gczilla Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Hei. Har flytta inn i ny (leid) leilighet, og er ikke helt fornøyd med dekoren, og har fått frie hender av huseierne m.t.p maling... Så, spørsmål: Soverommet har tre panlevegger; type billig... Det er en del sprekker i panelen, ca 1 cm brede sprekker... Hva slags type sparkel skal man bruke så det ikke "faller ut" igjen..? Kjøkken og gang har en type "slutten av 80-tallet" trådtapet... Altså, sidevedside tynne tråder som er semiløse... Kan man male over dette eller må jeg strippe den av? Takker for svar, er helt fersk innen maling etc. Lenke til kommentar
dynaBel Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 bruk vanlig sparkel, antar jeg, på kjøkkenet er det bare og grunne, så male Lenke til kommentar
Korpmettaren Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Hvis det er ca 1 cm, kan du vurdere å bruke husfiks først, så en vanlig sparkel man får i en malingsbutikk på toppen.. Lenke til kommentar
kokoslass Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Når det gjelder panelet kan det være greit å starte med å vaske selve veggene med vann og salmiakk eller blande ut vann og husvask. Da fjerner du alt av det gamle møkka og fettet som er der. Etter dette er det greit å grunne helst med en oljebasert heftgrunning ( vil gi best resultat ) Så er det å sparkle selve sprekkene kan være greit å bruke en sparkel for treverk. Viktig å ta denne prosessen noen ganger pågrunn av at seelve sparkelen vil synke. Etter dette blir å pusse ned sparkelen slik at den vil gå jevnt over med resten av panelet. Så blir det toppstrøket med helst en oljebasert maling to strøk. Til tekstiltapeten er det best å bruke en grunning fra Jotun ( heftgrunning for tapet) som er egnet til å mette strien bedre enn vanlig vannbasert heftgrunning. Veldig viktig å bruke en akrylbasert vannbasert maling til toppstrøket siden en pva maling vil mest sannsynlig vil bli klisete. Håper at dette har vært til hjelp Lenke til kommentar
Alfaromeo Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Jeg fikk anbefalt noe som hetter "filler" hos min lokale Flugger forhandler på trepanel. Det fungerte utmerket. Ikke krympet det, og det var overmalbart etter en time Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå