nomore Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Noen sa at folk parkerer der mens de er på kafe og spiser, samtidig som de "følger med". Det er ikke det jeg gjør. Det var ikke det eg mente heller, det var mer som en, digresjon innen emnet. Jeg mener det bokstavlig når jeg sier 3 minutter i minibanken. Jeg går ikke inn noe sted. Og jeg gjør det bare midt på natten (jobber spesielle skift) Om dette er ulovlig, så er det fordi loven er veldig firkantet. Det er på ingen måte umoralsk, med mindre man ser på lovbruddet i seg selv som umoralsk.Hvorfor skulle det være umoralsk? Sannsynligheten for å være i veien for noen er NULL. Er det fordi dekkene mine sliter unødig på det rullestol-symbolet som er malt på plassen? Det koster kanskje kommunen 0.5 øre i veimaling hver gang jeg parkerer der. OK, vi har slått fast at en vakt KAN finne på å gi bot for noe sånt. Men det spørs hvor mange vakter man vil finne på en søndag klokken 0300 om morgenen. Dette er ikke mer umoralsk enn å ha sex med lyset påslått i Alabama (gammel lov som ikke brukes). Ja, loven er firkantet i mange tilfeller. Men den er det av flere grunner. Kan du tenke deg hvor mye ekstra arbeid politiet hadde fått dersom loven hadde flere hvis-om-og-men enn den allerede har? At du sliter unødvendig på parkeringsplassoppmerkingen er ikke et tema. Og hadde det vært det så koster det det kommunen langt mer en 0,5 øre. Litt gangsyn må du vel selv om du prøver å forsvare saken din. Spørsmålet ditt var ikke hvor stor sannsynlighet det var for å treffe på en parkeringsvakt kl 3 på en søndags morgen, det var hvilken myndighet de har. Og myndigheten er klar. Kommunens parkeringsvakter kan gi bot/beordre borttauing dersom man bryter parkeringsbestemmelsene på kommunal grunn. Privateide parkeringsvakter kan gjøre det samme på privateide parkeringsplasser/hus. Et brudd på parkeringsbestemmelsene er å parkere på en handikappplass uten tillatelse. Punktum. Kan man treffe på en hyggelig vakt? Naturligvis, men eg ville ikke tatt tjangsen på det. Om det er lov å ha sex i en stat i USA med eller uten lys er vel utenfor temaet skulle eg tro. Og eg vil tro at denne ikke følges nettopp fordi det er bortkastede ressurser å håndheve loven. Men i følge min moral så vil det ikke være moralsk forkastelig å ha sex med noen hverken om lyset var av eller på. Så egentlig har du fått svar på de to spørsmålene du har, samt innspill. Det som derimot er moralsk forkastelig, er å parkere på en sånn måte at det medfører påkjenninger for dem som har rett på plassen. Men dette forutsetter blant annet at det kommer en bil med parkeringstillatelse, og det vet jeg med astronomiskl presisjon at IKKE forekommer i løpet av 3 minutter en søndags natt ved minibanken. Så hva er da problemet? Eg vil tippe, men atronomisk pressisjon, at det er ganske mange andre tomme parkeringsplasser akkurat i dette tidsrommet? Hva pokker er da problemet med å parkere der? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) Hvis du må kjøre og gå langt for å bruke disse lovlige plassene. Jeg kan gå så langt som å vedta boten om jeg får en- -fordi den uniformerte bare gjør jobben sin på samme firkantede måten som han har ordre om. Men jeg kan ikke se at det er galt. Det ER ikke galt. Slite på asfalten gjør du uansett hvor du parkerer. Men mest slitasje kommer fra de som kjører rundt bygget når det er fem ledige HC-plasser rett ved minibanken. Jeg mener at man kan tenke, bruke huet i hvert enkelt tilfelle. Ulovlig er ikke alltid det samme som galt. Andre er prinsippiellt imot å bryte en lov, selv om den er meningsløs. Jeg kan respektere dem, om de respekterer meg. Endret 13. januar 2008 av Gurin Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Hvis du må kjøre og gå langt for å bruke disse lovlige plassene.Jeg kan gå så langt som å vedta boten om jeg får en- -fordi den uniformerte bare gjør jobben sin på samme firkantede måten som han har ordre om. Men jeg kan ikke se at det er galt. Det ER ikke galt. Slite på asfalten gjør du uansett hvor du parkerer. Men mest slitasje kommer fra de som kjører rundt bygget når det er fem ledige HC-plasser rett ved minibanken. Jeg mener at man kan tenke, bruke huet i hvert enkelt tilfelle. Ulovlig er ikke alltid det samme som galt. Andre er prinsippiellt imot å bryte en lov, selv om den er meningsløs. Jeg kan respektere dem, om de respekterer meg. Joda, eg er enig i deg med mye. Men eg klarer ikke å se for meg en parkeringsplass kl 03 på en søndagsmorgen hvor det kun er hc-plasser ledig. Bilde? Tegning? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) Har ikke noe bilde. Men i Sandnes er det et postkontor uten egen parkeringsplass. Det er plass til at 3 handicappede parkerer i veikanten, omtrent som i en busslomme. Minibanken er rett rundt hjørnet. Den som parkerer HC trenger kun å gå 4 meter, og bilen er i synsvidde hele tiden. Er du ikke handicappet, må du kjøre 2-300 meter gjennom to rundkjøringer (en hver vei)for å snu, og parkere på motsatt side av gaten ved biblioteket. Det er også en slags busslomme, men den er 3 ganger så stor og begrenset til 15 minutter. Den er for "oss andre". Når det er 10 minutter mellom hver bil som passerer denne gaten, hva er da oddsen for at 3 handicappede biler kommer i formasjon for å parkere på 3 HC-plasser utenfor et stengt postkontor? NULL! Det er selvsagt ikke umulig å kjøre 2-300 meter ekstra gjennom 2 rundkjøringer, parkere på motsatt side av gata, og deretter krysse gaten 2 ganger. Men det er ikke noe jeg gjør frivillig hvis alle HC-plassene er ledige. Hvis jeg derimot skal INN i postkontoret på en tid på døgnet at det er realistisk at en HC-person kan få bruk for plassen sin, da kjører jeg til biblioteket for å parkere. Endret 13. januar 2008 av Gurin Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Altså, argumentasjonen din faller jo på sin egen urimelighet. "Den som parkerer HC trenger kun å gå 4 meter, og bilen er i synsvidde hele tiden." - Om du parkerer på andre siden av gata er den fortsatt innen synsvidde? Man må jo snu seg, men det må jo alle. Snakker om du tyveri og lignende er det jo likt. Selv om de som parkerer på HC-plassen har kortere vei til bilen så bruker de også lengre tid på det. "Det er også en slags busslomme, men den er 3 ganger så stor og begrenset til 15 minutter. Den er for "oss andre"." - Det du skal gjøre sier du jo selv tar bare 3 minutt. Problemet er jo da løst. "Det er selvsagt ikke umulig å kjøre 2-300 meter ekstra gjennom 2 rundkjøringer, parkere på motsatt side av gata, og deretter krysse gaten 2 ganger. Men det er ikke noe jeg gjør frivillig hvis alle HC-plassene er ledige." - Men som du selv sier "Når det er 10 minutter mellom hver bil som passerer denne gaten," så er jo rissikoen for å bli påkjørt astronomisk liten. At du må bruker 1 minutt på ekstra kjøring er bare syting. Når du kommer kjørende i denne gaten så skal man som oftes tilbake samme vei uansett, eller videre. Man må jo da igjennom minst en av disse rundkjøringene uansett. Igjen, syting. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) Som sagt; å parkere ved biblioteket er ikke verdens ende. Men allikevel fullstendig bortkastet tid. Biblioteket er ikke bare på motsatt side av gaten, men også et godt stykke bortenfor. Derfor mister du bilen av syne. Du bruker mye lengre tid på gåturen enn på å ta ut penger. Dette blir bare for dumt. Som sagt ville jeg vedtatt boten, men det er ikke noe galt i det jeg gjør. FORUTSATT at jeg ikke står i veien for en handicappet. Endret 13. januar 2008 av Gurin Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Som sagt ville jeg vedtatt boten, men det er ikke noe galt i det jeg gjør.FORUTSATT at jeg ikke står i veien for en handicappet. Du kan potensielt være i veien for en handicapped, dermed bryter du loven, enkelt å greit. Vet ikke hvilken verden du lever i men i den normale verden er det galt og forbudt og parkere på hc-plasser uansett hvordan man vrir og vender på det ... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Eg regner med at en av disse kartene viser gaten du må parkere i? Amfi Senteret - i følge søk på nettet ligger postkontoret du snakker om her, men er usikker Postens minibank i nærheten - er det denne du mener? Og dersom det er kun minibank du er på jakt etter kan hvilken som helst av de nummererte punktene på dette kartet hjelpe deg. Vi har jo snakket om hvor lite sannsynlig det er at du møter på en parkeringsvakt kl 3 en søndagsmorgen. Dersom du parkerer i nærheten av Amfi-senteret, eller i Sandnes-sentrum i det hele tatt, så er det langt i fra hverken folketomt eller fritt for politi på dette tidspunktet. Parkeringsvakter er det kanskje ikke, men politi er det hvertfall. Såpass mye har eg vært i Sandnes på det tidspunktet i mine yngre dager. Og for å ikke nevne så mye personer det er rundt sentrum på den tiden så ville eg hvertfall unngått å parkere der i det hele tatt. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) Det er ikke nødvendig å vri og vende på det faktum at det garantert ikke kommer 3 handicappede på 3 minutter mens jeg tar ut penger om natten. Det sier seg selv. Ja, jeg vet det er ulovlig. Men jeg kan ikke fatte at det skulle være noe galt med det. Det nederste bildet gjenkjenner jeg ikke, men det øverste er godt. Bibliotekets parkering ser du nederst til venstre i bildet. Lenger oppi gata ser du en bro. Parkeringa til minibanken er rett over den broa. Det kan være så ulovlig det bare vil. Det er fortsatt ikke galt hvis jeg vet med stor sikkerhet at ikke 3 handikappede biler kommer i formasjon for å parkere akkurat der. Og skulle denne trioen komme, flytter jeg bilen min. Jeg er max 5 meter unna. Endret 13. januar 2008 av Gurin Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) Det er ikke nødvendig å vri og vende på det faktum at det garantert ikke kommer 3 handicappede på 3 minutter mens jeg tar ut penger om natten. Det sier seg selv.Ja, jeg vet det er ulovlig. Men jeg kan ikke fatte at det skulle være noe galt med det. Det nederste bildet gjenkjenner jeg ikke, men det øverste er godt. Bibliotekets parkering ser du nederst til venstre i bildet. Lenger oppi gata ser du en bro. Parkeringa til minibanken er rett over den broa. Det kan være så ulovlig det bare vil. Det er fortsatt ikke galt hvis jeg vet med stor sikkerhet at ikke 3 handikappede biler kommer i formasjon for å parkere akkurat der. Og skulle denne trioen komme, flytter jeg bilen min. Jeg er max 5 meter unna. galt er en subjektiv mening og dermed helt urelevant her. du syntes ikke det er galt. jeg kan ikke se problemet med å parkere på andre siden av veien å gå litt lengre. ulovlig er derimot fastsatt mot et bestemt regelverk man har godtatt å følge når man går inn for å ta førerkortet og som du godtar når du kjører bil i norge. moral og rett og galt henger sammen som en personlig oppfatning og for mange forbindes disse med å følge loven er moralsk riktig, det er også vanlig av rettsystemet satt en forbindelse mellom følge loven og det å være moralsk. men det er totalt urelevant. det som skjer i denne saken nå er at vi har bekreftet hva loven sier og hvordan den egentlig skal håndheves, vi har også (meg inkludert) gitt deg vår mening om saken og du sitter nå med din personlige mening (som du har all rett til å ha) og sier du er ikke enig i våre meninger. så denne tråden er blitt egentlig litt meningsløs da vi neppe klarer å forandre ditt syn på saken. og hva er galt med å gå et par hundre meter? har du dårlig kondis? Endret 13. januar 2008 av stich_it Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Å gå et par hundre meter ekstra er fullstendig bortkastet tid. Jeg laget tråden for å høre hva andre mener, og jeg har fått svar. Jeg lurer bare på hvor det blir av alle de idiotene som parkerer der midt på dagen mens de handler. Er ikke de registrert på Diskusjon.no? Moral kan være så subjektivt det bare vil. Å kjøre 300 meter ekstra sliter på miljøet. Noen vil kalle det umoralsk. Eller å ha bil i det hele tatt. Eneste grunnen til at det er forbudt, er at lovboka ble dobbelt så tykk (og tung å bære) hvis den inneholdt en sunn porsjon med "Hvis". Det er enklere å totalforby noe, enn å utarbeide regler for når det er OK å bruke HC-plassen. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Å gå et par hundre meter ekstra er fullstendig bortkastet tid.Jeg laget tråden for å høre hva andre mener, og jeg har fått svar. Jeg lurer bare på hvor det blir av alle de idiotene som parkerer der midt på dagen mens de handler. Er ikke de registrert på Diskusjon.no? Moral kan være så subjektivt det bare vil. Å kjøre 300 meter ekstra sliter på miljøet. Noen vil kalle det umoralsk. Eller å ha bil i det hele tatt. Eneste grunnen til at det er forbudt, er at lovboka ble dobbelt så tykk (og tung å bære) hvis den inneholdt en sunn porsjon med "Hvis". Det er enklere å totalforby noe, enn å utarbeide regler for når det er OK å bruke HC-plassen. det er bortkastet tid å stå i kø for å få handlet det er også bortkastet tid å kjøre på jobb. betyr det at du kun skal handle vis butikken er tom og du skal bo på jobb? 300 meter sliter på miljøet ja selvfølgelig gjør det det men det er da vitterlig så lite at det argumentet kan ikke brukes. hvis bilen din bruker 1 liter mila så vil den bruke 0.1 på en kilometer og siden dette er 1/3 KM så bruker du 0.033liter på den kjøringa i teorien. det er 33 centiliter. som igjen kan oversettes til en 1/10 glass Cola. hvis dette kan i teorien kan oversettes til 200 gram co2 for en liter så må du gjøre samme regnestykke der også og da blir svaret ca 7 gram co2. hvis du virkelig er så opptatt av miljøet bør du begynne å sykle det er ikke total forbudt å parkere der. det er plasser som er reservert folk med handikap som gjør at de ikke kan(bør gå like langt som oss som ikke er handikapet. det finnes en veldig enkel måte å regulere dette du spør om på. de kan bruke et skilt som settes under med klokkeslett på, du kan jo sende inne forslag til kommunen om at de kan gjøre det. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) Å kjøre på jobb er bortkastet hvis du bor 5 meter unna og du tar deg en tur på 200 meter hver morgen og kveld bare fordi du liker å kjøre. Å stå i kø i butikken er bortkastet tid hvis kassen ved siden av er ledig. PS. Hvis jeg parkerer ved biblioteket, må jeg slå av motoren og låse døra. Det sliter på selvstarteren, tenningslåsen, dørlåsen osv... OG jeg kommer senere hjem. Det er ingen grunn til å ta denne omveien. Den eneste som gjør noe galt, er den som parkerer sånn at det medfører ulempe for andre. Vet du med 100% sikkerhet at du ikke står i veien for andre, vær så god parker. Poenget er at du SKAL være sikker. Å parkere i 3 minutter på en av 3 ledige HC-plasser anses som sikkert nok, midt på natten. Derimot liker jeg ikke folk som parkerer HC mens de går inn i et kjøpesenter. Selv da er muligheten for at det kommer en HC liten, men det KAN tenkes at du står i veien for ham hvis han kommer. Endret 13. januar 2008 av Gurin Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Det er ingen grunn til å ta denne omveien. Det er ingen lovlige parkeringsplasser nærmere Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Hadde det vært det, hadde jeg selvsagt parkert der i stedet. Men jeg har ikke et sånt paragrafrytter-forhold til loven. Noen lover KAN brytes under enkelte omstendigheter. Det er ikke galt, selv om en parkeringsvakt som jobber på provisjon kan finne på å bøtelegge deg for det. Jeg sier ikke at han gjør noe galt heller. Han kan ikke vite, og jeg kan ikke bevise at jeg kun skulle i minibanken. Men jeg er villig til å ta sjangsen på at ingen vakter er til stede på det tidspunktet. Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Ja, jeg vet det er ulovlig. Men jeg kan ikke fatte at det skulle være noe galt med det. De setningene forklarer seg selv vil jeg tro :!: Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) På samme måte som at det er ulovlig å ligge med sin egen kone med taklys på, i Alabama? Ja for all del... 99% av befolkningen i Alabama må være kriminelle. Hvis vi nå later som om jeg var i alabama, og innrømmet å ligge med min kone med taklys på. Ville dere da si at jeg gjorde noe umoralsk, og at moralen min er subjektiv og irrelevant? Av hvilken grunn er det galt å parkere HC når du vet garantert at det ikke er til sjenanse? Er det fordi Gud ser deg? Er det pga at det KAN komme 3 handicappede i formasjon i løpet av 3 minutter? Oddsen er jo 6783465 til 1, men det KAN jo skje... Eller får man dårlig karma av det? Endret 13. januar 2008 av Gurin Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Hvis vi nå later som om jeg var i alabama, og innrømmet å ligge med min kone med taklys på. Ville dere da si at jeg gjorde noe umoralsk, og at moralen min er subjektiv og irrelevant? Ikke helt samme sak men faktisk ja, å ikke respektere lover og regler i andre land er galt og umoralsk uansett bakgrunn. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Er det pga at det KAN komme 3 handicappede i formasjon i løpet av 3 minutter? Oddsen er jo 6783465 til 1, men det KAN jo skje... den ja Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) Ikke alltid. Tror ikke det er galt å f.eks. arbeide MOT nazismen i år 1939-45... Man må selvsagt se an de politikerne som har laget loven. Lovene er jo tross alt skrevet av mennesker, gjerne i en tid med en helt annen hverdag enn nåtiden. Et litt villt eksempel, men med samme poeng som å parkere på HC-plassen når ingen andre trenger den. Poenget er at en lov kan ha svakheter, være laget av et regime som vil sine innbyggere vont, eller politikere som ikke har sett alle mulighetene an. I dette tilfellet gadd ikke politikerne å føye til de 3 reglene jeg laget i post 1. Enten fordi det kostet for mye å male opp rullestolsymbolet på parkeringsplassen hvis den ble mye brukt, eller, mer sannsynlig: Bokstavene H, V, I og S var utslitt på skrivemaskinen de brukte. PS. Stich_it: Da flytter jeg bilen. Jeg står 5 meter unna den. Denne underlige formasjonen kommer kanskje en gang hvert million år, og i hvert fall ikke om natten på en f.eks. torsdag. Så lenge lever jeg neppe. Endret 13. januar 2008 av Gurin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå