nomore Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Ikke alltid.Tror ikke det er galt å f.eks. arbeide MOT nazismen i år 1939-45... Man må selvsagt se an de politikerne som har laget loven. Lovene er jo tross alt skrevet av mennesker, gjerne i en tid med en helt annen hverdag enn nåtiden. Den analogien/sammenligningen der er så på viddene at du kunne godt spart deg. I denne kampsaken din, er det politikerene eller de handicapede som er nazistene? Eg synes du bare skal innse det. Du har din mening, eg har min mening, og andre har sin mening igjen. Og på dette punktet ser det ikke ut som om vi blir enige. Du lar deg ikke overbevise om at du ikke burde parkere på en HC plass og du kommer nok til å gjøre det uansett. Så hvorfor diskutere det og slenge rundt på tåpelige argumenter som miljøvern og sammenligne seg med de som kjempet mot nazistene? Eg lar meg ikke overbevise om at det er OK så lenge du ikke ser en som trenger HC plassen. Det er ulovlig, plassene er der av en grunn og det er allment akseptert at man ikke parkerer der så lenge man ikke har tillatelse. Og de tre grunnene der forsvinner ikke eller blir mindre viktige fordi du ikke gidder å gå over veien. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) Du skal selvsagt få gjøre som du vil. Det vil jeg og, sålenge de tre reglene er oppfyllt. Tror ikke engang de handikappede har noe imot det. De får uansett ikke vite det, da jeg alltid passer på å ikke stå i veien for dem. Jeg parkerer aldri HC utenfor kjøpesentre, kun de 3 minuttene hvert skuddår utenfor minibanken om natten. en gang hvert skuddår. Og jeg føler meg ikke som noen skurk. :-) Foreslår stengning, da de fleste argumentene er blitt brukt opptil 7 ganger nå. men takk for en endelig oppklaring: Det er galt å parkere der fordi det KAN komme 3 HCer og trenge de 3 plassene selv om jeg bare bruker et minutt. Hvis du virkelig mener det er realistisk at disse tre funksjonshemmede skal sjekke saldoen på minibanken midt på natten samtidig, så for all del, gå 300 meter ekstra om du vil. Men jeg liker å "leve farlig". Ha en fin dag. PS. jeg kaller ingen nazister. Leser du innlegget en gang til, ser du at jeg beviser at en lov ikke nødvendigvis kom på fax fra Gud, men kan være lite gjennomtenkt, forkortet for å spare papir (ingen "hvis...") eller direkte latterlig. Endret 13. januar 2008 av Gurin Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Jeg parkerer aldri HC utenfor kjøpesentre, kun de 3 minuttene hvert skuddår utenfor minibanken om natten. en gang hvert skuddår. Og jeg føler meg ikke som noen skurk. :-) Nei, på samme måte er det mange som drikker seg full 5 ganger i uken og ikke føler seg som en alkoholiker... Det er galt å parkere der fordi det KAN komme 3 HCer og trenge de 3 plassene selv om jeg bare bruker et minutt. Hvis du virkelig mener det er realistisk at disse tre funksjonshemmede skal sjekke saldoen på minibanken midt på natten samtidig, så for all del, gå 300 meter ekstra om du vil. Men jeg liker å "leve farlig". Sjansen for at det faktisk skjer en eller annen gang er stor. At du liker å leve farlig skjønner jeg sålenge det er på andres bekostning. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Det skjer ikke på andres bekostning, fordi det bare er en teoretisk mulighet for at de "andre" faktisk kommer. Også tre stykker, midt på natten? Det skjer bare ikke. Jeg parkerer bare hvis alle ledige, det vil si at det er en margin på 2 ledige HC-plasser. Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) Det skjer ikke på andres bekostning, fordi det bare er en teoretisk mulighet for at de "andre" faktisk kommer. Også tre stykker, midt på natten? Det skjer bare ikke. Jeg parkerer bare hvis alle ledige, det vil si at det er en margin på 2 ledige HC-plasser. Er det liksom noe som skal rettferdiggjøre handlingen din, at sjansen er liten for at du hindrer noen. Det med midt på natten, er det noe som du kom på i det siste for det var absolutt ikke krav i førsteposten din. Slutt å ro, og slutt å parker på hc-parkeringer. Edit: 3 stykker? I førsteposten din var det 1-2... Endret 13. januar 2008 av Zatuu Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Hjemme krangler du med naboene dine om parkering og når du er ute å kjører krangler du med handikappede folk om hc-parkering. Hva gjør du ute på byen når du er full ? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Hjemme krangler du med naboene dine om parkering og når du er ute å kjører krangler du med handikappede folk om hc-parkering. Hva gjør du ute på byen når du er full ? Genial observering. Eg la ikke merke til at det var den samme personen Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) Jeg krangler ikke med dem. De er jo ikke der. Det er 3 plasser. Når jeg parkerer der er det 2 ledige. Det kunne ikke falle meg inn å krangle med dem, men å anta at det kommer 3 stykker innen 3 minutter er å tro på julenissen. Og kommer de, flytter jeg bilen fortere enn du kan si "kake". Jeg er jo kun 5 meter borte og tar ut penger. PS. Drikker ikke. Og det var naboen som stod for alle spydighetene. Endret 13. januar 2008 av Gurin Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Ja, det er ulovlig. Nei, det er ikke umoralsk siden HC-plasser står ledige brorparten av tiden. Selvfølgelig er det greit så lenge du har stålkontroll på at du ikke står i veien for en som har rett på HC-plass. Hvis du har hindret en, som har rett på HC-plass, i å få HC-plass; først DA har du gjort noe galt og fortjener bot. Gir parkeringsvakten deg bot, fordi du står der selv om ingen HC-folk trenger plassen, har du også fortjent det. Parkeringsvakten gjør bare jobben sin etter beste evne og du har kommet i konflikt med jobbinstruksen hans/hennes. Det vil være å påføre parkeringsvakten feil i sin jobb ved å kreve at han/hun ikke gir deg bot. Man må se handlingen i sammenheng med konsekvenser før man avgjør om en handling er gal eller ikke, UANSETT hva lover/regler og moralen måtte si. At en slik tankemåte vil øke aksepten for slik "risky" uautorisert HC-parkering er en ting, men dette gjør likevel ikke noe så lenge ingen tar skade av det; dvs. at HC-folk ikke får HC-plass eller at parkeringsvakter ikke gjør jobben de er satt til. Ellers; parker med god samvittighet på HC-plass! Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Jeg krangler ikke med dem. De er jo ikke der.Det er 3 plasser. Når jeg parkerer der er det 2 ledige. Det kunne ikke falle meg inn å krangle med dem, men å anta at det kommer 3 stykker innen 3 minutter er å tro på julenissen. Og kommer de, flytter jeg bilen fortere enn du kan si "kake". Jeg er jo kun 5 meter borte og tar ut penger. PS. Drikker ikke. Og det var naboen som stod for alle spydighetene. 1-2 skriver du i førsteinnlegget ditt, altså godtar du at det kun er en plass ledig også. Du skriver ikke i førsteposten din at det er bare snakk om midt på natten. Så det er altså kun teoretisk mulig at det kommer 2 stk samtidig (kanskje sammen) som skal parker mens du er i minibanken? Og du bruker aldri over 3 minutter, for det er jo aldri kø vel? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) Det er tre plasser der for HC, eller 2 hvis alle HCene tilfeldigvis har minibuss. Det er ikke skillelinjer mellom dem plassene. Hvis det er kø, så sjekker jeg heller saldoen en annen gang. Faktum er at hvis jeg uansett må vente i kø, så taper jeg ikke tid ved å kjøre til biblioteket og parkere lovlig der. Det er som regel snakk om natten, da det er den eneste tiden på døgnet hvor jeg faktisk kan være 99.99999% sikker på at jeg er alene. Og jeg skrev jo tydelig at det kun er når jeg ikke plager de ekte HCene, at jeg parkerer der. Teoretisk mulig, og sannsynlig, er to ulike begrep. Vil du anse det som sannsynlig at du blir truffet av lyn 3 ganger i kveld? Nei. Men teoretisk mulig? Ja. Allikevel sitter du foran PCen, et elektrisk apparat som kan drepe deg ved lynnedslag. Faktum er at det kommer ikke 3 rullestolbrukere samtidig akkurat da. Det skjer bare ikke. Ikke på 3 minutter. Så jeg står ikke i veien for noen, garantert. Dette har jeg gjort et par ganger i mitt liv, tilfeldigvis på vei fra jobb en sen natt. Ingen biler passerte, og i hvert fall ingen handicappede som parkerte bak meg. Og det var god plass til dem, med mindre de kom i 2 turbusser. At noen mener det er prinsippiellt galt å bryte en lov, selv om omstendighetene gjør at ingen tar skade, så kan jeg respektere det. men om noen tar med i beregningen at man KAN stå i veien for en HC, da rister jeg på hodet. Det skjer en gang hver milliard år. Endret 13. januar 2008 av Gurin Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Morsomme bortforklaringer der.. spesielt denne: Faktum er at hvis jeg uansett må vente i kø, så taper jeg ikke tid ved å kjøre til biblioteket og parkere lovlig der. Så du deler deg selv i to du da, en parkerer bilen mens den andre du står i kø. Du skjønner at etter du har parkert bilen så må du fortsatt stille deg bakerst i køen som kanskje har blitt større... :!: Dette blir for useriøst og teit på grunn av masse bortforklaringer, diskusjonen stopper her for min del Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Det er ingen selvfølge at køen faktisk vokser. Gjør den ikke det, holder argumentasjonen min. Jeg vil jo uansett ikke parkere HC hvis det er kø, samme om den vokser eller ikke. Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) Hvorfor i all verden diskuterer dere hvorvidt en handling blir mer "gal" etter hvor lenge handlingen pågår? Ingen skade er mer eller mindre skjedd selv om man står på HC-parkering rett under 3 minutter, eller rett under 120 minutter for den saks skyld. Gurin trenger aldeles ikke å forsvare tiden han bruker på å oppta en HC-plass! Han kan stå der i evigheter uten å ha gjort noe galt/feil. Sannsynligheten for at en HC-person trenger plassen øker selvsagt proporsjonalt med tiden, men fortsatt er det ikke galt å parkere på en HC-plass så lenge ikke en HC-person trenger plassen. Handlingen blir dermed bare gal på det abstrakte plan ved at den strider mot lover/normer, og det gjør jo ingenting. Endret 13. januar 2008 av J-Core Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Hvorfor i all verden diskuterer dere hvorvidt en handling blir mer "gal" etter hvor lenge handlingen pågår? Ingen skade er mer eller mindre skjedd selv om man står på HC-parkering rett under 3 minutter, eller rett under 120 minutter for den saks skyld. Gurin trenger aldeles ikke å forsvare tiden han bruker på å oppta en HC-plass! Han kan stå der i evigheter uten å ha gjort noe galt/feil. Sannsynligheten for at en HC-person trenger plassen øker selvsagt proporsjonalt med tiden, men fortsatt er det ikke galt å parkere på en HC-plass så lenge ikke en HC-person trenger plassen. Her blir det en stor diskusjon om hva som er rett og galt. Faktum er at det bryter loven. Ferdig med det. Handlingen blir dermed bare gal på det abstrakte plan ved at den strider mot lover/normer, og det gjør jo ingenting. I den siste setningen der viser du så lite respekt for lovverket at det er skremmende. Det er den type holdninger som eg er redd slike "små" regelbrudd fører til og det er overhode ikke bra for et samfunn bygget på et lovverk, moral og respekt at det er slik/får lov til å bli slik. Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Hvorfor i all verden diskuterer dere hvorvidt en handling blir mer "gal" etter hvor lenge handlingen pågår? Ingen skade er mer eller mindre skjedd selv om man står på HC-parkering rett under 3 minutter, eller rett under 120 minutter for den saks skyld. Gurin trenger aldeles ikke å forsvare tiden han bruker på å oppta en HC-plass! Han kan stå der i evigheter uten å ha gjort noe galt/feil.Sannsynligheten for at en HC-person trenger plassen øker selvsagt proporsjonalt med tiden, men fortsatt er det ikke galt å parkere på en HC-plass så lenge ikke en HC-person trenger plassen. Her blir det en stor diskusjon om hva som er rett og galt. Faktum er at det bryter loven. Ferdig med det. Handlingen blir dermed bare gal på det abstrakte plan ved at den strider mot lover/normer, og det gjør jo ingenting.I den siste setningen der viser du så lite respekt for lovverket at det er skremmende. Det er den type holdninger som eg er redd slike "små" regelbrudd fører til og det er overhode ikke bra for et samfunn bygget på et lovverk, moral og respekt at det er slik/får lov til å bli slik. Selvsagt har jeg liten respekt for en lov man kan bryte uten at det forekommer noen skader; Så lenge en lovbryter har 99,9% kontroll på at ingen skade skjer, og hvis skaden som potensielt kan skje er veldig liten i alvorlighetsgrad. Hva skjer hvis man bryter loven i dette tilfellet da? Bryter samfunnet sammen? Nei. Er det respektløst overfor HC-folk? Nei; HC-parkeringsplasser er ledige brorparten av tiden. Det må i såfall heller være respektløst overfor vanlige folk hvis HC-folk seriøst mener at en HC-plasser skal stå ledige i ukesvis uten at noen bruker dem, andre en HC-folk, bare fordi det er en HC-parkeringsplass. Spør en HC-person om hva han synes om at noen bruker HC-parkering hvis ingen HC-folk trenger den for øyeblikket. Er det umoralsk? Moral er relativt, og heldigvis er min moral bygget på logikk. Ergo, svaret blir nei. Jeg ser gjerne at du utdyper hvorfor du mener at brudd på akkurat denne loven er skadelig for et samfunn. Det virker som om du tror at jeg mener det er bra at man generaliserer holdningen overfor denne loven til å gjelde for alle lover, noe som ikke er tilfellet. En normal oppegående person er i stand til å se nyanser og skjønner at dette vil være destruktivt for et samfunn. Vi skal altså ikke diskutere holdningen overfor denne og andre lover, men i hvilken grad det er galt å bryte akkurat denne loven. Argumenter som; "Det er galt fordi det bryter med loven." er ikke gyldige, siden det ikke dermed, som en direkte følge, følger gale/negative konsekvenser, selvom man bryter loven. Det eneste som i utgangspunktet er galt er at loven brytes, for lover skal jo følges fordi de er lover? Det er aldeles ikke nødvendig å følge en lov til alle døgnets tider når den som oftest ikke vil ha noen funksjon eller hensikt. Gjett hva; Det er lov å tenke selv! Noe som tydeligvis Gurin har gjort når han etter omstendighetene har vurdert alvorlighetsgraden av det potensielle lovbruddet sitt, og likvel brutt loven. Gurin fulgte ikke loven fordi det var en lov, og det burde ingen andre heller gjøre. Forstår man bakgrunnen for loven kan man med sunn fornuft og logikk bryte loven. At man overholder en lov for lovens skyld er tullball! E.O.D. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Jeg synes handicapplasser er noe tull. Som regel er de utenfor store butikker eller senter. Og hvis den handicappede ikke er i stand til å gå 50 meter til inngangen, vil de heller ikke være i stand til å traske rundt i butikken. Og når ble det en menneskerettighet å få gå i butikken? De burde parkere hvor det er ledig som alle andre folk. Men det skal sies at jeg skjeldent parkerer på HC. Men jeg har et sted hvor jeg bevist parkerer på HC. Og det er Biltema. Det er et stort varehus som nesten bare har materiell til praktiske gjøremål. Og på vår Biltemabutikk er det ikke mindre enn 4 HC plasser vedsiden av hverandre. Hva er oddsen for at det kommer 4 HCer på en gang som skal inn å kjøpe fiskestenger, verktøy og sykler? Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Jeg synes handicapplasser er noe tull.Og når ble det en menneskerettighet å få gå i butikken? De burde parkere hvor det er ledig som alle andre folk. Og dette "genialet" innlegget legges herved til følgende andre flotte kommentarer hørt fra andre: - Hvorfor må folk med barnevogn brukes bussen i rushtid ? - Hvorfor må gamle folk være så trege med å betale i kassa når det er kø ? Selv lurer jeg på hvorfor kvinner blir jevnlig voldtatt på toalettet på Scottman pub når det står billige og pågående Nigeriahorer rett utenfor døra ? Jeg bare nevner noen av de store daglige mysteriene i livet.. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 Handikapplasser er ikke noe tull. Det som er tull, er at de skal bli sett på som Hellige. J-Core er flinkere til å ordlegge seg enn det jeg er, men vi er 100% enige. Yngvejos: Handikappede kan lett bevege seg rundt i butikker når disse er tilrettelagt for det. Men det finnes mange ulike handikapp. Noen kan gå 5 meter før de er utslitt (jeg kjenner noen sånne) mens andre kan kjøre flere kilometer i en elektrisk rullestol. Alle disse har lovfestet rett til å¨parkere nærmest mulig varehus og butikker. Hva Hva Andy Capp gjør på Biltema er hans sak, ikke din. Kanskje han er møbelsnekker? En nær slektning jobbet med treskjæring hele sitt liv, selv om han på slutten knapt kunne gå. Han hadde riktignok ikke bil, men mange har det. Biltema er det rette stedet for verktøy. Mange handicappede lever på trygd, og har god tid til hobbyer. Det gir livet mening. Poenget er at hvis du har kontroll på at du ikke står i veien for disse menneskene, kan du bruke HC-plassen. Det trenger ikke å stå i noen lovbok. Det er fullt mulig å tenke. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Yngvejos: Handikappede kan lett bevege seg rundt i butikker når disse er tilrettelagt for det. Men det finnes mange ulike handikapp. Noen kan gå 5 meter før de er utslitt (jeg kjenner noen sånne) mens andre kan kjøre flere kilometer i en elektrisk rullestol.Alle disse har lovfestet rett til å¨parkere nærmest mulig varehus og butikker. Jeg ser ikke at de har rullebånd som handicappede kan stå på inni butikkene. Greier man å forflytte seg inni en butikk, greier man like godt å forflytte seg på en asfaltert plass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå