Gå til innhold

Kvifor gidd noken å pusse tennene kvar dag? og andre bortkasta ting

Schnell

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle er har jo likeverdig rett til å komme med sine meninger. Det er mange her som har motforestillinger mot det du gjør, men uavhengig av det har du all rett til å fortsette med det. Men når du selv trekker fra det andre synes er dårlig hygiene i en tråd på et offentlig forum må du jo være forberedt på at det er akkurat dinne personlige vaner og ditt privatliv som blir diskutert. Hadde du ikke startet tråden kunne du jo levd livet ditt videre og alle andre har hadde vært lykkelig uvitende om hvor ofte du pusser tenna, skifter tøy eller dusjer.

Hva gjelder diskusjonen om dette er uhygienisk eller ikke så vil jeg komme med følgende argumenter; Belegget som kommer på tenne (spesielt mellom og nede ved tannkjøttet) er faktsisk bakterier. Og det er ikke alle disse bakteriene som er bra for oss. De fleste er der for å hjelpe til med å starte å bryte ned maten. Men i periodene mellom måltidene, når vi ikke har mat i munnen er det hensiktsmessig å begrense mengden av disse bakteriene slik at de ikke tærer unødvendig på tenner og tannkjøtt. Tannpuss er altså ikke et "hygiene hysteri" på linje med folk som er livredd for å la noen som er forkjøla puste på en, men en måte å hjelpe kroppen. Dersom kroppens imunforsvar ikke behøver å bruke alt for mye innsatts i munnen er den bedre rustet til å ta seg av andre "angrep".

Når det gjelder å ikke svette om natta fordi du har det kalt på rommet; er det ikke nettop derfor du liker å ha på mer klær? Huden vår er ikke tett og det foregår et kostant væsketap gjennom den. Vi snakker ikke her om svetting som når du har trent, eller utført hardt fysisk arbeide. Så sant du ikke er nær ved å fryse i hjel så har kroppen din en overflatetemperatur på ca 20C. Dersom omgivelsestemperaturen er høyere kan overflatetemperaturen stige noe, men skjelden over 25C. Men uansett så vil altså kroppen til en hver tid avgi noe kropsvæske gjennom huden uansett hvor kaldt du har det på rommet.

Og en ting er svette, men en anne ting er døde hudceller. De detter av oss hele tiden. De døde hudcellene som felles i løpet av natten er næring til midd. Du har sikkert hørt om at det finnes folk som har "husstøvallergi". De fleste av disse er faktsik allergiske mot middens avføring. Jo mer næring midden har tilgang til jo flere midd og jo mer avføring. Selvom man ikke er allergisk og må gjennomføre drastike, daglige tiltak, så er det vel greit å gjennomføre et par små enkle som minimerer påkjenningen på kroppens imunforsvar.

Som sagt har du all rett til å fortsette med ditt, men du må godta at folk kommer med invenninger når du selv trekker dine personlige rutiner fram for diskusjon. Hvis du har rett til å mene at det er helt greit å ikke pusse tenna mer enn en gang i uka, har jeg rett til å mene, bassert på ting jeg har lært gjennom hele livet, at det er uhygenisk.

PS: jeg beklager på det sterkeste at du tolket det dithen at jeg ila din mor feilaktig kjøkkentjeneste. Jeg skulle selvsagt ha spesifisert at jeg snakket på litt mer generell basis. Poeget mitt var at i en alder av 17 er jeg overrasket over alt foreldrene dine gjør for deg. Det er godt at de mener barna bør komme seg ut av redet og ta vare på seg selv før de er (senest) 21. Men jeg mener fortsatt at de gjør deg en bjørnetjenste ved å ikke pålegge deg mer annsvar i hjemmets rutiner. Jeg ser for meg at overgangen kan bli brå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er så utrolig kjedelig og unødvendig å pusse tennene Schnell - hvorfor slutter du ikke bare helt?

Om man ikke pusser tennene hver dag, er det nyttesløst å pusse de en gang i uka. Så kan du spare minst 5 minutter i uka på å la være å pusse tenner i det heletatt. De 5 minuttene kan du for eksempel bruke på å lage enda en dum tråd .

F.eks : Kvifor tørke seg i ræva etter å ha drete? (og andre unødvendige ting)

Lenke til kommentar
Tennene til Kalvegodt var faktisk motbydelig gule :sick:

Tull :nei: Som eg tidlegare sa, er det ikkje lenge sidan sist eg bleika dei!

Sier jo litt når man i en alder av 17 år må gjennomgå den påkjenningen det er for tennene å bli bleket...

Bleke tenner er slik man gjør når man nærmer seg 30 og må bleke de fordi de er blitt gule av å drikke kaffe og røyke for mye .

