Simenrf Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Har hørt at hvis man har f.eks 2GB ram i Vista så vil man få 1GB ytelse hvis alt skal gå smooth, er det sant? hvis det er det så er det skammelig Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Hmm... er nok bedre å ha 2 gb RAM enn 1 gb uansett hva.. Er ikke helt sikker på om jeg forsto spm. ditt men hvis du antyder at 2gb ram i Vista tilsvarer 1 gb RAM i XP vil jeg påstå at dette er feil. Ja, Vista krever mer RAM enn XP mye pga. fancy funksjoner og design du egentlig ikke trenger, det meste av dette går det imidlertidig ann å skru av, så det er ikke noe problem å ha Vista med 2 GB RAM... -MK- Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Det er også en svært misforstått funksjon i vista som heter precaching. Vista BRUKER alt RAMen til å preloade ting den tror du trenger, istedet for å la f.eks. 1,8 av 2GB så tom og ubrukt (what a waste!).. Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Det er også en svært misforstått funksjon i vista som heter precaching. Vista BRUKER alt RAMen til å preloade ting den tror du trenger, istedet for å la f.eks. 1,8 av 2GB så tom og ubrukt (what a waste!).. Interressant, dette viste jeg ikke... Er det noen muligheter for å endre på hvor mye minne OS'et bruker til dette? -MK- Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 (endret) Det er uvisst. Men for å si det slik, av mine 4GB, står akkurat nå, 11MB som ledige i taskmanager. Men maskinen er ikke treig fordet (og ja, jeg kjører masse vista bling bling og...) Sikkert og visst er at minnehåndteringen i Vista er helt forskjellig fra XP og kan ikke sammenlignes direkte på antall MB brukt/ledig o.s.v.. Endret 12. januar 2008 av MrLee Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Det er også en svært misforstått funksjon i vista som heter precaching. Vista BRUKER alt RAMen til å preloade ting den tror du trenger, istedet for å la f.eks. 1,8 av 2GB så tom og ubrukt (what a waste!).. Interressant, dette viste jeg ikke... Er det noen muligheter for å endre på hvor mye minne OS'et bruker til dette? -MK- Hvorfor vil du endre dette? Hva skal du med ram du ikke bruker? Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Mr.Lee: Står 11mb ledig fysisk minne i min task manager også, og loggen for bruk av fysisk minne ligger konstant på 1,12 gb (jeg har bare 2 gb RAM) Har ikke noe problemer med å kjøre all bling blingen jeg heller Sony: Jeg liker å ha kontroll på hva PC-en min driver med:P Er det noe mulighet for å endre innstillingene? -MK- Lenke til kommentar
TCi Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Interressant, dette viste jeg ikke... Er det noen muligheter for å endre på hvor mye minne OS'et bruker til dette? -MK- Dessverre mange som ikke vet dette... Du kan deaktivere Superfetch, men det vil bare sløve systemet mer. Det er en grunn til at caching er til. Lenke til kommentar
Simenrf Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Disse ekstrafunksjonene som er i Vista som ikke er i XP? Det er jo nesten helt unødvendig er det ikke? Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Disse ekstrafunksjonene som er i Vista som ikke er i XP? Det er jo nesten helt unødvendig er det ikke? vel ejg syns det. aero var bare fancy men brukte det aldri. sidebar var litt nice. slo den av en gang og savnet den ikke. nå bruker ikke jeg vista etter masse tull der. Lenke til kommentar
Crossfire Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 (endret) Selv om vista benytter mye minne til superfetch, gjør den ikke systemet tregere av den grunn - hvis du trenger mer minne til noe konkret har jo det høyere prioritet og cachen overskrives bare. Og Aero slår seg selv av når man starter spill osv, det er bare snakk om å bruke kraften til PC-en når den ikke har noe annet å gjøre allikevel. Endret 14. januar 2008 av Crossfire Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Hvordan fungerer dette hvis man f.eks. har 4GB med RAM? Vil Vista da stå og lese flere GB tilfeldig data fra disk til minne? Lenke til kommentar
Crossfire Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Den prøver å gjette seg fram til programmer som du pleier å bruke, slik at de allerede er delvis lastet inn. Jeg har 4gb ram, og i underkant av 2gb er alltid i "bruk". Jeg opplever ingen slowdowns av at den laster litt i bakgrunnen, og programmer jeg bruker ofte starter _veldig_ kjapt. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Når du installerer 4GB i et 32-bit OS, vil ikke programmene bruker mer enn 2GB av minneområdet, selv om du har 4GB. For å få Windows til å bruke mer må du bruke 3GB-triggeren. http://www.microsoft.com/whdc/system/platf...PAE/PAEmem.mspx Dette øker minneområdet til maksgrensen til et 32-bit OS, rundt 3.2GB, mer får du ikke utnyttet. Derav fordelen med et 64-bit OS, som støtter et minneområde på hele 16 exabyte ( 16,777,216 terabytes). Lenke til kommentar
nasse222 Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 (endret) Hva er Aero?? Har Vista 32bits stasjoner. Hva kan gjøres her for at maskinen skal jobbe mest optimalt`? Jeg spiller ikke, jeg bruker pcen til kontor arb. Jeg fjernet Windows Search og Sidebares,det hjalp! prøvde deaktivere Superfetch, men ingen forskjell! Noen fler tips til ting som kan justeres mottas i alle fall med stor glede! Endret 21. januar 2008 av nasse222 Lenke til kommentar
miCro Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 (endret) Aero er Vista sitt nye brukergrensesnitt. De gjennomsiktige vinduene er blant annet en del av Aero. Hvis du ikke trenger fancy animasjoner og gjennomsiktige vinduer kan du skru av en del for å øke ytelsen her: Start > Kontrollpanel > Søk etter "system" > Klikk på "System" > Velg "endre innstillinger" > Klikk på fanen "Avansert" > Velg innstillinger under "Ytelse" > velg "tilpass for best ytelse" Endret 21. januar 2008 av miCro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå