Gå til innhold

Logging av strømforbruk


Anbefalte innlegg

Jeg har et wattmeter på el-anlegget mitt, det er koblet til sikringsskapet med en ringeledning, så jeg regner med at det ligger en eller annen relativt lav spenning der. Jeg vet ikke om dette er lov, men jeg kunne gjerne tenke meg å bruke den spenningen til å logge forbruket. To spørsmål:

- Har jeg lov til å koble på andre ting på denne ledningen?

- Dersom det er lov, vet noen om noe hardware som jeg kan bruke til å lage et loggesystem? Ser for meg å integrere fx i et minutt og så lese av. Litt usikker på hva som bør skje i hard- og i software her.

 

.. Skal finne fram multimeteret og se hva slags spenning det ligger i systemet.

 

M:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
med mindre du er elektriker er det offlimits. det du har der er en spenning som blir indusert, ledningen må ikke klippes, da ødelegges trafoene.

 

hva ønsker du egentlig å oppnå? er det forbrukstopper du vil til livs? i så fall hvorfor?

Nei, bare nysgjerrig. Dersom det hadde gått an å få til en logg med minimal investering i hardware og litt softwarefikling så er det sånne ting jeg liker å drive med. :) Om jeg klarer å spore opp ting som gjør at jeg kan spare litt strøm i tillegg, skader jo ikke det.

 

M.

Lenke til kommentar

Bygg deg en liten I-U converter med en opamp, og logg spenningen med et egnet hardwareinterface.

Se "Current Monitor" i AN-31, side 26 feks. http://www.national.com/an/AN/AN-31.pdf

 

EDIT: og ja, denne strømtrafoen er en strømkilde og vil dermed levere "uendelig" høy spenning dersom wattmeteret koples fra. Wattmeteret må erstattes med en krets som har tilnærmet lik impedans.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

interesant.

Kunne selv tenkt meg noe slikt logge utstyr.

finnes det ikke noe ut på markedet som selges?

hun i skapern sist laget jo et slikt system, hvor blir det av dette?

 

hvis trådstarter lager noe lurt (som også er mulig å gjennomføre.. kan være en disclaimer som beskriver at dette må bare utføres av autoriserte folk), synes jeg det hadde vært veldig interessant med en annen type arbeidslogg enn hva flertallet poster:

https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=132

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...