Gå til innhold

Ny pc, - ? - prosessor?

Dryzz

Anbefalte innlegg

Detta er sikkert blitt svart på en milliard ganger, men fant ikke akkurat svaret jeg leiter etter, mulig fordi jeg ikke helt veit selv hva det er... men her kommer dere inn! :D

Tittet nettopp på en (etter min mening) utrolig bra stasjonær, men prosessoren er: Athlon™ 64 X2 prosessor 6000+, noe som ikke plaget meg frem til jeg fikk en kommentar om at Dual Core hadde vært bedre... Gikk opp for meg at jeg ikke aner hva som kreves av pcen for mitt bruk, og vender da hit.

Vista vil komme til å kjøre på denne pcen, samt photoshop og flash CS3 og, vel, om du ikke gjettet det før nå, SPILL!

Kan også nevnes at pcen er utstyrt med et NVIDIA® GeForce™ 8500 GT med 512 MB, samt 4 GB minne... Begynte i alle fall å dagdrømme over all nerdingen som venter om jeg ender opp med denne :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Detta er sikkert blitt svart på en milliard ganger, men fant ikke akkurat svaret jeg leiter etter, mulig fordi jeg ikke helt veit selv hva det er... men her kommer dere inn! :D

Tittet nettopp på en (etter min mening) utrolig bra stasjonær, men prosessoren er: Athlon™ 64 X2 prosessor 6000+, noe som ikke plaget meg frem til jeg fikk en kommentar om at Dual Core hadde vært bedre... Gikk opp for meg at jeg ikke aner hva som kreves av pcen for mitt bruk, og vender da hit.

Vista vil komme til å kjøre på denne pcen, samt photoshop og flash CS3 og, vel, om du ikke gjettet det før nå, SPILL!

Kan også nevnes at pcen er utstyrt med et NVIDIA® GeForce™ 8500 GT med 512 MB, samt 4 GB minne... Begynte i alle fall å dagdrømme over all nerdingen som venter om jeg ender opp med denne :p

Dual Core brukes om Intel sine prosessorer og betyr ikke noe annet enn dobbel kjerne prosessor.

Athlon™ 64 X2 prosessor 6000+, er også en dobbel kjerne prosessor, eller Dual Core om du vil.

Ser det er mange som skryter ove Intel sine Core 2 duo Cpu'er, så er sikkert dette de har ment de som har anbefalt dette, selv kjører jeg med Dobbelkjerne Amd 64 X2 5600+ og det funker bra det.

Lenke til kommentar

Linky

Prisen og oppsett appelerte noe sinnsykt, men om grafikkortet ikke er noe særlig...

Hittil har jeg ihvertfall ikke funnet noe annet "utrolig" bra til omkring den prisen, og jeg har "gitt" bort min tidligere pc til søstra mi...

Endret av Dryzz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Linky

Prisen og oppsett appelerte noe sinnsykt, men om grafikkortet ikke er noe særlig...

Hittil har jeg ihvertfall ikke funnet noe annet "utrolig" bra til omkring den prisen, og jeg har "gitt" bort min tidligere pc til søstra mi...

Jeg vil ikke si den prisen var så sinnsykt billig med tanke på hva en egentlig får...

Hvis det er et alternativ og bygge selv kan det lønne seg...

Lenke til kommentar

Njaa, bygge selv har jeg fått for meg at det kan det gå veldig mye galt med, spessielt om det er jeg som gjør det...

Men hvor lenge ville grafikkortet holdt ut med de nye spillene, evt. andre som kommer ut etterhver. Er ikke nødvendig å kjøre alt på utrolig høyt så lenge jeg kan spille uten lagg, eller i det hele tatt kan starte spillet.

Lenke til kommentar

Er det noe spess kort dere anbefaler som kan virke bedre, ATI Radeon kortene f.eks?

Kan prøve å sette sammen en pc på nettet og se hva jeg får til, men sjekket oppgradering fra NVidia 8500 til 8800 og prisforskjellen var på over 2k!

Lenke til kommentar

Den ser ikke værst ut i det hele tatt, men det skal ikke være noe problem å bytte ut komponentene etter som tiden skulle by seg.

Spiller ikke alt av hardcore spill heller, og med det tatt i betraktning er vel ikke "Linky" pcen noe dårlig kjøp...?

Lenke til kommentar

Linky PC-en ser helt grei ut, særlig om du ikke spiller noe særlig. Men du har skrevet spill med store bokstaver i første post..

Ville ikke satset på så store muligheter til å oppgradere noe på "Linky". Er generelt ganske vanskelig å gjøre noe med slike ferdig maskiner!

Strømforsyningen er sikkert ikke sterkere enn at den akkurat klarer å drive maskinen, så kraftigere skjermkort kan bli et problem. Det er også ofte ganske liten plass, så det er ikke sikkert du får montert et fysisk større kort osv.

Men alt i alt så ser det ut som en grei bruksmaskin for de som bare vil ha noe som fungerer og ikke har planer om å gjøre noe med den i levetiden. Er i alle fall rikelig med minne og en forholdsvis sterk prosessor.

Den jeg foreslår vil yte betraktelig bedre i 3D apps/spill (opp til flere ganger bedre), bruker kvalitetsminne/OC minne noe du neppe trenger, men noe du enkelt kan bytte i et 4GB sett f.eks GeIL Value DDR2-800 4096 MB (2x2048) for 100 kr ekstra. Du vil da sikkert trenge OS, noe som koster ca 1000 kr ekstra (Vista premium/XP). Totalt havner prisen noe over Expert sitt tilbud, men jeg mener det er et ok kjøp. Å bygge maskiner er ikke så fryktelig vanskelig, men det kan absolutt oppstå problemer. Det er også litt vanskeligere å klage om en ikke vet hva som er galt med maskinen.

Litt bygg PC-en selv litteratur finner du HER

Lenke til kommentar

Selvbygg begynner definitivt å bli en mulighet her nå. Kan jo være utrolig gøy å ha noe å vise frem som jeg har gjort selv og faktisk er stolt av, og det er ikke mange ting! :p

Er mye jeg ikke veit når det kommer til hver enkelt komponent da (er jo der dere kommer inn :p ), og er redd jeg kan komme til å gjøre feil, enda jeg følger guiden...

Lenke til kommentar

Vel, har blit til at jeg bestiller fra Dell nå, og har da kommet fram til følgende:

Prosessor: Intel® Core 2 Duo E6850-prosessor (3,00 GHz, 4 MB, 1333 MHz)

Operativsystem: Ekte Windows Vista™ Home Premium - norsk

Skjerm: Dell™ 19-tommers sølvfarget flatskjerm i bredformat (SE198WFP) - norsk

Minne: 3072MB 667MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2x1024/2x512]

Harddisk: 500 GB (7200 rpm) seriell ATA/100-harddisk med 16 MB DataBurst™-buffer

Grafikkort: 256 MB ATI® Radeon™ HD 2600 XT-grafikkort

Optisk Stasjon: 16x DVD+/-RW-stasjon

TRÅDLØS TILKOBLING: Internal Wireless PCI Card (veit ikke hva jeg trenger om jeg skal ha wired nett)

Hele pakken blir da på 9975kr. Lurer bare på om dere har noen forslag til evt. endringer?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ser grei ut den der, men skjermkortet er litt svakt hvis en skal spille nye spill i høye oppløsninger med mye "eyecandy".

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Kjøp enkeltdeler på komplett.no. Komplett.no er nok ikke det billigste alternative, det finnes nok noen billigere ute på nett, men pga størrelsen på bedrift, seriøsitet og utvalg er nok det likevel det beste.

På en liten stund fikk jeg satt sammen en ganske god pc til 9k, jeg vet ikke så veldig mye så det kan hende at noe her ikke passer sammen, men det var bare får å se på hva man kan få til om man bygger selv.

clicky

Let litt på komplett, lagre handlevognen og kom tilbake hit og spør om det funker, det er mitt tips :)

Endret av cFc
Lenke til kommentar
Ser grei ut den der, men skjermkortet er litt svakt hvis en skal spille nye spill i høye oppløsninger med mye "eyecandy".

Har vippet frem å tilbake mellom ATI kortet og NVidia 8800, men konkluderte med at jeg ikke kom til å spille så mye høytkrevende spill, i alle fall ikke med det samme. Har tross alt gått til anskaffelse av PS3 for det :p

Tenker jeg bare kan oppgradere grafikkortet om nød noen gang skulle oppstå, men for å være helt ærlig så spiller jeg heller et spill med litt dårlig grafikk og genial historie enn et med sinnsykt utrolig grafikk og dårlig handling.

Kjøp enkeltdeler på komplett.no. Komplett.no er nok ikke det billigste alternative, det finnes nok noen billigere ute på nett, men pga størrelsen på bedrift, seriøsitet og utvalg er nok det likevel det beste.

På en liten stund fikk jeg satt sammen en ganske god pc til 9k, jeg vet ikke så veldig mye så det kan hende at noe her ikke passer sammen, men det var bare får å se på hva man kan få til om man bygger selv.

clicky

Let litt på komplett, lagre handlevognen og kom tilbake hit og spør om det funker, det er mitt tips :)

Har sett meg litt rundt på komplett, er mye bra der og takker for at du satte opp en liten liste :D , men synes det er så stor usikkerhet med eget valg av komponenter som f.eks. vifte, prosessor, kompatibilitet mellom komponenter, osv.

Dessuten er DELL-pakken komplett med skjerm, noe jeg ikke har funnet på komplett til en rimelig pris, mulig jeg ikke har sett godt nok, men...

Lenke til kommentar

Dryzz: Du kan få alle databutikker til å bygge en maskin til deg? Data'en trenger vel ikke hete dell,ibm,osv.

Dell og de andre kjøper også deler og setter dem sammen for deg. Du sier bare hva du skal bruke den til, og hvor mye penger du er villig til å bruke. Skal du bruke maskinen til å spille, da må/bør du bruke ca 2000kr++ til skjermkortet(GPU) feks Geforce 8800.

Lenke til kommentar

Hvilke spill spiller du? Slike skytespill som cod og medal of honor eller strategispill som World in Conflit og Red Alert eller litt mer avanserte spill som civlization eller FM?

Hvis du havnet i en av de to siste så funker et billigere grafikkort som f. eks 8600 gt helt fint. Jeg har 8600 gs, og i Civ 4 funker dette upåklagelig.

Lenke til kommentar

Grafikkort: NVidia GeForce 8800 GT 512MB lagt til i pakken... Er ikke vits i å prøve å lure meg selv, kan like greit kjøpe det kortet nå om jeg like greit kommer til å måtte oppgradere skjermkortet hadde jeg gått for ATI typen :p

Hele driten bestilles nok i løpet av helgen, og håper leveringstiden er kort! :new_woot:

Endret av Dryzz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...