Mannen med ljåen Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Hallo folkens! Noen innspill angående handicap-parkering hadde vært hyggelig. Jeg parkerer gjerne på en handicap-plass hvis: * Det er minst 1-2 ledige rett ved siden av * Ærendet mitt er så kort at jeg ikke slipper bilen ut av syne (minibank) * Det er vesentlig lengre å kjøre til en vanlig parkeringsplass. * Jeg tar ikke den handicapp-plassen som er mest praktisk, i tilfelle det kommer en handicappet person som vil ha den selv. Hva sier loven om å parkere der? Som sagt gjør jeg det KUN når jeg vet 101% sikkert at jeg ikke medfører ulempe for en ekte handicappet bilist. Men vil en parkeringsvakt med en IQ på 37 kunne gi meg en bot for det? Jeg lurer også på hva slags myndighet en parkeringsvakt har. Selvsagt kan han ta meg hvis jeg står på en plass i byen uten å betale. Men hva med ulovlige parkerte biler i et kryss eller midt på rådhusplassen? Hvem har myndighet der? Er det kun ekte purk, og ikke disse kjøpesentervaktene, som kan gjøre noe der? Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Parkeringsvakter kan finne på mye faen, men husk nå at hvis p-plassen ikke er utleid via et parkeringsselskap f.eks citypark er det ingen som sjekker den plassen. Ta f.eks din lokale matvarebutikk eller senter, der kan de vel strengt tatt ikke gjøre noe med det. Minus å få bilen din tauet da, men hvis du er rask er det ikke en fare for det. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2008 Jeg parkerer ikke ulovlig hvis jeg ikke kan se bilen hele tiden, og det garantert ikke er til sjenanse for noen. Unntaket er den lokale REMA 1000 og liknende. Der kan jeg gjerne parkere hvis jeg har ærender andre steder, samme hvor mange timer det måtte ta. Men bare hvis det er så lite folk der at alle får plass likevel. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Jeg parkerer gjerne på en handicap-plass hvis:* Det er minst 1-2 ledige rett ved siden av Du parkerer ulovlig. I beste fall får du kunparkeringsbot. I værste fall også bortteving. Uansett Det du gjør er ulovlig og mot all moral. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2008 (endret) Jeg mente hvis ALLE kriteriene i listen er oppfyllt. Ikke bare ett. Skulle likt å se dem hente kranbil mens jeg er borte i minibanken 3 minutter... Endret 12. januar 2008 av Gurin Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Enda mer parkering, ser jeg... Jeg har kjørt bil i 31 år. Jeg har ikke en eneste gang parkert på en handicap- plass. Aldri. Har ikke ramlet meg inn engang. Synes ikke det finnes en eneste unnskyldning. Måtte du bli bøtelagt saftig så ofte som mulig. 1 Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Et senter ved hjemstedet mitt hadde fått mange klager fra folk som faktisk trengte de plassene, unnskyldningene var de du kom med, de skulle jo bare stoppe der i et par minutter. De svarte med å begynne å taue vekk bilene, selv om eierene kom tilbake. Enkelt og sannsynligvis effektivt for å få folk til å lære. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Lite saklig å ønske vedkommende alt vondt i verden fordi han parkerer der han vil, du kan fint dele ditt standpunkt på saken uten å gå til personangrep. Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 * Det er vesentlig lengre å kjøre til en vanlig parkeringsplass.Hvis du er såpass invalid at du ikke greier å gå noen hundre meter, burde du kansje fått deg et slik handicap skilt å ha i vinduet ? Lenke til kommentar
hean Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Hva sier loven om å parkere der?Som sagt gjør jeg det KUN når jeg vet 101% sikkert at jeg ikke medfører ulempe for en ekte handicappet bilist. Men vil en parkeringsvakt med en IQ på 37 kunne gi meg en bot for det? For meg høres det ut som du har dårlig samvittighet og prøver å få en slags aksept på forumet for det du gjør, altså noe som er ulovlig. 1-2 ledige plasser ved siden av inkluderer også kun en plass, kommer det noen i neste sekund og tar den lovlig må kanskje en med handicap parker laaangt unna. Det er umoralsk, ulovlig og ikke noe bare en parkeringsvakt med IQ på 37 kan gi deg bot for, det kan alle med god samvittighet ... Håper bare de tar flere som gjør slikt i fremtiden ... bot på 400-500 kr synes jeg er for lite, burde være ett par lapper! Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Lite saklig å ønske vedkommende alt vondt i verden fordi han parkerer der han vil, du kan fint dele ditt standpunkt på saken uten å gå til personangrep. Hvis det var meg du siktet til, så synes jeg du tar hardt i, eller har et litt snevert syn på hva som er alt vondt i verden. Men OK, jeg kan gjerne presisere. Jeg synes det er helt greit at friske folk som tar handicap- plasser får bot. Hver eneste gang, for min del. Og det gjelder ikke kun trådstarter. Gjelder alle som gjør noe så usselt. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Å parkere på handikapplasser dersom det ikke er rettmessig er en uting å gjøre uansett. Når man tenker slik du gjør trådstarter så gjør ikke parkeringen din så mye fra eller til. Muligheten for at du tar plassen i fra noen andre som virkelig trenger den er nok snever dersom "kriteriene" dine oppfylles. Men det er ikke der problemet ligger. I et sivilisert samfunn basert på lover og regler så er grunnelementet likhet for loven for alle. Dersom det skal være rettferdig. Når det blir allment akseptert med praksisen til trådstarter så er det flere som gjør det. Terskelen synker og muligheten for at en handikappet person ikke finner en ledig plass øker drastisk. Samtidig blir det urettferdig ovenfor resten av samfunnsborgere som faktisk følger de reglene som er vedtatt. Hvorfor skal det være greit for deg å parkere der men ikke resten av oss? Eg ser flere som gjør som trådstarter daglig, og kan til tider irritere meg over det der og da. Her eg bor er det sjeldent mer enn en handikapplass men like fullt er det folk som parkerer der for "småærend". Utenfor kafeen hender det titt og ofte at folk parkerer på en slik plass og går inn for å spise mens de "følger med". Sjeldent at det hjelper. Hadde det ikke vært for at eg bor på et lite sted og det tar kranbilen min 30 minutt å komme ut så hadde eg ringt ganske ofte(ikke bare pga dette, men folk pakerer som noen idioter her). Mao, eg har ingen symapti for de som blir tatt for denne type "lovbrudd". Lenke til kommentar
Runar Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Jeg parkerer gjerne på en handicap-plass hvis:* Det er minst 1-2 ledige rett ved siden av Hva er da problemet med å bruke en av de ledige plassene rett ved siden av? Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Jeg synes det er helt greit at friske folk som tar handicap- plasser får bot. Hver eneste gang, for min del. Og det gjelder ikke kun trådstarter. Gjelder alle som gjør noe så usselt. 110% Enig her !!! Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Jeg parkerer gjerne på en handicap-plass hvis:* Det er minst 1-2 ledige rett ved siden av Hva er da problemet med å bruke en av de ledige plassene rett ved siden av? Fordi det er handicap-plass det også Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Jeg lurer også på hva slags myndighet en parkeringsvakt har.Selvsagt kan han ta meg hvis jeg står på en plass i byen uten å betale. Men hva med ulovlige parkerte biler i et kryss eller midt på rådhusplassen? Hvem har myndighet der? Er det kun ekte purk, og ikke disse kjøpesentervaktene, som kan gjøre noe der? vel det er en parkeringsvakt, som da tilsier at de håndhever loven ovenfor alle som har parkert i det området som de patruljerer. har selv fått bot for å stå for nærme et gangfelt(jeg la rett og slett ikke merke til det) av en parkeringsvakt. kjøpesentervakt? er ikke det private vaktselskaper stort sett det? private parkeringselskaper og lignende kan selv håndheve parkeringsbestemmelser på sin egen grunn(slik jeg forstår det). ellers i byen er det kommunens parkeringsvakter som håndhever loven. og såpr du meg ang handikappet parkering og du som ikke handikappet parkerer der. det er ulovlig uansett hvor lenge du står der og uansett hvilken grunn med mindre det er en nødsituasjon eller du frakter en med handikapp som tilsier at du har lov å parkere der. i min mening er det den eneste parkeringsovertredelsen der det burde klampes så bilen blir stående til noen kan taue den, forelegg på 2000 og 2 prikker på førerkortet. Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Som sagt er det feil både etter loven og moralsk å parkere på handicap-plass. Men ... Må få legge til at visse plasser har handicapedde alt for mange plasser, noen som har vært på City Syd? Har aldri sett mer enn halvparten av handicap-plassene opptatt samtidig, når man da tenker på at mange av plassene også tas av funksjonsfriske synes jeg de har for mange plasser der. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) Noen sa at folk parkerer der mens de er på kafe og spiser, samtidig som de "følger med". Det er ikke det jeg gjør. Jeg mener det bokstavlig når jeg sier 3 minutter i minibanken. Jeg går ikke inn noe sted. Og jeg gjør det bare midt på natten (jobber spesielle skift) Om dette er ulovlig, så er det fordi loven er veldig firkantet. Det er på ingen måte umoralsk, med mindre man ser på lovbruddet i seg selv som umoralsk.Hvorfor skulle det være umoralsk? Sannsynligheten for å være i veien for noen er NULL. Er det fordi dekkene mine sliter unødig på det rullestol-symbolet som er malt på plassen? Det koster kanskje kommunen 0.5 øre i veimaling hver gang jeg parkerer der. OK, vi har slått fast at en vakt KAN finne på å gi bot for noe sånt. Men det spørs hvor mange vakter man vil finne på en søndag klokken 0300 om morgenen. Dette er ikke mer umoralsk enn å ha sex med lyset påslått i Alabama (gammel lov som ikke brukes). Det som derimot er moralsk forkastelig, er å parkere på en sånn måte at det medfører påkjenninger for dem som har rett på plassen. Men dette forutsetter blant annet at det kommer en bil med parkeringstillatelse, og det vet jeg med astronomiskl presisjon at IKKE forekommer i løpet av 3 minutter en søndags natt ved minibanken. Så hva er da problemet? Endret 13. januar 2008 av Gurin Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Min påstand er at hc-parkeringsplasser er ikke i bruk 99,99 % av tiden. Forøvrig er ikke folk med hc-parkeringskort noen hellige mennesker heller: Jeg har sett mange rare villparkeringer fra disse menneskene på fortau o.l. når de ikke gidder å gå 2-3 m fra en lovlig plass. Når jeg en gang poengterte dette for en mann i krykker etter å ha sperret hele fortauet sitt med jeep'en svarte han frekt tilbake. Altså: parker gjerne med god samvittighet på hc parkeringsplasser. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) At en av dem er usympatisk, gir meg ikke lyst til å hevne meg på dem, ved å stjele plassen deres. Tvert imot. Jeg parkerer der kun når jeg VET at det ikke medfører ulempe for dem. Jeg fatter ikke at halve forumet fordømmer dette. I mine øyne er det mye verre å kjøre en halv kilometer rundt bygget, slå av motoren og låse bilen, og bruke 10 minutter ekstra. Og så er motoren kald når du starter den igjen, med de ulempene og forurensningene det medfører. Endret 13. januar 2008 av Gurin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå