Gå til innhold

Hvor kjøpe CRT skjerm

simen_gunnar

Anbefalte innlegg

Til profesjonell FPS-gaming er man nødt til å ha en skjerm som viser like mange bilder per sekund som spillmotoren tegner per sekund og antall bevegelser som musen sampler per sekund.

Hvis ikke vil du ikke få samsvar mellom de bevegelsene du gjør og hva du ser på skjermen.

Det har kanskje ikke så mye å si for folk som spiller på amatørnivå, men for de som spiller seriøst er det forskjellen på å treffe eller misse.

Hvis det ikke er samsvar mellom de bevegelser en gjør og hva en ser på skjermen, får man dårligere koordinasjon/aim/timing osv. Det er helt vitalt da man faktisk spiller for å vinne og personer på dette nivået trener timevis hver uke for marginale forbedringer som kan avgjøre fremtidige resultat.

Jeg har skrevet en del om dette i en tidligere tråd som er her.

Jeg kan prøve å oppsummere det viktigste. Dersom du skal ha CRT for profesjonell FPS-gaming er det 19" CRT med Diamondtron-rør. Diamondtron er lisensiert Trinitron-teknologi som er videreutviklet og har fått forbedret elektronkanon. Diamondtron har veldig mye bedre specs over vanlige CRT. Ekstremt gode oppfriskningsrater. 150Hz i 1024x768 og 130Hz i 1280x1024 er vanlig på toppmodellene. Skjermen er flat i front, fargene er gode og det er utallige lysjusteringer for å passe spill, film, bilder, tekst osv. De fleste toppmodeller støtter også 2048x1536 i 85 Hz. Mest behagelig er 1600x1200 til desktop og nyere spill og. 640x480, 800x600 til eldre FPS. Musesamplingen blir så "rar" i høye oppløsninger i eldre spill basert på motor fra id Software.

Personlig bruker jeg iiyama HM903DT 19". Dette er en meget god skjerm med Diamondtron-rør. Kostet 4k i 2004. I dag er det helt priceless.

Hvis du søker litt på nett finner du nok en del skjermer med Diamondtron. Det er toppmodeller fra 2002-2004 som har best specs.

EDIT: Du kan så ta å lete etter disse i bruktmarked. Det er ganske tidkrevende og en bør ha god tålmodighet. Kan gå uker eller måneder før man finner en god skjerm. Siden du bare trenger 100 Hz burde det holde med omtrent hvilkensomhelst nyere modell med Diamondtron, men vær obs på at det er stor forskjell på de rimeligste og dyreste rørene.

Det er ikke automatisk slik at all CRT er god CRT men det kastes utallige toppmodellskjermer med Diamondtron CRT. Enten av idioti eller uvitenhet. Det ser per i dag ikke ut til at det kommer noen reell erstatning LCD segmentet som egner seg å spille FPS-spill med motorer som krever 100 og 120Hz så i femtiden kan det bli hard kamp i bruktmarkedet og høye priser på de Diamondtron som er igjen. Per i dag kan du sikkert få en toppmodell gratis eller for 500kr. Egentlig er de verd mye mer da det inntill intill videre et uerstattelig produkt for de som spiller på høyt nivå.

For en person uten innsikt er en Diamondtron CRT et utdatert produkt han/hun vil bli kvitt/erstatte med en flatpanelmonitor.

En med innsikt vet at en slik skjerm er uerstattelig og usammenlignbar.

Jeg har i flere år prøvd å skaffe en 19" Diamondtron som greier 1600x1200 i 120 Hz, min greier dessverre "bare" 106 Hz.

Problem nr 2 med LCD er at de har native oppløsninger mens en som spiller bruker ulike oppløsninger alt etter spill.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I stedet for å mase om skjermer burde dere bestemme dere for en standard av utstyr. Det er jo tåpelig å konkurrere når det er muligheter for å kjøpe seg til en bedre plassering.

Og da skulle de som allerede har bra utstyr bytte ut dette til noe dårligere?

Det er så små marginer i slike spill at en slitt musskøyte, et hår på musematten, en bøy på musekabelen, en dråpe brus på musematten kan føre til totalt nederlag.

Lenke til kommentar

CRT skjermer er oppskrytt.

Du får bra nok CLD skjermer til gamere som har ned i 2ms,

som såkalte "hardcore" gamere treffer like mange "headshot" i cs som på en CRT skjerm.

Det er bare tøv og sprøyt at en crt skjerm er bedre enn dagens moderne lcd skjermer.

Men dog så skal det sies at jeg på ingen måte ser på meg selv som en "high end" gamer, men fortsatt ser jeg på det hele som sprøyt.

-x-

Og da skulle de som allerede har bra utstyr bytte ut dette til noe dårligere?

Det er så små marginer i slike spill at en slitt musskøyte, et hår på musematten, en bøy på musekabelen, en dråpe brus på musematten kan føre til totalt nederlag.

Det er noe som heter renhold og vedlikehold, men spillinga tar vel opp så mye tid at det rett og slett ikke finnes tid til slikt.. ?

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg lest resten av tråden, men det er jo bare å gå til hvilken som helst el-avfall og velge å vrake... 80% av de du finner er jo 100% fine, men folk vil ha mindre skjermer..

Det er en mulighet, men da burde man på forhånd lage seg en oversikt over hvilke skjermmerker og modeller av disse som har bra rør. Det varierer veldig mye. De aller fleste CRT rundt omkring var nok i prisklassen 1500-2500 kr, de har ikke akkurat så bra specs. Det finnes veldig mange 19" som ikke støtter mer enn 85 Hz omtrent hele veien. Billigere komponenter gir mer fortjeneste til produsenten.

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg lest resten av tråden, men det er jo bare å gå til hvilken som helst el-avfall og velge å vrake...

Mange av disse er ofte eldgamle slitere som har gjort sitt. De fleste som "lyster" på en CRT nå for tiden, er vel helst ute etter toppmodeller eller nesten ubrukte fra "old stock's".

Jeg kan prøve å oppsummere det viktigste. Dersom du skal ha CRT for profesjonell FPS-gaming er det 19" CRT med Diamondtron-rør. Diamondtron er lisensiert Trinitron-teknologi som er videreutviklet og har fått forbedret elektronkanon. Diamondtron har veldig mye bedre specs over vanlige CRT. Ekstremt gode oppfriskningsrater. 150Hz i 1024x768 og 130Hz i 1280x1024 er vanlig på toppmodellene.

Har Diamondtron også den karakteristiske horisontale "tråden" over skjermflaten slik som Trinitron?

Lenke til kommentar

XanderZ:

Ja virkelig, det er behagelig å spille i 800x600 på en skjerm som har native 1440x900, spesielt når bildet går i annen takt enn musebevegelsen.

LCD funker bra i nyere spill da spillmotorene har andre specs. Det varierer fra spillmotor til spillmotor. Fordelen med CRT er at man kan bytte oppløsning og oppfriskningsrate til å passe med vilken som helst motor.

Og en CRT er ikke en CRT. Hitachi og Panasonic hadde noen gode rør, men i bunn og grunn er det bare Diamondtron som har bra nok specs.

Med mindre du har sett en god CRT så bør du ikke uttale deg.

Disse skjermene kostet som regel 4000 og oppover så det er ikke skjermer som hvermansen har.

Lenke til kommentar

"Mekanicus: Har Diamondtron også den karakteristiske horisontale "tråden" over skjermflaten slik som Trinitron?"

Ja, det er Aperture Grille slik som Trintron. Det er en videreutvikling av Trinitron.

Fosforen er i vertikale striper fra topp til bunn slik at det blir større fosfortetthet. Dette gir skarpere bilde og bedre kontrast. Diamondtron har skarpere bilde enn Trinitron pga bedre elektronkanon.

Jeg har og lyst på uåpnet restlager CRT i mint condition.

Tror kanskje det blir marked for dette på lik linje som for leker og andre samlegjenstander folk betaler titusener for eksemplarer i forseglet boks.

Lenke til kommentar
Forresten noen som vet når det ble sluttet å produsere CRT skjermer? Eller pågår det ennå? :hmm:

Så vidt jeg vet pågår det fortsatt men ikke til forbrukersegmentet og det er sikkert bare skjermer til DTP og videoproduksjon som går for en gedigen sum.

Lenke til kommentar
Finn.no, søk på 19 crt så finner du f.eks denne.

En liten tanke når det gjelder spilling, er den pittelitt bedre responstiden mer verdifull enn størrelsen?

Vil da tro at det er lettere å ta et headshot på en 30" kontra en 19".. Hodet blir jo tross alt større. :fun:

Vet ikke helt sikkert, men har hørt mange plasser at "figurene" blir større jo mindre oppløsning du har.(i forhold til banen liksom)

Lenke til kommentar
19'' er det de aller fleste gamer med...

800x600 kjører jeg på, i likhet med mange andre

Så mens folk flest jakter på stor skjerm og høy oppløsning så er det lite bilde og lav oppløsning som gjelder i gaming verdenen? Merkelig folk, unnskyld at jeg sier det. :wee:

Lenke til kommentar
19'' er det de aller fleste gamer med...

800x600 kjører jeg på, i likhet med mange andre

Så mens folk flest jakter på stor skjerm og høy oppløsning så er det lite bilde og lav oppløsning som gjelder i gaming verdenen? Merkelig folk, unnskyld at jeg sier det. :wee:

Mindre skjerm=lettere å holde oversikt, lavere oppløsning tillater høyere refresh-rate. Dog så virker det som om gamere ikke tenker på at man mister detaljer ved lav oppløsning. Eller så spiller de bare i spill med små maps.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en strøken LG Flatron 19" (kosta 5000kr ny) som jeg prøvde å selge for 150kr for et par år siden. Var en som var interessert (sikkert en cs dude), men ble litt fram og tilbake pga han sleit med å få henta den, så jeg fant ut at det var enklere for meg å bare kaste den..

LCD <3

Lenke til kommentar

Mens vi allerede snakker om hertz, er det mulig at det kommer LCD skjermer på markedet med 100hz oppdateringsfrekvens? Via DVI kabel har jeg forstått det slik at man bare kan kjøre 60hz på LCD skjermer (75hz VGA). Men hvis LCD skjermer hadde kunnet kjørt i 100hz, ville jo brå bevegelser i raske spill ikke virket kornete så lenge vsync er slått av.

Ser at en del nye spill er låst til 60fps, som muligens er pga at flatskjermene kjører i 60hz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...