Gå til innhold

Skru en PC av og på med styrestrøm

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og planlegger å utstyre bilen min med en PC, og i den anledning har jeg funnet ut at jeg trenger et system for å skru PC-en av og på med tenningen.

Jeg planlegger å bruke en laptop, så det er ikke nødvendig kjøre den direkte på bilens batteri, siden laptopen jo har eget batteri.

Jeg skal legge et rele på strømforsyningen til PC-en, slik at den må kjøre på eget batteri når bilen er av. Skal også skru av og på ekstern harddisk og WLAN-router med et rele.

Det jeg imidlertid trenger er en metode for å sette maskinen i dvale eller standby når jeg skrur av tenningen.

Jeg har tenkt meg frem til at jeg trenger en enhet som føler på styrestrøm fra bilen, og som sender signal til PC-en om å gå i standby/dvale når styrestrømmen forsvinner. Den må også kunne vekke PC-en når den får styrestrøm igjen.

Hvorvidt enheten kommuniserer med PC-en via USB, com-port eller noe annet spiller ingen rolle.

Er det vanskelig å få til noe sånt? Regner med at PC-en må utstyres med ett eller annet program som setter PC-en i dvale også.

All input tas imot med stor takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tja.

du har strømstyring i OS. der kan du endre at f.eks powerknappen betyr dvale.

hvis du åpner pcen og lodder en ledning på den knappen, har du mulighet for å elektronisk styre denne knappen. bruk f.eks en transistor til å styre knappen..

for å gå til standby:

du kan bruke, f.eks et lite autoit script til å se om strømadapteren forsvinner:

http://www.autoitscript.com/forum/index.php?showtopic=10993

hvis den strømmen forsvinner kan du få autoit til å kjøre en standby kommando:

http://www.autoitscript.com/forum/index.php?showtopic=34696

for å våkne fra standby:

lodde på en ledning på powerknappen, og styre denne elektronisk.

selve styrekretsen er det sikkert andre som kan kommentere ;)

da mine løsninger ofte blir litt overkill-avanserte.

Endret av thor918
Lenke til kommentar

Sjå litt nærmare på dinna kretsen her.. post-76575-1200479762_thumb.jpg

Du får alle delan på ELFA,

Laptop Auto Power-On / Turn-On Module

Som du ser bruker den 5+Volt fra USB inngangen for å vite om pcen står på eller ikkje..

Så kan du bruke et program "Shutdown Control" som gjør at pcen din går i dvale etter angitt tidspunkt

Shutdown Control!

Legger ved nokre bilde av oppsette mitt, Har ikkje bilde av bagasjeromet med ferdig trekt vinyl,

post-76575-1200480913_thumb.jpg

post-76575-1200480998_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...