medlem-90636 Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Man finner side opp og side ned på internett om hvor skadelig det er med dårlig tannhygiene. Hva er tannkjøttbetennelse? Dette er en betennelse i tannkjøttet (gingivitt) og i tannfestet rundt tennene (periodontitt). En annen betegnelse på periodontitt er tannløsningssykdom. Tannkjøttbetennelse er en forholdsvis vanlig tilstand, som gir lite symptomer i tidlig fase. Dårlig ånde og lettblødende tannkjøtt er de første symptomene. Gingivitt er en mild form for tannkjøttsykdom og går tilbake med god tannhygiene. Periodontitt innebærer en betennelse som går dypere ned i vevet og som medfører tap av støttevev og bein rundt tennene. Ved periodontitt dannes det lommer i bløtvevet eller dype sprekker mellom tannkjøttet og tannroten. Alvorlig periodontitt kan gjøre at tennene løsner, gir i noen tilfeller smerte og ubehag, hemmer tygging og fører eventuelt til tap av tenner. Hva er årsakene til tannkjøttbetennelse? Periodontitt, apikal Periodonitt Hovedårsaken er vanligvis matrester som blir liggende på tennene langs tannkjøttskanten. Dette legger grunnlaget for dannelse av belegg og tannstein som gir god grobunn for bakterier. Bakteriene fører til betennelse i området (gingivitt), og kan også gi hull i tennene (tannråte). Betennelse i vevet nærmest tannen (periodontitt) starter med betennelse i tannkjøttet (gingivitt) som utvikler seg i dybden. Tilstanden vil over tid ødelegge tannfestet og den tilstøtende delen av kjevebeinet. Symptomene er oftest få, men over tid blir tannen løs. Risikofaktorer er dårlig tannhygiene, tørr munn, hyppige sukkerholdige måltider og røyking. Personer med diabetes har økt forekomst av tannkjøttbetennelse. Lenke til kommentar
Gjest medlem-122769 Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Deg om 5 år, Schnell? Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Imponert over at dere gidder å opplyse ham Lenke til kommentar
Kenny™ Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Hmm... jeg skal ikke være kritisk, men Schnell, du har vel ikke tilfeldigvis litt sånn "gjennomsiktig" på kantene av tennene dine? Lenke til kommentar
Schnell Skrevet 19. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2008 sandalama: nej det er deg om 5 år kenny: hmm.. jo, men det er jo alle Lenke til kommentar
El-Deno Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Hahaha, lov meg å fortelle en jente om åpenbaringen din på neste fest du er på. Jeg lover deg, du får deg no på sekundet. Lenke til kommentar
Gjest medlem-122769 Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 sandalama: nej det er deg om 5 årkenny: hmm.. jo, men det er jo alle Worst.comeback.ever Lenke til kommentar
Kenny™ Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 kenny: hmm.. jo, men det er jo alle Det som er gjennomsiktig er tegnene på syreskade på tennene, jeg skal ikke si at jeg ikke har litt selv, men det blir jo verre og verre hvis "noen" fortsetter sånn... Forresten, du sier jo at du liker å dusje, hvorfor pusser du ikke bare tennene mens du dusjer? <..< Lenke til kommentar
hawaii2k Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Ok, har lest hele tråden og sitter med mine tanker. De kan være usagt. Men om trådstarter liker å sove fem minutter lengre enn de som pusser tennene, kan du ikke bare legge deg 5 minutter tidligere? Noe annet for å spare tid er å pusse tid samtidig som du ser på tv. da gjør du jo to ting. Jeg kan ikke tro at du spiser frokost før du ser på tv? Du spiser og ser på tv samtidig for å spare tid < Han fyren der har fine tenner og pusser de sikkert minst en gang om dagen! 1 Lenke til kommentar
Swafty Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 (endret) < Han fyren der har fine tenner og pusser de sikkert minst en gang om dagen! det er bare en smiley... Endret 20. januar 2008 av Overdox Lenke til kommentar
galskapen Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 < Han fyren der har fine tenner og pusser de sikkert minst en gang om dagen! det er bare en smiley... Takk for informasjonen Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 (endret) < Han fyren der har ENDA finere tenner og pusser de sikkert minst TO ganger om dagen! Endret 20. januar 2008 av WheelMan Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 (endret) :!: <--- han har ingen tenner! Sikkert ikke pussa dem skikkelig Endret 20. januar 2008 av Sebbe Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Det er slik med mange veldig små barn at de hater å pusse tennene. Foreldrene må selvfølgelig tvinge dem for å unngå at tennene rotner. Etterhvert klarer de fleste foreldrene å lære barna å pusse tenner selv. Men det er vel noen som henger igjen med skrekken fra da de var små, som nekter å pusse tenner når de blir gamlere. Kanskje foreldrene til trådstarter har glemt å fortelle han hvorfor det er så viktig å pusse tenner? Jeg lurer forresten på om foreldrene dine vet at du ikke pusser tennene dine? Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Pusser selv tennene 1 gang om dagen. I max 2minutter. Har hatt ETT hull på 18 år. Men ÉN gang i uka? Er du ikke frisk gutt? Lenke til kommentar
Schnell Skrevet 20. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2008 Det er slik med mange veldig små barn at de hater å pusse tennene. Foreldrene må selvfølgelig tvinge dem for å unngå at tennene rotner. Etterhvert klarer de fleste foreldrene å lære barna å pusse tenner selv. Men det er vel noen som henger igjen med skrekken fra da de var små, som nekter å pusse tenner når de blir gamlere. Kanskje foreldrene til trådstarter har glemt å fortelle han hvorfor det er så viktig å pusse tenner? Jeg lurer forresten på om foreldrene dine vet at du ikke pusser tennene dine? jo dei veit det. Og eg har jo allereie skrive kvifor eg ikkje pussar tennene hundre gonger, og det har ikkje noke med kva foreldrene mine lærte meg då eg var unge Ok, har lest hele tråden og sitter med mine tanker. De kan være usagt. Men om trådstarter liker å sove fem minutter lengre enn de som pusser tennene, kan du ikke bare legge deg 5 minutter tidligere? Noe annet for å spare tid er å pusse tid samtidig som du ser på tv. da gjør du jo to ting. Jeg kan ikke tro at du spiser frokost før du ser på tv? Du spiser og ser på tv samtidig for å spare tid < Han fyren der har fine tenner og pusser de sikkert minst en gang om dagen! hmm... jo kanskje, men eg har jo ikkje vask med TVen så eg kan ikkje pusse dei då. kenny: hmm.. jo, men det er jo alle Det som er gjennomsiktig er tegnene på syreskade på tennene, jeg skal ikke si at jeg ikke har litt selv, men det blir jo verre og verre hvis "noen" fortsetter sånn... Forresten, du sier jo at du liker å dusje, hvorfor pusser du ikke bare tennene mens du dusjer? <..< Eg bryr meg ikkje om dei er litt gjennomsiktige uti kanten, eg syns berre det er bra dersom det forsvinn slik eg får kortare tenner. Og eg likar og dusje ja, difor har eg ikkje lyst å øydeleggje dusjen eg tek med å måtte pusse tennene samtidig ja. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Eg bryr meg ikkje om dei er litt gjennomsiktige uti kanten, eg syns berre det er bra dersom det forsvinn slik eg får kortare tenner. Hehehe, får meg til å tenke på det flotte bildet sandelama postet tidligere. Lykke til! Lenke til kommentar
Schnell Skrevet 20. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2008 Vice: Du misforstår. eG har heilkt kvite tenner, og litt gjønomsiktige på kanten, og eg har jævla lange tenner så eg vert berre gald dersom det gjønomsiktige på kanten av tennee etser vekk, slik eg får dei kortare og dei fortsatt er like kvite og ifne :) Lenke til kommentar
Vice Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 (endret) Vice: Du misforstår. eG har heilkt kvite tenner, og litt gjønomsiktige på kanten, og eg har jævla lange tenner så eg vert berre gald dersom det gjønomsiktige på kanten av tennee etser vekk, slik eg får dei kortare og dei fortsatt er like kvite og ifne :) Så om den ytterste delen av tennene forsvinner, tror du at det plutselig helt automagisk stopper der? Endret 20. januar 2008 av Vice Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg