Mannen med ljåen Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 (endret) Jeg bor i blokk. Under blokka er en parkeringsplass til hver av de som bor i borettslaget, inkludert selve blokka og noen rekkehus. Jeg bor fortsatt hos foreldrene mine. Det er en parkeringsplass per husstand. I tillegg til disse er det 6-8 stk. merket med "Reserve". Formannen legger seg ikke opp i hvordan disse anvendes. Jeg fikk meg bil for over et år siden. Min fars bil står på den plassen som tilhører leiligheten. Jeg parkerte ute. Over lengre tid observerte jeg at en reserveplass var ledig. Det stod ALDRI noen der. Etter å ha parkert ute i noen måneder var det derfor greit å få bilen i hus før det verste været satte inn. Jeg parkerte i flere måneder før jeg fikk noen som helst reaksjon. Den kom i form av en lapp på ruta: "Denne parkeringsplassen tiløhører nummer xx" Dette medfører selvsagt ikke riktighet, medmindre hun som skrev den kan henvise til en paragraf eller rettsavgjørelse. Derfor svarte jeg: "Hva får deg til å tro det? Denne plassen er merket RS for "reserve." Jeg fortsatte å parkere der som normalt. Men lappene på ruta fortsatte å komme. Jeg kunne blant annet lese at "Jeg har brukt denne plassen siden jeg flyttet inn, og jeg har bodd her i 20 år". Det høres for meg ut som hun har hatt denne fordelen mer enn lenge nok, med tanke på at andre også vil inn... Uten å vente på at jeg skulle gi opp, begynte hun å plasere bilen sin på reserveplassen. Som om jeg hadde gitt opp. Resultatet var at når jeg kommer hjem om kvelden, så er plassen tatt. Jeg skrev på en lapp (klistret den på hennes rute) at plassen ikke tilhører henne lengre, bare fordi hun hadde den før. Hun hadde jo ikke brukt den på måneder. Den er ikke hennes på livstid. I en periode ble det stille. Jeg trodde hun hadde innsett at hun kan ikke bare komme tilbake og kreve en parkeringsplass hun hadde forlatt. Det er jo et borettslag, ikke hennes eiendom. En dag jeg skulle på jobb (pent antrukket i dressbukse og lyseblå skjorte, heldigvis) kommer hun mot meg. -Du e faen'sje lide frekke, gutt! Hun virket helt forstyrret. Samtalen kan ramses opp som en tirade av fråde og bannskap. Innimellom ble hun direkte sukkersøt (Venke Dolorosa Uffert-sukkersøt) der hun kalte meg "lille venn". Hun er overhode ikke interessert i en seriøs diskusjon. -"Så flytt driden!" var hennes punchline, idet hun pekte på Peugeoten min. Hennes hovedargumenter kan ramses opp: (Mine kommentarer i svart ble ikke ytret under diskusjonen, jeg bare nevner det for dere på Diskusjon.no) -Jeg har bodd her i 20 år! Jeg har bodd her i 21, men det teller kanskje ikke. Gadd ikke nevne det, men det burde jeg kanskje. -Hvis jeg må betale for å parkere et annet sted, sender jeg regninga til deg! Takk skal du ha, da kan jeg fyre med den på hytta. Kos deg når den går til inkasso. -Leiligheten er registrert på din far, så din bil er ikke velkommen her. Min far og jeg har en bil hver. Hun har to selv. Har hun mer rett enn meg, til å bruke reserveplassen? -Jeg har hatt denne plassen i 20 år! Høres ut som hun har hatt den mer enn lenge nok. Uansett, så hadde hun ikke brukt den på minst 3/4 år før hun begynte med lappene sine. Jeg tok plassen fordi den var ledig, og jeg hadde observert at den var ledig i lang tid. Og selv etter at jeg parkerte der fast, tok det altså flere måneder før hun begynte å protestere. Om hun hadde plassen fra 1987-2007 er irrelevant, sålenge hun forlot plassen. Hele samtalen var en stor vits. Hun blåste seg opp, så det var tydelig at hun hadde øvd i ukevis foran speilet. Og hun satser åpenbart på skremsel, for jeg synes ikke noen av "argumentene" er holdbare. Glad jeg har lang lunte, for hun kunne fått meg til å gjøre noe jeg ville angre. Er forresten ikke sikker på om jeg ville angret... Nå har det vært stille siden desember en gang. Jeg har ikke sett noen nye lapper, og har heldigvis ikke hatt gleden av å møte henne i garasjen på vei til jobb flere ganger. Men dama er tydeligvis mer interessert i å få viljen sin, enn "lov og rett". Jeg synes aldeles ikke det er riktig at hun skal ha denne plassen på livstid, bare fordi hun allerede har hatt den lenge. Alle 4 bilene (min, fars, og hennes 2) er daglig i bruk. Men hun parkerer gjerne på reserveplassen, selv om den som hører til rekkehuset ofte er ledig. Bare på trass, antar jeg. For å motvirke dette, har jeg fått låne min søsters mopednøkkel. Den står på en felles MC-plass, men når jeg tar ut bilen setter jeg den på reserveplassen så ingen faller for fristelsen til å parkere der mens jeg er borte. Hvis noen gadd å lese hele innlegget: Hva synes dere? Er en reserveplass under en blokk "din" på livstid, bare fordi du har hatt den i 20 år? Det skal og nevnes at det er fullt mulig å parkere UTE. Det er som regel en ledig plass der, og hvis ikke kan man snikparkere utenfor skolen eller barnehagen. De fleste har jo lengre arbeidstid enn lærerne, så ingen lærere får problemer sålenge du flytter bilen din derfra om morgenen, og parkerer der om kvelden. Det er ikke fryktelig langt å gå. Men jeg vil ikke ha rust og snø på bilen min. Endret 12. januar 2008 av Gurin Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Førstemann til mølla tenker nå jeg. Hun kan ikke bli sur på deg og du kan ikke bli sur på henne. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 jeg syns dere begge er urimlige, reserveplass er reserveplass og akkurat som hun ikke kan si den er hennes kan ikke du si den er din. jeg vil si at det i dette tilfellet er "førstemann til mølla" Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Nei. Plassen skal jo brukes av den som kan bruke den når den er ledig. Dette er da ikke noe å bry seg om. man kan ikke påberope seg hevd på felles parkeringsplasser. Fortsetter hun, synes jeg du skal nevne noe om å anmelde henne for sjikane neste gang du treffer henne. Tipper det er fånyttes å diskutere med damen. Men jeg synes det er drøyt å sette en moped der når du ikke bruker den. Når du ikke bruker palssen, skal den være ledig for andre. Det er ikke din plass, heller. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Enig med Castor. Førstemann til mølla, men krangelen deres er drøy Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Et godt skrevet innlegg, forresten! Nei, overalt er det sånne. (Jeg ser for meg at det er noen slike karakterer i hvert eneste borettslag i hele Norge, ja, godt mulig utenfor landets grenser også! *Host, Tertitten Borettslag, Host*) Jeg tror ingen av dere har noe mer rett på plassen enn den andre, men som Billy Bob sier, det er nok førstemann til mølla! Nu virker dette mennesket mer enn gjennomsnittet sært, så det er ikke så lett som det kunne vært! Lykke til videre! Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2008 Jeg vil påstå at JEG kom først til mølla. Den hadde vært ledig lenge før jeg begynte å parkere der. Og så kommer hun med lappene sine, flere måneder etter. Hvis dere mener at alle kan perkere der hvis det er ledig: Helt greit, men hun foretrekker faktisk reserveplassen framfor den som juridisk er hennes. Når bare en av hennes biler er inne, står den på RS-plassen. Det er tydelig at hun ikke er interessert i "førstemann hjem fra jobb får parkere". Derav lappene som krever at den er hennes uansett. Alle de andre RS-plassene har også faste brukere. Slik jeg ser det, er det hennes tur til å parkere ute. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Dersom en parkeringsplass er reserve så er den reserve og ikke beregnet for daglig bruk. Det burde kanskje vært spesifisert i noen vedtekter i borettslaget? Uansett, min tolkning av navnet reserve er at det er parkeringsplasser som er til overs som skal kunne brukes av besøkende av beboere, og ikke minst dersom noen trenger en ekstra parkeringsplass i kortere perioder. Siden du sier det er fult mulig å parkere utenfor så vil eg tro det er en bladning av disse to bruksområdene. Men du sier ingenting om hvor mange parkeringsplasser det er, hvor mange som er reserve eller hvor mange det er utenfor(antall kan kanskje gi en liten pekepinn på formålet). Men, så har det seg jo slik, som du sier, at alle leiligheter har fått tildelt en parkeringsplass hver. Og ut i fra dette så har dere, og hvem som helst av naboene deres, like stor rett til å bruke plassen og de andre reserveplassene. Hun virker noe umoden når hun prater med deg, men eg synes faktisk at det er like umodent av deg å parkere mopeden til søsteren din der når du forlater plassen. Som sagt, dere har tross alt like mye rett på plassen, og den retten deler dere også med naboene deres. Det virker ikke som om hun har så mye respekt for deg og dine meninger siden du ikke eier leiligheten men faren din gjør. Kanskje faren din, eller du for den del, bør ta opp problematikken i et styre? Evnt med formannen, men han virket jo ikke intressert. Ikke nødvendigvis for å klage på henne eller snakke dritt om henne, men få en klarhet i hva disse plassene skal brukes til og kanskje skrive ned noen rettningslinjer? Skal ikke se bort i fra at det er noen i nabolaget som har irritert seg over at de samme personene gjentatte ganger har okkupert reserveplassene. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2008 (endret) Det er en plass tildelt og oppmerket for hver leilighet. Det er 6-8 reserveplasser. Jeg nevnte dette i innlegg nummer 1. Reserveplassene er beregnet på daglig bruk, det er jeg sikker på. Grunnen til at jeg er så sikker, er at vi har "GJESTEPARKERING" utenfor. Formannen sier at han blåser i om noen parkerer fast der ute, men at han ikke gidder å ta ned skiltet. Det var strengere før. Jeg har snakket med ham om, parkering før dama begynte med disse lappene, og han antydet aldri at man ikke skal parkere verken inne eller ute fast. RS-plassene ER beregnet på husstander med to biler. Endret 12. januar 2008 av Gurin Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 (endret) et lite trix kan vel kansje være å sjekke muligheten for å kjøpe eller leie plassen edit: av borettslaget altså Endret 12. januar 2008 av SirAmp Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2008 (endret) Det måtte i så fall være å kjøpe/leie den av formannen. Jeg sender ikke pengene til henne. edit: hehe, ok. Formannen har aldri sagt noe om at det koster penger. Endret 12. januar 2008 av Gurin Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 (endret) nei ikke for å bruke den som reserve, men jeg snakker nå om å "kuppe" plassen, betale enten en engangssum eller leie til borettslaget og sette opp et fint lite skilt med navnet ditt på Endret 12. januar 2008 av SirAmp Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2008 Formannen har aldri antydet at han er interessert i det. Uansett så har alle RS-plassene selvoppnevnte, faste brukere. Folk som kom først til mølla, akkurat som meg. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Beklager. Da leste eg det ikke i innlegget ditt Vel, siden gjester parkerer ute og alle andre har selvutnevnte reserveparkeringsplass så eg er enig med deg at man skal kunne parkere der. Men det virker som om det er en ukultur hos dere med at dette er fast. Siden flere har mer en enn bil så bør det være først til mølla for å få en reserveplass. Uansett hvilken som er ledig. Dette burde bli tatt opp i styret og vedtatt. Siste person som kommer får da ikke plass. Enkelt å greit. Det at hun står på parkeringsplassen mens den tildelte er ledig kan jo være veldig logisk. Dersom faren din, som står parkert på tildelt plass, kjører ut et ærend så tipper eg ikke hverken han eller du parkerer din bil der siden den er ledig? Det gjør neppe hun heller. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2008 Fattern parkerer kun på sin plass, og jeg parkerer kun på min. Fatter'n er enig med meg på alle punkter, men orker ikke å involvere seg i kampen. Det har ingen hensikt for meg å bruke fatter'ns plass når den er ledig. Grunnen? Den er nesten aldri ledig. Og når den er ledig, er det bare noen minutter til den blir opptatt. Vi kommer jo fra jobb omtrent samtidig. Naboen derimot. Hun har sjelden to biler inne. Jeg vet ikke hvorfor hun har to biler. Jeg har kun sett henne kjøre en av dem. Og en mye yngre dame kjørte den andre. Muligens dattera som kommer på besøk av og til, som skal ha den ene plassen. det kan jo også forklare hvorfor klagene kommer i puljer. Som sagt, jeg har ikke hørt noe siden desember, og bare en av bilene er inne for tiden. Og den velger RS-plassen hvis den kan. Hennes juridisk riktige plass er litt vanskelig å parkere på. Muligens derfor hun liker RS-plassen. Jeg vet ingenting om henne, hennes to biler og hennes "to" parkeringsplasser. Hun har åpenbart søkt etter info om meg, siden hun vet hvem som eier leiligheten og eierskapet på to biler. Slik søking på kryss av flere databaser er såvidt jeg vet ulovlig, men det er en annen sak som jeg ikke gidder å ta nå. Jeg nevnte at alle 4 bilene er i daglig bruk. Det er ikke helt rett. jeg og min far og en av hennes biler er i daglig bruk. Den siste tilhører muligens en datter. For den er vekk i uker av gangen. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Fattern parkerer kun på sin plass, og jeg parkerer kun på min. Det er jo ikke din. Den er alles. Fatter'n er enig med meg på alle punkter, men orker ikke å involvere seg i kampen. Det har ingen hensikt for meg å bruke fatter'ns plass når den er ledig. Grunnen? Den er nesten aldri ledig. Og når den er ledig, er det bare noen minutter til den blir opptatt. Vi kommer jo fra jobb omtrent samtidig. Naboen derimot. Hun har sjelden to biler inne. Jeg vet ikke hvorfor hun har to biler. Jeg har kun sett henne kjøre en av dem. Og en mye yngre dame kjørte den andre. Muligens dattera som kommer på besøk av og til, som skal ha den ene plassen. det kan jo også forklare hvorfor klagene kommer i puljer. Som sagt, jeg har ikke hørt noe siden desember, og bare en av bilene er inne for tiden. Og den velger RS-plassen hvis den kan. Hennes juridisk riktige plass er litt vanskelig å parkere på. Muligens derfor hun liker RS-plassen. Jeg vet ingenting om henne, hennes to biler og hennes "to" parkeringsplasser. Hun har åpenbart søkt etter info om meg, siden hun vet hvem som eier leiligheten og eierskapet på to biler. Slik søking på kryss av flere databaser er såvidt jeg vet ulovlig, men det er en annen sak som jeg ikke gidder å ta nå. Jeg nevnte at alle 4 bilene er i daglig bruk. Det er ikke helt rett. jeg og min far og en av hennes biler er i daglig bruk. Den siste tilhører muligens en datter. For den er vekk i uker av gangen. Eg synes dere burde bryte uvanen. Alle med to biler deler på reserveplassene. Førstemann til mølla. Dersom 9 stk har 2 biler hver, mens det bare er 8 ledige reserveplasser er det jo mest rettferdig at det er litt veksling på hvem som må parkere utenfor. At en person alltid skal parkere utenfor mener eg blir feil. Men eg er enig med deg at så lenge plassen er tom så kan du parkere der. Da kan dama bare kjefte og smelle så mye hun vil. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Du sier at du er førstemann til mølla. Med det uttrykket mente jeg at hvis plassen er ledig, kan enten du eller damen stå der. Hvis ikke, må en av dere stå ute. Å kreve plassen fordi en av dere "pleier" å stå der, synes jeg er litt drøyt. Men uansett synes jeg dette er en sak for styret i borettslaget. Noen må ta en avgjørelse her slik at det ikke blir krangling og grining og de som bør ta den, er vel styret eller formannen. Hvis ikke formannen vil blande seg, er jo det noe som ikke stemmer. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2008 (endret) Hun påstår at "Denne parkeringsplassen tilhører leil. nummer xx" Sålenge hun tar den tonen, er det lite som nytter, ang. at den som først kommer hjem får plassen. Å sette mopeden der i stedet, er noe jeg har gjort bare de siste ukene. Jeg anser det som nødvendig. Hun hadde lenge full mulighet til å parkere der mens jeg var på jobb. Jeg ville i så fall godtatt det. Istedet krever hun plassen helt selv. Og siden jeg ofte slutter på jobben sent, ville den i praksis blitt hennes alltid. Hun har ingen moped, men bruker i praksis det samme trikset selv, med de to bilene sine, hvorav den ene sjelden er til stede men allikevel har hevd på den juridisk riktige plassen. Endret 12. januar 2008 av Gurin Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 (endret) Hvis hun påstår at den tilhører en viss leilighet, må vel hun bevise det med en form for skriv e.l. Jeg skjønner din frustrasjon over at noen tilegner seg noe som ikke er deres, men det er samtidig ingen andre sin plass. Håper dere kommer fram til en god løsning enten ved hjelp av styret eller formannen. Edit: Ok, så dere bruker hver deres triks for å få denne plassen. Er ikke det her du kan heve deg over henne og vise deg som den voksne i denne saken og behandle problemet på en voksen måte istedet for forskjellige triks? Endret 12. januar 2008 av Billy Bob Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Du er jo ikke noe bedre selv, siden du sier det er "din" plass. Det er jo ikke mere "din" plass enn noen andres. Den er din hvis den er ledig, og du parkerer der, og den er ledig til alle når du flytter bilen din. Det kan da ikke være vanskelig å skjønne. (Den mopedflytingen din minner meg om tyskere som er oppe klokka fem og legger ut håndklær på solsenger i syden.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå