Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg fikk besøk av en lisenskontrolør


ilpostino

Anbefalte innlegg

i slutten av november fikk jeg besøk av en lisenskontrolør fra NRK. Jeg prøvde å forklare han at jeg ikke hadde tv men fikk til svar om at "alle er lisenspliktige". jeg gikk derfor inn i leiligheten igjen, lukket døren bak meg og låste den. han prøvde å ringe på på nytt uten at jeg gadd å åpne igjen. han begynte å fylle ut et skjema mens han snakket.

 

to uker senere fikk jeg krav om lisens av NRK. Dette klagde jeg på da jeg ikke har tenkt å betale for noe jeg ikke eier. igår fikk jeg svar på klagen fra NRK. der stod det at de hadde fått bekreftet av broren min at det var tv i leiligheten. jeg delte leilighet med broren min frem til høsten 2006. han flyttet da til en annen del av byen hvor han nå er samboer. den folkeregistrerte adressen hans og i adressen i telefonkatalogen er på den nye adressen hans.

 

etter at han flyttet har jeg latt navnelappen med xx & xx stå på døren. det jeg synes er rart er at de sender kravet til meg selv om de mener de snakket med broren min.

 

noen med lignende erfaringer og forslag til videre plan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man har betalingsplikt for kringkastingslisensen dersom man har, låner eller leier en fjernsynsmottaker, jf. §1 Forskrifter om fjernsynsmottakere.

 

Med fjernsynsmottaker menes: TV, video m/tuner, satellittmottaker, PC med TV-kort o.l. Kort sagt alle tekniske innretninger som kan ta i mot levende fjernsynssignaler og videreformidle dem direkte.

Kilde: http://www.nrk.no/lisens/3167955.html

Lenke til kommentar
dessuten, hvis du ikke har tv så trenger du jo ikke å bekymre deg i det hele tatt! Men den X-boxen du har, er koblet til?

 

Hvis jeg ikke gjør noe med det kravet regner jeg med at NRK vil sende det til Statens innkrevingsentral eller et annet inkassobyrå og det er noe jeg vil unngå. xBoxen min fungerer ikke lenger og står innerst i klesskapet.

Lenke til kommentar
dessuten, hvis du ikke har tv så trenger du jo ikke å bekymre deg i det hele tatt! Men den X-boxen du har, er koblet til?

 

Hvis jeg ikke gjør noe med det kravet regner jeg med at NRK vil sende det til Statens innkrevingsentral eller et annet inkassobyrå og det er noe jeg vil unngå. xBoxen min fungerer ikke lenger og står innerst i klesskapet.

Selv om Xboxen ikke fungerer, så har jo ikke det noe med tven å gjøre. :)

Lenke til kommentar
nrk lisens er noe av det mest idiotiske jeg vet om. Hvorfor kan de ikke finansiere kanalen sin med reklameinntekter, slik at vi kan slippe å betale lisensen? Helt tullete at de sender lisenskontrollører til folks hjem. Jeg vil mye heller se reklame på nrk enn å betale lisens.

 

Vi ser allerede masse snik-reklame hos NRK. Så enig med deg, de kan like så godt da betalt for reklame mellom programmer, og gi blanke i lisensen!

Lenke til kommentar
dessuten, hvis du ikke har tv så trenger du jo ikke å bekymre deg i det hele tatt! Men den X-boxen du har, er koblet til?

 

Hvis jeg ikke gjør noe med det kravet regner jeg med at NRK vil sende det til Statens innkrevingsentral eller et annet inkassobyrå og det er noe jeg vil unngå. xBoxen min fungerer ikke lenger og står innerst i klesskapet.

Nei, det går ikke til inkasso og juridisk mer alvorlige skritt. De bare purrer og purrer, i flere år. Men det er jo irriterende i lengden, så bare send en mail til [email protected], og skriv som følger:

"Jeg har satt bort/kastet/solgt min TV-mottaker. Nylig mottatte faktura, nr xxxxx, vil derfor ikke bli betalt. Dersom jeg i fremtiden skulle komme til å benytte meg av TV-mottaker igjen, vil jeg melde fra om dette.

 

MVH ilpostino"

 

Denne funker helt fint, så lenge du husker å fjerne de alternativene som ikke gjelder deg. Du vil ikke få regninger, og erfaringsmessig ikke besøk heller etter en slik mail.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...