Gå til innhold

Veldig lav hastighet på Linksys WRT54G

Anbefalte innlegg

Har et trådløst nettverk hjemme bestående av Linksys WRT54G (v2.2 med firmware 4_20_8) og 2 stk. Linksys WUSB54GC usb adapter. (+ ps3, psp og Dell laptop med Intel pro wireless nettverkskort)

Problemet er at hastigheten over nettverket er svært lav. Ligger på ca 7 til 11% i utnyttelse av kapasiteten ved kopiering av filer. Er dette normalt?

Bruker Norton Internet Security 2008, mulig dette også lager litt krøll?

Bruker wpa tkip kryptering med 26 tegn. Har krypteringen mye å si på hastigheten?

Noen som har tips til forbedring av hastighet?

Endret av Mr_Jonez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er problemet? Hva er det du prøver å overføre fra/til? Program/over netter? Har denne routeren selv, aldri vært borti noe bedre og mer stabilt. Står bak sofaen og har ikke gjort annet et tørket støv av den et par ganger på 1,5 år. Bruker den på 1100/kbs opp/ned selv.

Lenke til kommentar

Det går svært tregt å overføre filer fra serveren min.

Den er koblet opp mot ruteren med Linksys Wusb54gc usb adapter.

Maskinen jeg kopierer til er også koblet opp via samme typen nettverkskort (wusb54gc)

Nettverkbruken ved kopiering ligger på 7 til 11%. Dette er vel lite?

Overføring/kopiering av en 500MB stor fil tar ca 60 minutter.

Har fjernet Norton Interet Security 2008, ingen forskjell.

Windows brannmur er avslått.

Hva kan jeg forvente av fart på hjemmenettet?

Connection: 54Mbps

Singnal strenght: Excellent

Server: win xp pro sp2

Athlon 64 x2 4200

2gig ram

bruksmaskin : win xp pro sp2

Intel E6850

2 gig ram

Endret av Mr_Jonez
Lenke til kommentar

Eg hopper på denne tråden.

Fikk min Linksys WRT54GL igår og ett Linksys WMP54G PCI kort. Routeren var smertefri å få opp å gå. PCI kortet var verre med, fordi eg kjører x64 OS på alle maskner. Men etter noen timer på forskjellige forum klarte eg å lure inn en RaLink driver på den gode gamle måten.

Uannsett, leste videre om WiFi kanaler og fant ut at Kanal 3 funka bra hos meg. Bruker WEP kryptering.

Men, som Mr_Jonez sier, så tar det inn i h****** lang tid å overføre filer.

Tror eg bruker 3-4 timer på en 8Gb m2t fil...og dette går jo ikke ANN!

Er det ikke mulig å gjøre noe for å få opp farten? Uten å måtte kjøpe inn nyere (dyrere!!) hardware?

Bilde av Ralink Wireless Utility: http://www.tju3tre.com/Bilder/Data%20Bestyr/wlan.JPG

Er det slik at Noise Strength også må på 100% for å få full utnyttelse av 54Mbps hastigheten?

Mvh

Tjuetre

Endret av tjuetre
Lenke til kommentar

Jeg antar at 70%? styrke på støy er temmelig mye. Prøv å flytt antennene unna skjerm og PC. Annet som kan forstyrre er trådløstelefon, bluetooth, andre wlan mm.

Hastigheten er jo 15Mbit den ene veien, så signalmessig ser det ut til å fungere tilnærmet optimalt av hva 11g yter.

Men man kan få langt lavere hastighet den andre veien om det er mye støy.

Når man skal se hastigheten på nettverket så er det enklest å trykke ctrl-alt-del og velge nettverk da ser man raskt hvor sto speed man har.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
Prøv å flytt mottakeren unna skjerm og PC.
Mottageren, da mener du pci kortet i pc?

Hastigheten er jo 15Mbit den ene veien, så det ser ut til å fungere tilnærmet optimalt av hva 11g yter.
Er det den høyeste hastighet man kan forvente av dette greiene her?
Lenke til kommentar

Fått opp signalstyrken nå.. flytta ut routeren som står i skapet sammen med servern

http://www.tju3tre.com/Bilder/Data%20Bestyr/wlan2.JPG

Hva som kan virke inn på det trådløse signalet da? Datamaskinen står i ett hjørne. Har 2x19 LCD og en 19 crt på benken her. Ellers har eg ingenting annet. Utenom alle 230v strømledningene da. 4 sånne som ligger på gulvet.

wlan3.JPG

Endret av tjuetre
Lenke til kommentar
Hastigheten er jo 15Mbit den ene veien, så det ser ut til å fungere tilnærmet optimalt av hva 11g yter.
Er det den høyeste hastighet man kan forvente av dette greiene her?

Jeg tro du får max 15-20Mbit med de boksene. Skal du ha høyere hastighet er det kabel, homeplug eller 11N wlan som gjelder.

Med mottaker så tenker jeg på antennene på router og PCI-kort.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
Er det slik at Noise Strength også må på 100% for å få full utnyttelse av 54Mbps hastigheten?

Ideelt sett skal noise/støy være 0 (eller -100 alt etter hvordan verktøyet raporterer støy)

http://www.tju3tre.com/Bilder/Data%20Bestyr/wlan4.JPG

Det er bedre altså? Men om 15-20Mbps er fullgass, er jo det TRAGISK, da blir det nok å legge opp kabel. Mye styr, men i helvette, driver å laster ned hd filmer, og TANKEN på å overføre en 33Gb mkv-fil over WLAN gir meg gåsehud. Hadde jo tatt lenger tid enn å laste NED filen.

Endret av tjuetre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...