Co[]V[]bster Skrevet 13. februar 2003 Del Skrevet 13. februar 2003 Heh dette er litt flaut men bare svar skikkelig a! Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 13. februar 2003 Del Skrevet 13. februar 2003 Én L SKAL Akkurat som SOM. <- Én M her og. Det er aldri to Ler eller to Mer i slutten av ord. Lenke til kommentar
Haaland Skrevet 13. februar 2003 Del Skrevet 13. februar 2003 Det kjem vel an på kva slags "skal" ein snakkar om...? Dersom ein snakkar om noko ein skal gjera, er det berre ein L i slutten, men dersom ein derimot snakkar om eit "skall", for eksempel på eit eple, er det med to L-ar på bokmål (...men berre ein på nynorsk) Lenke til kommentar
Håkonm Skrevet 13. februar 2003 Del Skrevet 13. februar 2003 Skal, skal ikke. Appelsinskall? Ole Brumm? Alltid to L'er i alltid, men aldri to L'er i aldri. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 13. februar 2003 Del Skrevet 13. februar 2003 Skal skrives med en L, mens skall skrives med to L'er. Var ikke det et bra svar eller!? Lenke til kommentar
Straydog Skrevet 13. februar 2003 Del Skrevet 13. februar 2003 Men hva bruker du? ?? Hverken eller Verken ?? hater hverken Lenke til kommentar
akzj0n Skrevet 13. februar 2003 Del Skrevet 13. februar 2003 Men hva bruker du? ?? Hverken eller Verken ?? hater hverken verken! Lenke til kommentar
striky Skrevet 14. februar 2003 Del Skrevet 14. februar 2003 en skald fra vikingtiden skal visstnok ha diktet om appelsinskall. hverken/verken har blitt diskutert før her i forumet, der man har fått rett svar fra norsk språkråd. Lenke til kommentar
Straydog Skrevet 14. februar 2003 Del Skrevet 14. februar 2003 Okæi vaktmester'n!... visste ikke det... men det er valgfritt hvorvidt du velger A eller B...... Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 14. februar 2003 Del Skrevet 14. februar 2003 Skal, skal ikke. Appelsinskall? Ole Brumm? Alltid to L'er i alltid, men aldri to L'er i aldri. Jeg skrev «ord». Brumm er et navn, ikke et ord. Lenke til kommentar
Håkonm Skrevet 14. februar 2003 Del Skrevet 14. februar 2003 Skal, skal ikke. Appelsinskall? Ole Brumm? Alltid to L'er i alltid, men aldri to L'er i aldri. Jeg skrev «ord». Brumm er et navn, ikke et ord. Jau Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 14. februar 2003 Del Skrevet 14. februar 2003 Én L SKAL Akkurat som SOM. <- Én M her og. Det er aldri to Ler eller to Mer i slutten av ord. Det er veldig feil. Finnes mangen ord som slutter på dobbel L. Stemmer med bokstaven M men ikke med L Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 15. februar 2003 Del Skrevet 15. februar 2003 Ja, vet det, men jeg trodde han mente ordet SKAL - altså: jeg skal gjøre det, ikke appelsinskall. :smile: Lenke til kommentar
Torsteinen Skrevet 15. februar 2003 Del Skrevet 15. februar 2003 jeg skal ta av et appelsinskall Lenke til kommentar
b-real Skrevet 15. februar 2003 Del Skrevet 15. februar 2003 www.ordbok.no :wink: Lenke til kommentar
arne2002 Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 Det heter /apelsinskal/. Lenke til kommentar
tex Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 Skal, skal ikke. Appelsinskall? Ole Brumm? Alltid to L'er i alltid, men aldri to L'er i aldri. Jeg skrev «ord». Brumm er et navn, ikke et ord. hehe... Du mener altså at et navn ikke er et ord? Latterlig påstand. Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 Skal, skal ikke. Appelsinskall? Ole Brumm? Alltid to L'er i alltid, men aldri to L'er i aldri. Jeg skrev «ord». Brumm er et navn, ikke et ord. hehe... Du mener altså at et navn ikke er et ord? Latterlig påstand. Når det gjelder staveregler er det ikke en latterlig påstand, ettersom navn ikke nødvendigvis følger slike regler, og derfor ikke kan brukes som eksempler for å bevise disse reglene. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 Ja, vet det, men jeg trodde han mente ordet SKAL - altså: jeg skal gjøre det, ikke appelsinskall. :smile: Du dreit på leggen, og sa at det aldri er to l-er i slutten av et ord - ikke prøv og snakk deg ut av det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå