Gå til innhold

Canon 400D eller 20D

Anbefalte innlegg

Muligens av interesse, bare som noen tilbakemeldinger av direkte sammenligning: jeg har nå hatt 20D i noen få dager, og er så fornøyd at jeg ikke kommer til å gidde å oppgradere til 40D før 20D'en tar kvelden. Har også to venner som nettopp kjøpte seg 400D, og som så ut til å angre når vi sammenlignet.

Be dem kjøpe seg batterigrep, da blir 400D noe helt annet, det er ikke spesielt behagelig uten, for å si det pent.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Bare for informasjon for de som måtte vurdere en 20D:

Vi har både 20D og 30D i studentforeninga.

Det er et HAV av forskjell, så 20D blir aldri brukt så lenge man ikke absolutt MÅ.

Spesielt i dårlig lys (som det ofte er på konserter, fester, foredrag etc) ser man stor forskjell.

Lenke til kommentar

Det er et HAV av forskjell, så 20D blir aldri brukt så lenge man ikke absolutt MÅ.

Spesielt i dårlig lys (som det ofte er på konserter, fester, foredrag etc) ser man stor forskjell.

huff din tullebukk.

Lenke til kommentar

Hvor stort er dette havet ditt :)

Canon EOS 30D har så mye til felles med forgjengeren EOS 20D at mange ville ventet det skulle kalles EOS 20D Mk II.

http://www.digit.no/wip4/test_v2.epl?id=87661

Hvis du forventet et revolusjonerende nytt kamera fra Canon, vil disse spesifikasjonene skuffe deg. Du får den samme bildekvaliteten i den samme oppløsningen og den samme hastigheten. Hvis du mener 20D er et svært godt kamera, men med en del irritasjonsmomenter og mangler, vil dette være spennende nytt.

http://www.akam.no/artikler/canon_eos_30d/23687

Tror vi sier sølepytt :p

Lenke til kommentar
Om det er kun det ene eksemplaret vi har eller om det er generelt vet jeg ikke (da jeg kun har prøvd dette ene)

Men jo, vi ser umiddelbart når bildene er tatt med et 20D kontra 30D, og vi liker ikke det vi ser.

Det høres ut som om dere har en defekt utgave. Bildene burde være mer eller mindre identiske fra en 20D og 30D, så lenge dere bruker samme optikk.

Tom

Lenke til kommentar
Om det er kun det ene eksemplaret vi har eller om det er generelt vet jeg ikke (da jeg kun har prøvd dette ene)

Men jo, vi ser umiddelbart når bildene er tatt med et 20D kontra 30D, og vi liker ikke det vi ser.

Det høres ut som om dere har en defekt utgave. Bildene burde være mer eller mindre identiske fra en 20D og 30D, så lenge dere bruker samme optikk.

Tom

Jepp, samme optikk blir brukt.

Sannsynligvis er 20D brukt til noen titalls tusen bilder, mens 30D ikke er fullt like gamle, men dette skal heller ikke ha noe å si.

For moro skyld skal jeg få tatt en testrunde med de forskjellige kameraene vi har.

Så får jeg se hvor stor forskjellen er i direkte sammenlikninger mellom:

D30

D60

20D

30D

40D

Foslag til hva jeg bør ta bilde av?

Tenkte et bilde ved iso 100 og godt lys, et ved iso 800 og et ved iso 1600 (ikke alle har iso 3200)

Bør raskt se om 20D er defekt eller om det faktisk er slik stor forskjell på de.

Lenke til kommentar

Må nok være det ja, greit 30D skal være hakket bedre enn 20D akkurat som 40D er bedre enn 30D, men det skal ikke bli slike forskjeller som det du beskriver.

Lenke til kommentar
Du bør lage en stilleben med noen fargerike flasker, små pyntegjenstander med masse detaljer osv. Hvis du tar en titt på testene til DPReview og DCresource.

Det er kanskje en ide å sjekke at kameraet fokuserer riktige.

Tom

Jepp får prøve det.

Har allerede en plansje med forskjellige mønstre vi bruker for å teste fokus på objektiver og hus.

Det som er artig er at alle Sigmaobjektivene vi har (4-5stk) fokuserer perfekt, mens to av Canon L-objektivene er helt ute å kjøre.

Lenke til kommentar
Må nok være det ja, greit 30D skal være hakket bedre enn 20D akkurat som 40D er bedre enn 30D, men det skal ikke bli slike forskjeller som det du beskriver.
Forskjellene mellom 20D og 30D er mindre enn mellom 30D og 40D... I praksis skal eneste merkbare forskjell på 20D og 30D være at du har spotmåling og litt større skjerm, bildekvaliteten er så og si helt identisk. Faktisk viser noen målinger at 20D har marginalt lavere støynivå på ISO800 og ISO1600 enn 30D, men så vidt jeg vet er det her snakk om promiller...

Har allerede en plansje med forskjellige mønstre vi bruker for å teste fokus på objektiver og hus.

Det som er artig er at alle Sigmaobjektivene vi har (4-5stk) fokuserer perfekt, mens to av Canon L-objektivene er helt ute å kjøre.

Hvordan er resten av L-objektivene? Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Hvordan er resten av L-objektivene?

Resten er akkurat som de skal. I tillegg gir de utmerkede bilder og har en flott, tung kvalitetsfølelse over seg. Mye glass.

Er en 17-35mm L som er helt uskarp i nedre venstre hjørnet. Det andre husker jeg ikke hva problemet er.

Lenke til kommentar

hehe, fant ut av dette.

Problemet med 20D er ikke bildekvaliteten, men lukkeren. Man trykker ned lukkeren og så går det gjerne 3-4 sekunder før første bildet blir tatt, deretter 2-3 til neste, før det til slutt tar 9-10 bilder i full burst.

Noe feil her altså.

Er bildekvaliteten på våre to EOS D30 og D60 som er helt borte i natta :)

Lenke til kommentar

hehe, fant ut av dette.

Problemet med 20D er ikke bildekvaliteten, men lukkeren. Man trykker ned lukkeren og så går det gjerne 3-4 sekunder før første bildet blir tatt, deretter 2-3 til neste, før det til slutt tar 9-10 bilder i full burst.

Noe feil her altså.

Er bildekvaliteten på våre to EOS D30 og D60 som er helt borte i natta :)

Høres ut som om det er en alvorlig feil der ja. Men det behøver ikke å være så altfor dyrt å fikse.

At D30/D60 henger etter bildemessig, er nok ikke så rart. De begynner å bli gamle.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...