Helt off topic så er jeg veldig nysgjerrig på at kalvegodt sitt første innlegg er fra 13. januar, mens schnell skrev BOKMÅL intill ganske nylig. Plutselig gikk han over til dårlig skrevet nynorsk istedet... Hva handler det om egentlig ?

Lenke til kommentar
Tennene til Kalvegodt var faktisk motbydelig gule :sick:

Tull :nei: Som eg tidlegare sa, er det ikkje lenge sidan sist eg bleika dei!

Sier jo litt når man i en alder av 17 år må gjennomgå den påkjenningen det er for tennene å bli bleket...

Bleke tenner er slik man gjør når man nærmer seg 30 og må bleke de fordi de er blitt gule av å drikke kaffe og røyke for mye .

Helt off topic så er jeg veldig nysgjerrig på at kalvegodt sitt første innlegg er fra 13. januar, mens schnell skrev BOKMÅL intill ganske nylig. Plutselig gikk han over til dårlig skrevet nynorsk istedet... Hva handler det om egentlig ?

Dei aller fleste eg kjenner har bleika tennene sine hjå den offentlege tannlegen!

Lenke til kommentar
Alle er har jo likeverdig rett til å komme med sine meninger. Det er mange her som har motforestillinger mot det du gjør, men uavhengig av det har du all rett til å fortsette med det. Men når du selv trekker fra det andre synes er dårlig hygiene i en tråd på et offentlig forum må du jo være forberedt på at det er akkurat dinne personlige vaner og ditt privatliv som blir diskutert. Hadde du ikke startet tråden kunne du jo levd livet ditt videre og alle andre har hadde vært lykkelig uvitende om hvor ofte du pusser tenna, skifter tøy eller dusjer.

Dette er problemet! Eg tykkjer det er forkasteleg at dagens samfunn har kome så langt i utviklinga av overforbrukande femitedensar, der oss som set pris på dei naturlege sidene av menneskjets natur vert uthengt som møkkasabbar, uhygieniske mammadaltar, eller bortskjemde illeluktande troll berre for å gje noken eksempel på dei tinga eg har blitt kalt! FORKASTELEG! :realmad: For eksempel det at mor mi kjøpar kledene mine, det var jo meir verdas undergang, og folk påstår eg ikkje kjem til å bli vaksen, og at eg er mammadalt og blablabla. Herregud då menneskjer! Kvifor skal eg ut å kjøpe klede når eg hatar det? hmm? Mora mi digar deg, eg hatar det, då er det jo naturleg at ho skal gjere det for meg! Kvifor skulle eg mot både min og mor sin vilje gått og kjøpt kledene mine sjølve når det er mykje enklare at mor mi gjer det? (Eg sparar masse tid og kledene ho finn er mykje betre å finare og billegare enn dei eg finn). Sei meg, KVA er problemet med deT????

Hva gjelder diskusjonen om dette er uhygienisk eller ikke så vil jeg komme med følgende argumenter; Belegget som kommer på tenne (spesielt mellom og nede ved tannkjøttet) er faktsisk bakterier. Og det er ikke alle disse bakteriene som er bra for oss. De fleste er der for å hjelpe til med å starte å bryte ned maten. Men i periodene mellom måltidene, når vi ikke har mat i munnen er det hensiktsmessig å begrense mengden av disse bakteriene slik at de ikke tærer unødvendig på tenner og tannkjøtt. Tannpuss er altså ikke et "hygiene hysteri" på linje med folk som er livredd for å la noen som er forkjøla puste på en, men en måte å hjelpe kroppen. Dersom kroppens imunforsvar ikke behøver å bruke alt for mye innsatts i munnen er den bedre rustet til å ta seg av andre "angrep".
Okei, men tykkjer det er OK at bakteriane har eit fast bosted i ei veke, så hiv eg dei ut ;) .Viss du fattar kva eg meiner? Det er vel MITT problem? (Ikkje at det er eitt problem for meg då, eg har heilt fine tenner) Kvifor har andre eitt problem med at EG gjer det?`Det undrar eg på!

Når det gjelder å ikke svette om natta fordi du har det kalt på rommet; er det ikke nettop derfor du liker å ha på mer klær? Huden vår er ikke tett og det foregår et kostant væsketap gjennom den. Vi snakker ikke her om svetting som når du har trent, eller utført hardt fysisk arbeide. Så sant du ikke er nær ved å fryse i hjel så har kroppen din en overflatetemperatur på ca 20C. Dersom omgivelsestemperaturen er høyere kan overflatetemperaturen stige noe, men skjelden over 25C. Men uansett så vil altså kroppen til en hver tid avgi noe kropsvæske gjennom huden uansett hvor kaldt du har det på rommet.

Ja okei, mogleg det, men kledene ser heilt reine ut, og dei luktar heilt fint, så om eg mistar kroppsveske så merkar verken eg eller andre det, så kva er problemet? :)

Og en ting er svette, men en anne ting er døde hudceller. De detter av oss hele tiden. De døde hudcellene som felles i løpet av natten er næring til midd. Du har sikkert hørt om at det finnes folk som har "husstøvallergi". De fleste av disse er faktsik allergiske mot middens avføring. Jo mer næring midden har tilgang til jo flere midd og jo mer avføring. Selvom man ikke er allergisk og må gjennomføre drastike, daglige tiltak, så er det vel greit å gjennomføre et par små enkle som minimerer påkjenningen på kroppens imunforsvar.
Pfff! Det er det styrste skvipet eg har høyrd på lenge! eg har søve med kledene på så lenge eg kan hugse, og ingen har vore så lite sjuk som det eg er!

Som sagt har du all rett til å fortsette med ditt, men du må godta at folk kommer med invenninger når du selv trekker dine personlige rutiner fram for diskusjon. Hvis du har rett til å mene at det er helt greit å ikke pusse tenna mer enn en gang i uka, har jeg rett til å mene, bassert på ting jeg har lært gjennom hele livet, at det er uhygenisk.
Det var ikkje meiniga at MI hygiene skulle bli trukke fram, føremålet med denne diskusjonen var frå mi side å få folk til å slutte og kaste vekk tida si på ting dei strengt tatt ikkje treng å kaste den vekk på! Eg har forstått såpåass at folk meiner tannpuss ikkje er bortkasta, då respektarar eg folk som meiner det, men det er ikkje berre tannpuss eg snakkar om. EG meiner tannpuss er bortkasta, andre meiner ikkje det.

PS: jeg beklager på det sterkeste at du tolket det dithen at jeg ila din mor feilaktig kjøkkentjeneste. Jeg skulle selvsagt ha spesifisert at jeg snakket på litt mer generell basis. Poeget mitt var at i en alder av 17 er jeg overrasket over alt foreldrene dine gjør for deg. Det er godt at de mener barna bør komme seg ut av redet og ta vare på seg selv før de er (senest) 21. Men jeg mener fortsatt at de gjør deg en bjørnetjenste ved å ikke pålegge deg mer annsvar i hjemmets rutiner. Jeg ser for meg at overgangen kan bli brå.

Det er greit det assa ;) eg vart ikkje sinna altså viss det var det du trudde, det verka sikkert berre sånn ;).

Foreldra mine kan vel ikkje noke for at eg nektar å gjere som dei seier og at dei vert tvingde til å gjere det for meg? Kan du slutte å skulde på foreldra mine? Når eg flytt ut skal eg gjere som eg vil, eg skal ikkje rudde eller vaske, eg skal ikkje kjøpe klede, eg skal berre arve klede, eg skal ikkje gjere noke eg ikkje har lusst til! Så skall eg ta å vaske ein eller to gonger i året, men meir enn det gidd eg ikkje!

Da er vel vennene dine like "flinke" til å pusse tennene som deg da ;) Ingen jeg kjenner som er under 25 har noensinne bleika tennene sine

det trur eg ikkje ein fuck på!! ;)

Slik som Schnell skrev selv ffor 2-3 uker siden? :D

Nei, eg vekslar mellom bokmål og nynorsk for faen!! kan du ikkje lese elller?? før skreiv eg for det meste bokmål ja sjølv om eg føretrrekk nynorsk sidan det er det dialekta mi minner om!!! Eg har skrive litt bokmål og litt nynorsk heilt frå eg vart medlem her veit du ;);) ikkje at det har noke med saka å gjere, men tydeligvis er alt eg og Kalvegodt eitt problem, uansett kva det er. Og eg trur ikkje det er fordi dykk hatar alt me seier, men fordi dykk har noke personleg generelt i mot oss ;) ikkje at eg bryr meg men, du LC er ein typis mainstreamser ;)

Lenke til kommentar

Om det gjør meg mainstream at jeg pusser tennene 2 ganger om dagen, sover uten klær og dusjer hver dag så har jeg jommen ikke noe imot å være mainstream. Da slipper jeg i alle fall at folk sitter og griner på nesen over hvor kvalm de synes jeg er som ikke verdsetter personlig hygiene.

Tenk om de som lager maten vi spiser ikke vaska seg skikkelig. Folk kunne blitt skikkelig syke .

Husker vi hadde ett prosjekt på ungdomskolen der vi stakk en finger ned i et glass med noe guffe i uten å vaske handa først. Etter en uke kunne vi se alle de ekle bakteriene som hadde vokst frem der vi satte fingeren vår. FYSJ..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...