der) og påtvang dem ett styresett og en ideologi som brøt ned landene. Jugoslavia og Ungarn er vell gode eksempler på hvor på tryne det hele ble og sikekrt lurt å ta med dagens Kosovo.

Lenke til kommentar
De har vert innvolvert i ommrådene ja, men blir helt feil å si at de har ødelagt dem. Skulle jeg gjerne sett dokumentasjon på. USA(med de allierte) hjalp til å bygge opp hele vesteuropa mens russerne okkuperte hele øst(på tross av at de hadde lovet demokrati der) og påtvang dem ett styresett og en ideologi som brøt ned landene. Jugoslavia og Ungarn er vell gode eksempler på hvor på tryne det hele ble og sikekrt lurt å ta med dagens Kosovo.

Nå var Russland et helvete under kommunismen og er det fremdeles, så den er grei. Men ingen av disse landene har noengang oppført seg som mors beste barn, det tror jeg de fleste kan være enige om. I denne sammenhengen ser jeg på USA som det langt foretrukne, men ikke dermed som noen forkjemper for demokrati, "vestlige verdier" etc, slik som enkelte påberoper seg å mene her inne. De tenker bare på seg selv og de har brukt mange skitne metoder hele veien, hvor finansiering av terrorisme, statskupp kriger etc. er nokså sentral.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Vell, det USA-støtta kuppet i Chile endte jo rimelig bra. De er jo nå de rikeste landet i Sør-Amerika takket være liberaliseringa av økonomien :)

 

Det er jo klart det at det gikk rimelig bra, bare 3000 mennesker forsvant, det er i alle fall det som er oppgitte tall.

 

Jobber med en som kommer fra chile, hun fortalte meg at nabofamilien med fire unger kom dårlig ut av diktaturet.

Moren og faren ble bedt om å komme ned i veien utenfor huset, der lå de to yngste sønnene hennes skutt og drept, hennes eldste sønn som hadde flyktet til Argentina ble deportert og drept med dynamitt av regimet.

 

De tjente seg rik på våpen.

Lenke til kommentar

Nå var det jo ikke nødvendigvis selve kuppet jeg tenkte på som gikk bra, men heller den økonmiske friheten som kuppmakerene la til rette for som i ettertid viste å gi landet positive etterfølger. F.eks økonomisk vekst, politisk frihet o.l Det er jo mer vi kan si om statskupp som legger sosialistiske ideer til grunn for økonomien.

Lenke til kommentar
Hadde vært så trivelig hvis landet hadde gjort som andre siviliserte nasjoner og lagt kolonialismen på hylla for femti år siden.

 

Regner med at det var som ment som svar til mitt spørsmål? Hvor i Afrika har USA kolonier?

 

Med unntak av Liberia så vet jeg ikke om noen amerikanske kolonier i Afrika. Innblanding fra Sovjet, derimot... (Zimbabwe, Kongo, Ethiopia, Mosambik, osv)

Lenke til kommentar
Hadde vært så trivelig hvis landet hadde gjort som andre siviliserte nasjoner og lagt kolonialismen på hylla for femti år siden.

 

Regner med at det var som ment som svar til mitt spørsmål? Hvor i Afrika har USA kolonier?

 

Med unntak av Liberia så vet jeg ikke om noen amerikanske kolonier i Afrika. Innblanding fra Sovjet, derimot... (Zimbabwe, Kongo, Ethiopia, Mosambik, osv)

Du har nok rett i dette, er litt stor i kjeften :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...