Gå til innhold

Når friske folk bruker handicap-parkering

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg ser ikke at de har rullebånd som handicappede kan stå på inni butikkene. Greier man å forflytte seg inni en butikk, greier man like godt å forflytte seg på en asfaltert plass.

så en person med bevegelses hemning burde heller bruke sine krefter på å manøvrere seg frem på en parkeringsplass istedet for å handle det personen trenger.

kunne du tenke deg kaoset hvis en rullestolbruker måtte manøvrere seg fra den lengstevekke parkeringsplassen på ikea og til inngangen en regntung høstkveld? hva med de som har problemer som gjør at de halter og/eller har smerter som blir større jo lengre de går. bør disse ikke kunne få slippe å gå over hele den store parkeringsplassen så de slipper å tygge sterke smertestillende når de kommer hjem?

jeg er forholdsvis frisk og har intet problem med å gå noen ekstra hundre meter hvis den eneste ledige plassen som er nærme inngangen er en HC plass. er det virkelig så ille for dere andre som ikke lider av noen stort handikap å gå de meterene ekstra?

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke ille. Men det er ikke noen grunn til å gjøre det heller.

Jeg antar at du ikke har trådløs telefon, fjernkontroll til TVen eller sentrallås?

Men nå forsvarer jeg kun de tilfellene hvor du har stålkontroll på at du ikke er i veien for noen handicappede.

Å parkere utenfor et kjøpesenter medfører at hva som helst kan skje de timene du er inne og handler. Kanskje kommer det virkelig like mange rullestolbrukere som det finnes HC-plasser?

Du står ikke i minibanken 5 meter unna i dette kjøpesentereksemplet...

Et minibankærend er annerledes fordi du kan se bilen hele tiden, og kan flytte den umiddelbart. Du står med 100% sikkerhet ikke i veien for noen.

Og i mitt eksempel er ikke nærmeste parkeringsplass EN, men TO HC-plasser. Da har du margin også, hvis det kommer en handicappet mens du står i minibanken.

Og så til et annet innlegg:

blir vel som å stjele så lenge du vet motparten får dekket det av forsikring. Ulovlig er ulovlig uansett

Nei. Da stjeler du ikke bare fra offeret, men fra forsikringsselskapet.

Selv om du ikke liker forsikringsselskapet, og mener de har penger nok til å dekke tyveriet, er det galt å stjele fra noen som har forsikring. Dessuten får de høyere premie årene etter at du stjeler fra dem.

Endret av Gurin
Lenke til kommentar

Jeg er enig med Gurin i at det ikke er helt det store å stoppe i en handikappsone når en skal i minibanken fem meter unna klokken tre om natten, når området i tillegg er folketomt bortsett fra en og annen taxi. Hadde kanskje gjort det samme jeg, det avhenger litt av omringende faktorer. Ja, det er ulovlig. Nei, jeg ville absolutt ikke gjort det på dagtid. Nei, jeg har ikke som vane å feilparkere, har heller aldri parkert på en handikappsone.

Jeg sammenligner et slikt lovbrudd (gjort om natten) med å kjøre litt for fort. Det hender det går i 90-100 enkelte steder når jeg kjører nedover 80-sonen på E39 mot Kristiansand, men jeg er ikke et dårlig menneske av den grunn.

Er også enig i at det er såkalt umoralsk å parkere slik på dagtid, men litt sunn fornuft må det gå an å ha. Det tar ofte ikke lange stunden før pekefingrene begynner å veive på dette forumet. Ang. poenget med å parkere 200 meter unna, fordi "så dårlig tid kan en ikke ha, det tar bare to minutter ekstra", så er det et godt poeng - hadde parkeringen skjedd, ja, på dagtid.

Gurin har muligens (feil)formulert seg slik i innleggene sine at en kan få inntrykk at han driter i parkeringsregler og handikappede generelt.

Man trenger forresten ikke lage ti høns ut av en fjær, tenker da på trådstarters eksempel med nazismen.

"Den analogien/sammenligningen der er så på viddene at du kunne godt spart deg. I denne kampsaken din, er det politikerene eller de handicapede som er nazistene?" er kverulering.

Endret av Olsenhower
Lenke til kommentar

Hvis man leser det første innlegget, står det ikke noe der om "midt på natten" og så videre. Spør du meg,driver trådstarter god gammeldags trolleteknikk for å "vinne" diskusjonen som har pågått i fire sider..

Så og si alle regler framstår som dumme, firkantede og urimelige hvis man bryter dem bare litt. Bare biiiitttelitt, og så i tillegg så pøser man på med argumenter hvorfor det ikke spiller noen rolle. Slik er det også med dette.

Alle regler skal ha en grense, ellers vil de bli nesten umulige å håndheve. Slik er det med HC- plasser også. Der er grensen at man ikke parkerer på dem.

Et annet eksempel i Norge er promillegrensen. Den er på 0,15. Jeg går ikke inn i en diskusjon der jeg vil argumentere for at det er latterlig, fordi 0,16 kan da ikke være noe farligere. Grensen er satt ett sted, og slik må det være.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...