Vice Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 3 æsj nei, eg hatar tennkremsmak eg brekk meg berre eg luktar det! det er faen så ekkelt å føle tennene etter dei er pussa, dei er sånn glatte og ekle og eg får ein vemmeleg følelse når eg har pusst dei. dei kjennest ut som ein slange liksom, ææsj følar eg har slangesmak i munnen Grøss....tenk å ha rene tenner! Men jeg skal være enig at om jeg var en skikkelig møkkasabb ville jeg nok vært litt ukomfortabel med å være ren jeg også. Men jeg har en annen idé: Siden du av en eller annen fullstendig uforståelig grunn fortsatt pusser tennene ca. en gang i uka (og kaster bort masse tid !!), kan du ikke få fjernet alle tennene dine og begynne med gebiss istedet??! Det blir en engangsinvestering men tenk på at du aldri aldri trenger å kaste bort tid på å pusse tenner mer, og du sparer massevis av tid!! I tillegg hadde du jo blitt skikkelig kul! Tenk hvor kult det feks. blir på fest da du begynner å ta ut gebisset! Tror de aller aller fleste i tråden her er enig med meg i at dette ville vært midt i blinken for deg. Lenke til kommentar
Schnell Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2008 nja... nei eg føretrekk å la det gå sin naturlege gang. eg pussar ikkje tennene, det er jo faktisk unaturleg. tannbørsten er berre noke menneska har funne på Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Ser annerledes ut, har du ikke tenkt på hvordan det kanskje føles og ha det, eventuelt hvor mye rotne tenner går utover lommeboka? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 (endret) nja... nei eg føretrekk å la det gå sin naturlege gang. eg pussar ikkje tennene, det er jo faktisk unaturleg. tannbørsten er berre noke menneska har funne påJaja, du kommer nok til å angre før eller siden på at du ikke fulgte rådet....husk da at vi allerede nå tenkte på ditt eget beste.Forresten er klær også unaturlig. Endret 23. januar 2008 av Vice Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 nja... nei eg føretrekk å la det gå sin naturlege gang. eg pussar ikkje tennene, det er jo faktisk unaturleg. tannbørsten er berre noke menneska har funne på Det er skole, cola, hamburger, hus, toalett, badekar, svømmehaller osv også. Lenke til kommentar
Schnell Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2008 sebbe: ikkje mykje, bestemora mi har gebiss ho fekk det gratis Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 (endret) sebbe: ikkje mykje, bestemora mi har gebiss ho fekk det gratis Men les alt jeg skrev, bare fordi det ser bra ut, er det kanskje ikke så jævli godt å ha i kjeften. Foresten er dette forumet og internett bare noe unaturlig som mennesker har funnet opp, så skal du følge naturen please stikk Endret 23. januar 2008 av Sebbe 1 Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Tviler på at unge folk som med viten og vilke ødelegger tennene sine får slikt gratis Synes isåfall at det er dårlig bruk av skattepengene vi våre. Jeg elsker følelsen jeg får av glatte rene tenner, og smaken av en ren nypusset munn. Noen ganger pusser jeg tennene midt på natta (jeg pleier å våkne og gå på do) , bare for å få god smak i munnen før jeg sovner igjen Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Jeg håper at Schnell sine innlegg i denne tråden er et dårlig forsøk på humor. Hvem er det som pusser tennene sine mindre enn to ganger om dagen? Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Selv nevøen min på 4 år skjønner viktigheten av å pusse tennene sine. Hvis schnell ikke ønsker å pusse tennene sine, så la ham være. Uansett hvor sterke tennene er, vil tennene ta skade av dårlig tannstell. Tydeligvis er det noen som ikke har noe problem med å bruke gebiss. Lenke til kommentar
Bukselomme Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Før tannbørsten ble oppfunnet sent på 1400-tallet av en kineser, hadde tanntrekkeren en rimelig travel jobb. Tror at det skulle gi grunn nok til å pusse tennene minst 2 ganger daglig. Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Bare fordi at man ikke pusset tennene før, er det grunn god nok til å droppe tannpussen? Det må være det mest idiotiske argumentet jeg noensinne har hørt. Jøss, så la oss droppe tv, mobil, og la oss spise rått kjøtt- sparer mer tid på det- og det var jo slik man gjorde før. Lenke til kommentar
Bukselomme Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Bare fordi at man ikke pusset tennene før, er det grunn god nok til å droppe tannpussen? Det må være det mest idiotiske argumentet jeg noensinne har hørt. Jøss, så la oss droppe tv, mobil, og la oss spise rått kjøtt- sparer mer tid på det- og det var jo slik man gjorde før. Peonget mitt var at man trakk tenner mye oftere før enn nå fordi tennene råtnet av bakterier som ikke ble pusset av tennene. Og jeg mente ikke at vi ikke skulle pusse tennene. Tvert imot. Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 (endret) Bukselomme: jeg vet hva du mente, mitt innlegg var ment til schnell Han har skrevet nemlig følgende i et innlegg litt lenger over: nja... nei eg føretrekk å la det gå sin naturlege gang. eg pussar ikkje tennene, det er jo faktisk unaturleg. tannbørsten er berre noke menneska har funne på Endret 23. januar 2008 av Sonja84 Lenke til kommentar
Bukselomme Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Bukselomme: jeg vet hva du mente, mitt innlegg var ment til schnell Åja, men da kan jeg jo si meg enig med deg. Lenke til kommentar
granny Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 sebbe: ikkje mykje, bestemora mi har gebiss ho fekk det gratis Fikk hun det gratis er det fordi hun bor på sykehjem, og da tar kommunen allerede det meste av pensjonen, og dekker derfor alle slike utgifter... Lenke til kommentar
sandalH Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 skjønner ikke dere at schnell har det faens morsomt med å tøyse med dere? Lenke til kommentar
Kenny™ Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 3 æsj nei, eg hatar tennkremsmak eg brekk meg berre eg luktar det! det er faen så ekkelt å føle tennene etter dei er pussa, dei er sånn glatte og ekle og eg får ein vemmeleg følelse når eg har pusst dei. dei kjennest ut som ein slange liksom, ææsj følar eg har slangesmak i munnen Pachingpatosch! *sånn trommelyd* Lenke til kommentar
Q-tip Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 så du påstår at alle dei i Afrika feks som ikkje pussar tennene sine har dårleg ånde? Du mener at syreskader ikke er så viktig for det gjøre ikke noe om tenne blir litt slitt ned og blir kortere. Erd u klar over hvordan tanna er bygd opp? Syreskaden du ser er emaljen (den hadre delen av tanna) som begynner å bli tynn. Når man feks får hull har det gått hull på denne emaljen og bakterier og karies har kommet seg inn til den porøse delen av tanna (pulpa). Her koser de seg stort og lager betennelse. Dersom emaljen slites ned så blir pulpaen blottlagt og man har ingen ting som beskytter mot at bakterier skal sette seg i pulpaen. Jeg må bare korrigere litt her. Mellom emalje og pulpa har man tannbeinet (dentin) som fungerer som en andre barriere ovenfor pulpa. Det er først når man går gjennom tannbeinet at man har et problem. Syreskader vil føre til at emaljen først slites vekk, og dermed blottleggelse av dentin. I dentin går det massevis av ørsmå kanaler som leder direkte mot pulpa, og blottlagt dentin kan dermed føre til intenst isende ubehag, for ikke å snakke om mer gulaktige tenner. Syreskader som følge av brus vil man ikke nødvendigvis merke på utsiden av tennene, men i mange tilfeller kun være synlig på flaten av fortennene som vender inn mot tunga. I tillegg vil syreskader føre til bedre grobunn for bakterier som kan føre til at det utvikles hull. Dette innlegget var ikke ment som en kritikk av forfatteren til det siterte innlegget, mer som et forsøk på å få trådstarter over på et riktig spor. Til trådstarter: Siste konsekvens av manglende tannpuss i såpass tidlig alder vil nok være en overlykkelig tannlege, i og med at du må betale tannerstatninger av egen lomme. Vedlagte bilde er et søtt, lite eksempel på syreskader, dette er av en ung kvinne. Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 hver gang jeg leser denne tråden, får jeg lyst til å ta enda bedre vare på tennene mine, så tråden til schnell har en motsatt virkning på meg. Har akkurat pusset tennene mine, og nå tok jeg en fluortablett, ho-ho, er glad over at jeg kastet bort tiden på alt dette, ho-ho Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg