Gå til innhold

3000kr med god zoom?


Anbefalte innlegg

Jeg ser etter et kamera med god zoom og som ikke er noe særlig høyere i pris enn 3000kr.

 

Kamera skal jeg bruke til turer i skog og mark så zoom er viktig samt hurtighet.

 

Har sett på Fujifilm Finepix S6500fd, men er ikke sikker på hva som er av gode alternativer å velge i?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk et Olympus µ 820 til jul 8mp 5x optisk zoom

Stor ldc skjerm enkel og kjapp (on knapp og ta 1 bilde under 2 sec)

Nå vet ikke jeg opp ned på kamera , men kjøp ett med optisk zoom og ikke digital.

 

Ville ha lest en kamera test hvor de sammenligner mange i den rette prisklassen.

Endret av War
Lenke til kommentar

S6500fd er et meget godt valg til slik bruk. Da har du både god vidvinkel med 28mm, og middels god tele med 300mm. Fujifilm er også best i klassen når det gjelder støy/korn i bildet ved høyere ISO, så dette er et kamera du vil trives med. Dette kameraet tilhører også den største klassen ultrazoom, det er på størrelse med speilrefleks, og har da også mekaniske ringer for zoom og manuell fokus, det skal jeg garantere deg at du vil like i bruk, og spesielt ute på tur er dette kjapt og brukervennlig. En bekjent kjøpte det nylig, da lå det på ca. 2200, det er usannsynlig mye kamera for pengene.

For tiden finnes det vel kun to modeller til i denne største klassen, og det er S6500fd's egen storebror S9600, og Panasonic FZ50. Men begge disse begynner nå å bli vanskelig å få tak i, da det er en stund siden disse kom på markedet. Det er svært beklagelig at ikke det har kommet avløsere, jeg håper produsentene virkelig ikke har lagt denne klassen på hylla.

Den mindre klassen, kompakte ultrazoom, har også flere gode modeller, men alle disse har motorisert zoom, og knappestyrt manuell fokus, om det skal benyttes. Personlig er jeg ikke i tvil om at mekaniske ringer er det desidert beste i bruk. Men i den kompakte klassen finner du til gjengjeld hele 3 modeller med enorme 18x optisk zoom. Vær bare klar over at 18x'erne tøyer de optiske grensene, og kan slite litt i ytterpunktene.

Sjekker du Akam's produktguide kan du jo søke på minst 10x zoom, notere deg kandiater, og lese en del tester her på Akam og andre seriøse. Så kan du jo nevne noen kandidater her, og få mer eller mindre gode råd.

Men for all del, finner du S6500fd på lager noe sted, løp og kjøp, da har duskaffet deg en svinbillig turkamerat som helt sikkert gjør jobben.

Lenke til kommentar

Takk for svar.. :)

 

Men du gjorde også det hele litt vanskligere for meg..hehe

 

I tilfeldig rekkefølge:

Fujifilm Finepix S6500fd

Olympus SP-560UZ

Sony Cyber-shot DSC-H9

Fujifilm FinePix S8000fd

Panasonic Lumix DMC-FZ18

 

Vet ikke hvor mye vekt jeg bør legge på RAW formatet, men bilde kvalitet er jo viktig, vil også ha så lite støy som mulig samt at det er hurtig. Så heller veldig mot s6500fd etter innlegget ditt manskow.

 

Side ved side med spesifikasjoner

Endret av Kliss
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du bør også vurdere Canon PowerShot S3/S5 IS. De har riktignok "bare" 12X zoom, men er forøvrig minst like gode mht. bildekvalitet og brukbarhet. Zoom i 500 mm området er omtrent umulig å bruke håndholdt, og etterspørres mest av fuglefotografer...

Vær obs på video funksjonene - bare Canon can zoome under videoopptak, og har meget bra lyd på video.

Vridbar LCD er en egenskap som man lett venner seg til.

I Norge er det ikke til å unngå at man tar mange bilder i dårlig lys, og da er kameratets støyreduksjon viktig. (ISO tallene som oppgis er eventyr - sjekk tester!!!) Canon har en "behagelig" form for støyreduksjon, der støyen vises men oppfattes nokså naturlig. Andre lager "vannfarger" og merkelig fargegjengivelse. Til slutt, Canon "treffer" godt belysningsmessig med blitz - andre kan over/under-eksponere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...