Gå til innhold

Kvifor gidd noken å pusse tennene kvar dag? og andre bortkasta ting

Schnell

Anbefalte innlegg

Jeg vil faktisk råde trådstarter til å kutte ut alt av hygiene 100%. Tenkt hvor mye tid du sparer da! :) Synes du tannpuss er kjedelig? Dropp det totalt. Synes du dusjing/bading er kjedelig? Dropp det totalt.

Men hold oss gjerne oppdatert om dine opplevelser på evt. sosiale områder (hvis du har noen?). Tror dette kan være et veldig artig eksperiment for oss å lese om. Bilder hadde også gjort seg. :thumbup:

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men det var ikke det det skulle snakkes om. Helt teknisk... før, urmennesket, det hadde jo ikke colgate og pinner med myke hår på som de dro mellom tennene.

Datt de ut da? Og resulterte i mye smerte?

Faktisk så har arkeologiske utgravning funnet tyggepinner, greiner, fugle fjær, dyrben og pinnsvin pigger som har blitt brukt til å rengjøre tenner ^_^

Schnell:

Du må da ha mye rart å gjøre om dagen om du ikke har tid til å pussetenner 2 minutter, 2 ganger om dagen.

Selv gjør jeg dette, jeg dusjer annenhver dag, og vasker meg hver dag, spiser tre måltider om dagen, og gjør alle de andre nødvendige tingene som må gjøres.

I tillegg så jobber jeg 8,5 timer om dagen.

Fortsatt så har jeg så mye fritid om kveldene og helgene at jeg ikke aner hva jeg skal gjøre med den...

Jeg får unna min daglige dose med nett-moro, og spilling, Jeg har tid til å lese litt i en bok, se på TV, slappe av, være med venner når behovet for det viser seg.

Jeg har riktig nok ikke en kjæreste som tar opp tid, så jeg kommer nok til å merke det når den tiden kommer, men den tid den sorg. Jeg har i hvertfall en sjangse til å få meg kjæreste, da jeg har en god ånde ;-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

jeg synes folk blir veldig personlige her. jeg sier jeg ikke gidder å kaste bort tid på ting jeg syns er gørr, som for eksempel å pusse tennene. jeg synes det er gøy å dusje, derfor har jeg ikke tenkt å kutte ut det, så det var ett jævli dårli forslag VIce

og kan folk slutte å disse ånden min eller? :mad: har dykk kanskje kjent ånden min?? nei?? det har eg, og den er heilt fin! ånden forsvinn sidenn eg skyllar materestar og sånn ned med drikke.

Lenke til kommentar
Men det var ikke det det skulle snakkes om. Helt teknisk... før, urmennesket, det hadde jo ikke colgate og pinner med myke hår på som de dro mellom tennene.

Datt de ut da? Og resulterte i mye smerte?

Joda, men hadde dei Cola i gamledagar?

Du kan ikkje sitje der å vere seriøs når du samanlikner med 10.000 år tilbake i tid? Då var kostholdet hovudsakeleg kjøtt og vatn. Tannkrem blei ikkje vanleg å bruke før på 1900-talet (i Storbritannia). Difor vert det meir realistisk om du samanliknar med 1800-talet. Les gjennom denne artikkelen du Schnell. Eg kan ta litt utdrag:

Heldigvis er hull i tennene et langt mindre problem i dag enn det var fra slutten av 1800-tallet og de neste 100 årene. Før denne perioden var sukker en så kostbar og ettertraktet vare at kun de rike hadde råd til å bruke det.

Javel? Dei einaste som hadde hol i tenna var dei som hadde råd til sukker. Idag får ein ei kraftig sukkerbombe til 13,-kr på næraste matbutikk.

F.eks. var dronning Elisabeth I av England (1533-1603) meget glad i søtt, og etter hvert råtnet de fleste av tennene hennes. Legg merke til malerier av «jomfrudronningen». Hun ble alltid malt med lukket munn fordi hun ikke ville vise fram den stygge tanngarden. Etter at den industrielle revolusjonen startet på 1700-tallet, oppsto det en ny underklasse av fattige arbeidere. De velstående spiste mye kjøtt og fisk, mens fattigfolk måtte nøye seg med korn- og melvarer. Med introduksjonen av stadig økende mengder raffinert sukker og stålvalsemøller som lagde fint, hvitt mel, ble tannråte i perioder stadig mer utbredt blant folk flest.

Utover 1960- og 70-tallet var tannhelsa blant norske skolebarn blitt så dårlig at en rekke tiltak ble satt i verk fra helsemyndighetene. De ønsket bl.a. innføring av vannfluoridering, men ble møtt av en så sterk motstand i befolkningen og etter hvert av politikerne at de måtte skrinlegge forslaget (se egen artikkel). Derimot fikk de innført skylling med fluorvæske på skolene, og kommunale helsestasjoner rådet vordende mødre til å gi barna fluortabletter. Andre tiltak som obligatorisk kontroll av alle fireåringers tenner og bedret skoletannhelsetjeneste bidro også. Skoletannlegene gikk bort fra å lage «forebyggende» amalgamfyllinger i utsatte fissurer (dype furer i tyggeflatene) til å lakkere dem, samtidig som kampanjer for bedret renhold ble intensivert. Med slike tiltak, samt en økende bruk av tannbørster, tanntråd og tannstikker, sank antallet rapporterte hull og eroderte tenner drastisk utover 1980- og 1990-tallet. Situasjonen var dermed foreløpig under kontroll.

Imidlertid har de siste ti årene igjen vist en foruroligende tendens til økning i tannråten, særlig etter innføringen av skrukorker på store brusflasker, som gjør at barn og unge utsetter tennene for eroderende væsker store deler av døgnet. Det er ikke bare brus som eroderer tannemaljen, men også frukt og fruktsafter.

Joda, Mr. Schnell er vel einaste personen her i verden med ein tanngarde som toler alt.

Eg kan GARANTERE deg at tenna dine misliker at du hiv nedpå ei cola før leggjetid. Då ligg sukkeret/syra og eroderar på tannemaljen heile natta.

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Tannpuss går jo på munnhygiene og vedlikehold av tenner. Der har du grunnen til at folk bruker "hele" 10 minutter på tannpuss daglig. Dessuten blir det feil å rekne på hvor mye tid en sparer på å ikke pusse tennene i et helt år, fordi tid er ikke noe en kan samle opp i en boks og bruke når en har lyst.

Endret av Tatt av vinen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trådstarter har faktisk ett poeng.

Dagens syke hygienehysteri gjør folk veike.

Tja, når det gjeld dusjing 3 gonger om dagen så forstår eg kva du meiner, men BØR kunne sett av ~4min til tannhygiene kvar dag. Du vil takke deg sjølv når du blir eldre.

Lenke til kommentar
Trådstarter har faktisk ett poeng.

Dagens syke hygienehysteri gjør folk veike.

Det viser hva du vet om hygienehysteri, hysteriet her dreier seg mest om bakterier.

Tannpuss er mest for å hindre syrer å etse seg inn!

Edit:

For de som liker å misforstå sier jeg ikke at det er alt ...

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Noen har sterkere tenner enn andre, sånn er det bare. Du er nok bare heldig sånt sett, Schnell. Ånden din er nok ganske dårlig, det er vel bare det at du og de som omgås deg har vært vant med at du har dårlig ånde i tre år, så ingen merker det.

Akkurat som han sier, jeg har foreksempel veldig lett får å få brune tenner selv om jeg pusser 2 ganger om dagen, så at du har hvite tenner selv om du pusser en gang i uka må jeg si er flaks. MEn en annen ting jeg tviler på at du har god ånde, der er også slik fra person til person at noen får lettere dårlig ånde en andre. MEn en hele uke uten tann puss må du jo ha dårlig ånde. Og når du puster deg selv under nese hele tiden så blir du vant til din dårlige ånde og trur du har god ånde selv om du lukter som våt hundepels.

Lenke til kommentar

Det er iallfall aldreg noken som har sagt til meg at eg har dårleg ånde, og eg veit at eg kjenner mange folk som hadde sagt det viss eg hadde det. dei seier for eksempel i frå viss eg går på skulen uten å gidde å dusje etter eg har vet i fjoset så seier det"øøøhh du stinkar" så kvifor skulle dei ikkje sagt det om ånden min?

og eg har ikkje sånn knallkvite tenner, men eg har ikkje noke brunare tenner enn vanleg!

lurefranzen: dette har ingenting med hundedrit å gjere, men du ha rrett, det er same tig. eg gidd ikje bruke tid på å plukke opp hundedrit, og eg gidd ikkje bruke tid på å pusse tenne kvar dag

Lenke til kommentar

Du fortset å overraske Schnell. Har du faktisk vore i fjøsen for så å gått på skule etterpå? Det er slike folk som ikkje klarar å skaffe seg vener, og grunnen til det? Jo, då må du gå litt i deg sjølv. Dei seier det ikkje om anden din pga. du ellers har så dårleg hygiene frå før av.

Er det ein ting eg misliker meir enn folk som treff på river med 2 outs så er det folk som ikkje plukkar opp hundedrit. Eg hadde kanskje ikkje forventa det av ein tiåring, men du er 17 år gammal! Voks opp!

Btw, du kjem vel ikkje tilfeldigvis frå Bømlo? I alle fall hadde det ikkje forundra meg.

Lenke til kommentar
jeg synes folk blir veldig personlige her. jeg sier jeg ikke gidder å kaste bort tid på ting jeg syns er gørr, som for eksempel å pusse tennene. jeg synes det er gøy å dusje, derfor har jeg ikke tenkt å kutte ut det, så det var ett jævli dårli forslag VIce

Ok, men kan du da være så snill å kutte ut tannpussen 100% hvertfall? Kan du love oss det? Det er jo ikke noe poeng for deg å gjøre det siden det er så kjedelig? Ikke glem hvor mye tid du får til overs også! :thumbup:

Og jeg tror også du bør vurdere andre forslag som har kommet i tråden: Feks. å tørke deg i ræva etter å ha vært på dritern kan du vel hvertfall kutte ut, eller synes du dette er så moro at du gjerne vil fortsette med det? :hmm:

Lenke til kommentar
Du fortset å overraske Schnell. Har du faktisk vore i fjøsen for så å gått på skule etterpå? Det er slike folk som ikkje klarar å skaffe seg vener, og grunnen til det? Jo, då må du gå litt i deg sjølv. Dei seier det ikkje om anden din pga. du ellers har så dårleg hygiene frå før av.

Er det ein ting eg misliker meir enn folk som treff på river med 2 outs så er det folk som ikkje plukkar opp hundedrit. Eg hadde kanskje ikkje forventa det av ein tiåring, men du er 17 år gammal! Voks opp!

Btw, du kjem vel ikkje tilfeldigvis frå Bømlo? I alle fall hadde det ikkje forundra meg.

herregud eg pleier jo å dusje etter eg har vore i fjoset, men det hender jo eg ikkje får tid når eg berre har vore rett inne! og kan du slutte å seie eg ikkje har vener? eg har masse vener, berre ingen ordentlege :mad:

og eg er vaksen, berre fordi eg ikkje har dei same meiningane som deg så betyr det ikkje at eg er barnsleg.

nei eg er ikkje frå bømlo

Ok, men kan du da være så snill å kutte ut tannpussen 100% hvertfall? Kan du love oss det? Det er jo ikke noe poeng for deg å gjøre det siden det er så kjedelig? Ikke glem hvor mye tid du får til overs også! :thumbup:

Og jeg tror også du bør vurdere andre forslag som har kommet i tråden: Feks. å tørke deg i ræva etter å ha vært på dritern kan du vel hvertfall kutte ut, eller synes du dette er så moro at du gjerne vil fortsette med det? :hmm:

nej, eg må gjere det ein gong i veka i alle fall. gjer ein storoppryddning ein gong i veka liksom.

og nei, eg kjem ikkje til å slutte åp tørke meg i ræva fordi det ville vore meget umoro og gått rundt med masse drit i ræva liksom

Lenke til kommentar
Nei, for det er ikkje det. Matrestane forsvinn når eg drikk, så skyll det seg vekk

Hehe, er dette samme "logikk" som feks. at "dusjen vasker seg selv under bruk". Bare man vasker seg ofte nok i dusjen så vil dusjen bli ren i samme slengen, helt sånn automatisk. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...