Gå til innhold

Kvifor gidd noken å pusse tennene kvar dag? og andre bortkasta ting

Schnell

Anbefalte innlegg

Schnell, var jeg deg ville jeg tatt en prat med bestemora mi og spurt hu om hu synes det er helt greit med gebiss eller om hu heller skulle ønske at hu hadde faste tenner.

At du ikke ser noe problemer med å ende opp med gebiss er greit nok, da er du i alle fall fortrolig med hvor dette vil ende. Men før du kommer dit vil du ha ganske stor tannlegeregninger. Tennen vil ikke dette ut samtidig og i mellomtiden vil du måtte reparere det som faktsik er der. Sette inn boer der det mangler en eller to tenner osv. Det er ikke så lenge til du må betale tannlegebesøkene dine selv (så sant du ikke har planger om å leve på sosialen) og dette kommer til å bli dyrt lenge før du kommer til gebisset.

At eldere mennesker får gebisset uten alt for mye kostnader skyldes at de vokste opp uten gratisk tannhelse og dermed hadde veldig dårlige tenner allerede som 20-25-åeringer. Etter at vi fikk gratis tannhelsetjeneste de 18 første årene av vårt liv har alderen hvor de fleste fortsatt har sine egene tenner økt betraktelig. Med et godt grunnlag annsees det som ditt eget ansvar å ta vare på tenne dine og klarer du ikke det blir det din egen utgift. Tannlege i norge er ganse dyrt når man må begynne med rotfylling med kroner og med trekking med tilhørende broer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å sleppe alle desse tannlege-rekningane, kan du la vere å gå til tannlegen på nokre år. Då vil de jo sjå so jeklig ut at du må ha gebiss likevel! og du har berre denne eingongskostnaden for gebisset + den eine tannlegetimen. Aldri meir tannlege og tannverk :thumbup: (kan hende du må tole litt smerte i tida før du set inn gebiss....men det går vel fint)

Lenke til kommentar
kvifor skulle eg dra ut alle tennene mine no, når dei er heilt fine???

Fordi, og her velger jeg å svare deg med et filmsitat, "you're entering a world of pain". Du VIL få store skader på tennene dine hvis du fortsetter slik, og det KOMMER til å gjøre vondt og bli dyrt. Derfor kan du like gjerne røske dem ut først som sist, det har Sonja helt rett i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Xell: ho kan ikkje svare ho berre ligger der og sogler viss ho prøvar og seie noke :( men eg trur ho synes det er heilt ok.

kvifor skulle eg dra ut alle tennene mine no, når dei er heilt fine???

Fordi du sparer tida det tar å pusse dei ein gang i veka.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig, jeg har sluttet å pusse tennene. Nå skal jeg bare dusje en gang i året, vaske hendene bare en gang i halvåret og bare sove annen hver natt. Tenk hvor mye tid jeg sparer på det, folkens!

Endret av someOen
Lenke til kommentar

kalvegodt kor ofte pussar du tennene dine??

Grunnen til at eg berre har pussa dei ein gong i veka har fordi det er behageleg for meg ,men no byrjar eg å tenkje på å aldreg pusse dei berre for å gjere opprør mot alle femi-hygenikaerane

Lenke til kommentar
kalvegodt kor ofte pussar du tennene dine??

Grunnen til at eg berre har pussa dei ein gong i veka har fordi det er behageleg for meg ,men no byrjar eg å tenkje på å aldreg pusse dei berre for å gjere opprør mot alle femi-hygenikaerane

Eg pussar dei kvar mandag morgon. Og det er ei bra rutine synest eg.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...