F0NIX Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Hei folkens, Jeg har akkurat fått installert en Pioneer ACIC-HD3BT og er egentlig fornøyd med enheten, men nå begynner jeg å tenke på å få byttet ut de orginale høytalerne, virker ikke som jeg har fått bakhøytalere heller. Får ikke lyd bak i alle fall, men har ikke sjekket om de ikke er koblet til eller om de er der i det hele tatt. Uansett hadde jeg tenkt å anskaffe 4 nye høyttalere men vet ikke helt hva jeg skal velge. Alt jeg vet er at de må være 6.5" for å passe i døren. Ser det er forskjellig monteringsdybde på forskjellige høytalere, har det noensinne vært ett problem? Tenker på at det er jo god plass inne i døra? Før jeg velger høytalere, hva må jeg sjekke i bilen? Monteringsdiameter og dybde? Andre ting? Er det noen her som har montert nye høytalere i en Honda Jazz og kan komme med gode tips til merke og type høytalere? Og så kommer vi til det vanskeligste punktet: Hvordan får jeg valgt de beste høytalerne for meg og som vil passe i min bil og med min musikksmak? Når jeg valgte stue-høytalerne så fikk jeg først høre flere på butikken i ett lytterom hvor jeg spilte noe utvalg fra min egen musikksamling. Deretter valgte jeg ut noen sett og prøvde den ene etter den andre før jeg valgte ut de som jeg synes låt best. Dette er jo ikke like enkelt i en bil? Man må jo liksom montere dem inn før man kan høre hvordan de låter? Eller kan man ta akkurat dette med en "klype salt" siden rommet i bilen ikke er perfekt akustisk uansett? Kan man gå ut fra at dyrere høytalere fra samme produsent gir bedre resultat enn rimeligere? Hvilken prisklasse bør jeg gå for? Eh... det er vel egentlig lommeboka mi som bestemmer til slutt uansett, men hadde jo vært morro å høre deres kommentar likevel Jeg hører på mye variert musikk, men i bilen har det en tendens til å bli litt mer rock'ete. Spiller ikke veldig høyt og trenger ikke noe "romle" bass som gir masse trykk og lite musikk. For min del er mellomtone mer viktig enn den dypeste bassen. På mange høytalere har jeg hørt at mellomtonen har en tendens til å bli borte eller svak. Lenke til kommentar
MasterOfDisaster Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 hvilken prisklasse skal du ha i? Lenke til kommentar
F0NIX Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 hvilken prisklasse skal du ha i? "Kan man gå ut fra at dyrere høytalere fra samme produsent gir bedre resultat enn rimeligere? Hvilken prisklasse bør jeg gå for? Eh... det er vel egentlig lommeboka mi som bestemmer til slutt uansett, men hadde jo vært morro å høre deres kommentar likevel " Det var jo også ett av spørsmålene mine. Har egentlig ikke peiling på høytalere i bil, men har sett litt på prisene nå og ser de går for rundt 700kr til opp til rundt 2000kr for ett par 6.5" høytalere (finnes noen ekstreme som går høyere også). Så da tror jeg vi kan si 1500-2000kr for ett par er noe jeg kan finne på å bruke for å få bra lyd i bilen. Men om noen kan poengtere for hvorfor jeg bør satse på noe bedre, så hører jeg gjerne på det øret også. Har jo da selvsagt tenkt på 2 sett (4 høytalere). Kan det være noen ide å ha forskjellig foran og bak? Eller er det best å ha samme foran og bak? Har jo glemt å nevne at bilen skal lydisoleres innvendig også... Men det er ett helt annet kapittel. Lenke til kommentar
MaSo Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Ville satset på å montere bedre høytalere forran siden det er der du sitter, Ang monteringsdybde så går det ant og få slike høytaleradapter men det ser ikke særlig pent ut... Kjøpte nye høytalere som jeg hadde tenkt å montere framme, de var for dype selv med høytaleradapterene, så jeg endte opp med å sage hull i hattehylla Lite tips: Mål monteringsdybden med vinduet nede Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå