mads182 Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 (endret) Hei! Kjøpte meg en LG 32" TV og et surroundanlegg fra Pioneer i dag. Yamaha RX-V461 heter forsterkeren. Jeg skal kjøre lyden på TV'en på surroundanlegget, hvilke kabler trenger jeg? Prøvde med en vanlig phonokabel med rød/hvit (L/R) fra TV til forsterker, men ingen lyd i det hele tatt. Hvordan får jeg lyd fra TV til surroundanlegget? Endret 12. januar 2008 av mads182 Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Noe mer en vanlig RCA (phono) kabel er ikke nødvendig med mindre du har mulighet for å ta i mot flerkanals lyd, eller sende den fra TVen. Dersom du har mulighet for å få flerkanals lyd, så bør denne overføres med enten en optisk eller en koaksial signalkabel. Og da er det enklest å koble rett fra mottakerboksen til forsterkeren. Det virker rart at du ikke får lyd, men det kan hende du har plugget deg til feil steder. Pass på at kabelen går fra TVen lydUTGANG til forsterkerens lydinngang, og at du setter på lyd fra den inngangen du får lyden fra på forsterkeren. Du skal ikke se bort i fra at du har kobla deg på TVen lydinngang, og der kommer det ikke mye lyd ut. Ellers så kan det være at du må inn i TVen meny og skru på at den skal sende ut lyd. Lenke til kommentar
mads182 Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2008 Har koblet meg på TV'ens lydutgang og til forsterkeren der det står for eks (DVD) Er ikke det riktig? Så velger jeg DVD på forsterkeren, men ingen lyd. Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Som en kriseløsning kan du jo bruke en minijack til phono utifra tvens hodetelefonutgang? Da er du ganske sikret lyd i det minste. Lenke til kommentar
mads182 Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2008 Har nå kommet frem til at det ikke kommer noe lyd ut av høytalerene i det hele tatt. Har koblet til center og front a og front b og da jeg setter på tuner på forsterkeren skal det i hvertfall skurre da jeg har på FM? Det kommer ikke en eneste lyd! Hva er feil? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Det kan være en defekt reciever. Men prøv å skru opp volumet til maks, og legg øret intill høyttaleren. Hvis du ikke hører noen skurring da, så kommer det ikke lyd. Lenke til kommentar
mads182 Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Har fått lyd ut av høytalerene i TUNER-moden. Får fortsatt ingen lyd med TV koblet inn på DVD... Noen idé? Har lest i bruksanvisningen siden kl 23.00! Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Får du lyd ved vanlig TV-sending? Har du prøvd å koble rett i DVD-spilleren? Det kan som sagt hende at du må stille inn TVen for at den skal sende lyd ut ... Lenke til kommentar
mads182 Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) Jeg har bare lyd ut i fra TV høytalerene. Jeg har ikke koblet rett i DVD-spilleren nei, fordi jeg ikke bruker noen DVD-spiller. Bruker Playstation 3... Har kun lyd på Tuneren jeg på forsterkeren. Har prøvd å se på Menyen for TV' en om det er noe med lyden der, men har ikke funnet noe gitt... Endret 13. januar 2008 av mads182 Lenke til kommentar
Kenneth199 Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Jeg har bare lyd ut i fra TV høytalerene. Jeg har ikke koblet rett i DVD-spilleren nei, fordi jeg ikke bruker noen DVD-spiller. Bruker Playstation 3... Har kun lyd på Tuneren jeg på forsterkeren. Har prøvd å se på Menyen for TV'en om det er noe med lyden der, men har ikke funnet noe gitt... Prøv å koble playstation spilleren til forsterkeren eller en cd spiller og se om du får lyd da. Og hvis du skal kjøre lyden fra Tv-en til forsterkeren så ville jeg anbefalt at du henter signalet fra dekoderen eller hvilken mottakerboks du bruker. Lenke til kommentar
mads182 Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) Hvordan skal jeg koble til PS3'en da? Med HDMI kabelen? Det er 3 HDMI innganger/utganger på forsterkeren. De heter DVT/CBL - DVD - OUT. Må vel ha en HDMI kabel fra TV til forsterkeren, og en fra forsterker til PS3? Hvor skal jeg koble de 2 kabelene? Bruker forresten ingen dekoder eller mottakerboks for øyeblikket, bare antenne. Prøvde nå å koble en USB minnebrikke med musikk på inn i USB-inngangen på forsterkeren, det fungerte fint.. Endret 13. januar 2008 av mads182 Lenke til kommentar
Kenneth199 Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Jeg har ikke peiling på den forsterkeren du bruker, men det er mulig at den ikke støtter lyd over HDMI så jeg ville prøvd med RCA, optisk, digitale kabler hvis du har mulighet. Lenke til kommentar
mads182 Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) Tror den skal støtte lyd over HDMI, ellers er det ingen vits med de inn/utgangene. Og den var ikke direkte billig for å si det sånn. Men hvordan skal jeg koble de 2 kabelene, da? Den fra TV'en skal gå inn på "OUT - CBL/DVT eller DVD"? Og hvor skal den fra PS3en gå? https://prisguiden.no/product.php?product_id=83114 Denne forsterkeren er det snakk om. Endret 13. januar 2008 av mads182 Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) Du skriver lengre oppe at du har koblet høytalerne til A og B. Dette er i utgangspunktet feil, så sant du ikke har 2 sett med front-høytalere. Har du i det hele tatt kikka i bruksanvisningen før du begynte å koble opp? Hvor mange høytalere skal du koble til? Det enkleste for deg for å sjekke om forsterkeren i det hele tatt fungerer er å koble til noe med RCA-kabler (dvs. rød og hvit) for så å slå på den modusen. Dette kan være en CD-spiller, en DVD-spiller eller en konsoll. Du sier du har PS3. Koble HDMI-kabel fra PS3 til HDMI-inngang på forsterkeren som heter DVD. Sett en HDMI-kabel fra HDMI-out på forsterkeren til HDMI på TV'en. Velg så DVD på forsterkeren. Edit: Glemte noen ting. Koble begge front-høytalerne på samme krets, altså A. Begge kretsene/sonene/kall det hva du vil, har uttak for 2 front-høytalerne, og du skal bruke begge høytalerne på samme krets, ikke på en av hver. Endret 13. januar 2008 av WonderStivi Lenke til kommentar
Kenneth199 Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 kan du knipse et bilde av baksiden på recieveren? Lenke til kommentar
mads182 Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Ja, jeg har lest i boka... Men jeg har aldri hatt hjemmekinoanlegg før, så jeg vet ikke hva jeg holder på med. Har koblet de begge fronthøytalerene på A-kretsen nå, og centerhøytaleren på center. Det er det jeg har gjort! Det er RCA-kabler jeg bruker nå, eller har prøvd å bruke. De er koblet fra Variabel Audio Out fra TV - til DVD på forsterkeren. Blir som sagt ingen lyd da jeg setter på DVD. Skal forsøke med HDMI-kabelene fra PS3'en senere i dag. Lenke til kommentar
mads182 Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) http://www.yamaha.co.jp/english/product/av...xv461/panel.jpg Den er helt lik denne, med unntak av HDMI. Skal ta bilde av min nå.. Endret 13. januar 2008 av mads182 Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Hvordan kommer lyden fra inn i TV'en da? Har du en dekoder? Vanlig antennekabel? Parabol? Hvis du har tenkt å ta lyden fraTV'en og ned til forsterkeren, så må nok dette aktiveres i menyen på TV'en. Da må vi altså vite hva slags TV du har. Får du lyd i det hele tatt? Fra andre ting enn TV'en? Sørg for at du først og fremst har lyd fra noe som er idiotsikkert, så tar du de "verre" tingene etterpå. Lenke til kommentar
mads182 Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) Jeg har vanlig antennekabel ja. Skal ha lyd fra TV, ned til forsterker ja... Jeg har spilt av lyd i fra en USB minnebrikke og vanlig radio, så lyd får jeg ja. http://www.teknofil.no/wip4/kjekkas-tv_sla.../d.epl?id=22867 Har denne TV'en! Slik ser forsterkeren ut bak: http://img244.imageshack.us/img244/1071/dsc00419ls6.jpg Endret 13. januar 2008 av mads182 Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Når du ser på spesifikasjonene (netonnet) så står det ikke noe der om phonoutgang. Det jeg antar er at du har koblet deg på phonoinngangen. Det er mulig at du kan stille inn den ene av de to scartinngangene til å bli en utgang og at du kan hente lyd den veien, men det ville isåfall vært dokumentert i bruksanvisningen. I og med at dette er en relativt billig modell så vil det ikke overraske meg om den eneste løsningen er en jack->phono-kabel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå